nee je begrijpt het verkeerd dan. zo'n persoon ben ik niet. ik zit solo mijn kist te optimaliseren, vanaf, 45 graden. ik heb dat nu af. ik heb de motoren zien klimmen, ik weet dat die andere, 6 a 7 m/s gaat. ik heb geen vario, een ander bevestigde dat. en die libelle (andere romp) met die Hacker, 9+ m/s met 13x8. je redt het niet, met een buitenloper direct drive zeg ik je zo
@lecraM Zou wel kunnen kloppen want bij de 10x6 aandrijving zit je bij die condities met ~50% ver van het optimale proprendement. In de 13x8 versie zit je op ~60% proprendement. Het blijft dat je ook met 100W en 13x8 hoger komt indien je niet vertikaal gaat. Met 100 Watt inputvermogen en 80% motorrendement heb ik bij het zelfde model de volgende rekenresultaten Code: 30° 45° 60° 75° 90° Stijghoek 19 15 13 11 9.5 Vliegsnelheid m/s 69% 73% 72% 69% 67% Prop rendement 9.50 10.61 11.26 10.63 9.00 Stijgsnelheid m/s De door mij berekende stijgsnelheid vertikaal is net iets hoger dan jij meld, komt dus goed overeen. Alleen is weer de trend dat met het zelfde vermogen de klimsnelheid groter is wanneer je met deze set-up vlakker klimt optimaal lijkt, weer met deze set-up, een klimhoek van 60°.
ik zeg alleen "jawel" "wel" "ik heb vergeleken" jij "niet! niet! niet!" je bent gewoon ergens op getrapt oid leef je uit zou ik zeggen
@Rick NL tof: ja ik heb specifiek nagevraagd, 9+ m/s verticaal de hoogste waarde (oververticaal zeg maar). en die andere, 6 a 7 m/s. 45 graden. mijn inziens helpt een andere propeller niet, bij dat vermogen. (heb niet goed getest, bekeken) toev: ik vermoed dat het met de weerstand van de kist te maken heeft, dat het dan toch niet sneller gaat bij 60 graden (in de harde realiteit). het lijkt wel af te vlakken dat wel. optisch beviel het me al erg goed.
dat was echt niet mijn bedoeling. ik zit echt zelf te experimenteren met mijn kistjes, vanuit een aerodynamica interesse. ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. ik lees ook echt absurd veel dat is niet opscheppen. ik ken dit punt zelf niet, en redeneer ook maar wat. waar het echt om gaat is het idee, dat er de meeste zweefminuten uit de accu gehaald zijn. netto. verder echt geen competitiedrang oid
verder wil ik juist geen onenigheid en zo, alleen "dat is apart, kijk nou. had ik zelf niet verwacht" enz.
bij wijze kan Justus ook prima zeggen "ik heb nu iets met mijn kist, bij de club kennen ze die en deze gaat bovengemiddeld goed" zou ik zeggen "ok ben benieuwd, leg uit" enz. maar Justus raakt dan ergens door getriggerd (maakt verder niet uit ik wil niks triggeren juist). zelf heb ik, geen idee wat ik verkeerd zei in hoe ik het zei
Groot voordeel van het hele verhaal is dat er dankzij Maarten en Rick een duidelijk uitgelegde en uitgerekende beredenering is waarom onder een hoek stijgen zelfs met jouw getallen efficiënter zal zijn. Ook is er duidelijk uitgelegd dat vertikaal stijgen efficiënter KAN zijn maar dat daar nog andere configuraties voor komen kijken. Ik heb in die zin wel veel geleerd van dit hele verhaal dus aan alle betrokkenen: dank!!
@Justus : het ene deel kan je wel altijd testen (universeel). dat als je de optimale hoek klimt, en dan de hoek halveert, dat er ~ 0,7 stijgen is op de vario (of dat zo is iig) toev: het was ook nooit mijn bedoeling, iets te doen escaleren. ja er is wel iets mee want 2010 zou ik, dit ook nooit verwachten direct idd ik steek er ook veel van op en probeer echt serieus iets op te stellen erover
163cm span, komt een pod&boom rompje aan. ik moet even kijken naar wat ik aan carbon pookjes heb liggen maar ik heb genoeg 2, 3 en 4 mm balsa dus daar kom ik wel uit. V-staartje omdat ik dat mooi vind. Leuk!!
ja wel echt leuk! niet om eoa punt te bewijzen oid. ik zou richten op ~ 130W oid? 14x8? is wel even zoeken voor je dat gevonden hebt. accu ongeveer 1400 mAh 3S? (of zelfs 1000 mAh, lichter) (tenminste, als je de meeste zweefduur uit de accu wilt) je kan mss nog iets optimaliseren (ietsje meer of minder accu, meer of minder vermogen) als je dit ongeveer aanhoudt, garandeer ik dat je een maximale zweefduur ongeveer haalt. en (als ik me niet vergis in jouw kist gewicht), verticaal het best. als je iets anders bouwt naar jouw believen, is prima, maar dan doe je wel iets anders dan dit onderwerp in de thread. ik kan dat dan zien aan jouw propeller en motor keuze enz dat zeg ik dan wel. de basis van deze thread is, verticaal 9 m/s weten te bereiken, met een zo laag mogelijk vermogen (en zo laag mogelijk massa van motor). (of bij een zwaardere gladdere kunststof kist iets meer, 12 m/s). dit is punt lecraM dan, een speciaal aandrijf configuratie punt. andere motor, zwaarder, kleinere prop enz, gaat richting hotliner, en is niet wat ik wil bereiken qua zweef eigenschappen en zweefduur (licht gewicht) overigens, heb ik nog een bouwdoos, van een libelle (libelle competition evo dacht ik) met 1m65?, en ik zou er een 14x7 op gedaan hebben, met de motor en accu die nu in de mini ellipse zit. dit ga ik nu niet ombouwen! https://www.hoelleinshop.com/getrie...ProdNr=RE-LC250-30.5000&t=49302&c=1187&p=1187 14x7 prop heb ik! als je denkt, die heb ik precies nodig, kan je die lenen oid ik wil ook nog wel zeggen, als het op mijn kisten en optimalisatie aankomt, rommel ik niet wat aan. dan koop ik de feinste sachen waarvan ik niet een nog beter idee weet. en dan vlieg ik en dan is het "gelukt!" of "hmm niet gelukt. vorige beter" enz. overigens heb ik afgelopen jaren ook veel nagedacht, waarom zo'n kistje, direct drive, 45 graden, zelfde vermogen, dan ~0,7 de stijgsnelheid haalt op de vario. de helemaal eind redenatie (qua vermogen in de kist), is dat bij 45 graden, de propeller, niet in lijn met de zwaartekracht werkt. en de klim actie op zich (hoogte), is wel tegen de zwaartekracht. daardoor verliest die propeller, meer energie. (slipstream letterlijk opzij) (heb ik uitgebreid behandeld) edit wat bewoording
ja het is ook geen grapje! dat is het punt juist. het is iets speciaals met de aandrijving, dan kan dat! en daar kwam ik hier mee aan in 2016. juist niet dat dat normaal is. voor mij is dit gewoon extante kennis, en ik gebruik dit voor mijn eigen kisten al. ik kan het alleen maar aanbevelen
Brachistochrone kromme, Na aanleiding van post elf-honderd zeven-en vijftigggggg (1157) Begrijp ik dat volgas opstijgen van 0 naar 300 meter het meest efficiënt is met een vliegpad van een kwart cirkel. Groet:Robin
in principe als je de bocht kan trekken met weinig verliezen, met eoa flinke f5b idd, dan kan dat. net zoals dalen met een heel goede zwever zo als in het filmpje. alleen in de realiteit hangt het van de kist af, en sommige kisten toch vlak het snelst. oh de kist in het voorbeeld van @Rick NL , die met extreme prop. zoiets is altijd te proberen! ik zelf wil nog, grotere kisten proberen, maar ik vermoed dat dan het schaal effect te erg optreedt. overigens, heb ik een zwever (Wazzup 2), daar doe ik juist een kleine "thuisbrenger" in. stijghoek 20 graden probeer ik. dit naar aanleiding van de "duurvlucht" met het AVA experiment. zodoende kan ik aan de helling, maximaal lang op lift wachten. (zo denk iig)