Het Graupner Pulso project maakt veel los...zullen we in dit topic de achterliggend zaken de revue laten passeren? Laten we dat maar doen..het gaat om dit project...en het bouwverslag staat hier: https://www.modelbouwforum.nl/threa...uiser-graupner-stahltriebwerk-afm-500.291082/
Het is maar een heel klein pijpje voor zo'n grote kist.Je zult niet erg hard stijgen met 500 gr stuwdruk en deze maat en gewicht. Eerder zei ik op gevoel dat je niet meer dan 20° stijgen zou. Jammer dat die aanbevelingen weg zijn! Een paar berekeningen wijzen uit dat je de beste stijgsnelheid van 2 à 2.5 m/s zal halen bij een vliegsnelheid van ~20m/s neerkomend op een stijghoek van 6 à 7°. Ik zou op z'n minst de "oude"spanwijdte van 2520 mm aanhouden. Is de tank vóór de pijp ook niet een belemmering die de stuwdruk bij hogere snelheden minder zal laten toenemen?
Dan kom ik op een vliegsnelheid van ~20 msec, dat is > 70 kmh. is dat niet wat rap voor zo'n zwever? (het is geen F3F...) Zou kunnen... Dit vraagt om een test op een motorfiets met zijspan, waarbij de bijrijder het ding vasthoudt...
Door de eigenschap van een PulseJet die een stuwdruk levert die constant is of zelfs toeneemt met de snelheid is de karakteristiek geheel anders dan de aandrijving van een propeller. Bij een propeller neemt de stuwkracht af met de snelheid. Doordat bij de PulseJet de stuwdruk constant is zal het vermogen toenemen met de snelheid, waardoor het stijgsnelheidsoptimum (3x woordwaarde) bij een hogere snelheid zal liggen. Je moet het punt vinden waarbij de kwadratisch toenemende weerstand, dus met de 3e macht toenemend weerstandsvermogen juist niet de voordelen van de hogere vermogen van stuwkracht x vliegsnelheid te niet doet.
Een kist van dergelijke afmeting zal mogelijk bij een te hoge snelheid flutter gaan geven... Doel van deze fifties Graupner Strahltriebwerk AFM 500 (en 500 is de lengte van 500 mm ex tank..en hij staat in de boeken goed voor 750 gram stuwdruk) is primair deze originele vintage pulso in zijn element te brengen..en via de originele LB methode (waar die voor bedoeld was) gaat mij niet lukken/vindt ik niet interessant....derhalve een relatief grote fifties look zwever..in de hoop dat het niet al te snel zal gaan. En die voorzettank zal ongetwijfeld de snelheid temperen..maar dat geeft niet..sterker nog is prima..en bovenal deze pulso was zo ontworpen en dient derhalve ook zo ingezet te worden.
Als ik het in de tabellen opzoek is 750g statische stuwdruk ongeveer vergelijkbaar wat een brushless 60g motor op 3S levert (ca 175W). Ik weet niet of je dat zo 1:1 kan vergelijken maar dat lijkt niet zo heel erg veel.
750 gr stuwdruk is 7.5 N en dat is bij 15 m/s 112.5W en bij 20 m/s 150W. Bij de 175W van de E-motor van Arthur moet je nog ~50% totaal rendement in rekening brengen zodat dat 60 gr motortje op ongeveer 90W aeodynamische output komt. Statisch misschien meer, vliegend waarschijnlijk iets minder. Mijn conclusie in post #2 blijft voor mij staan.
En wat voor een afmeting en gewicht zwever kun je maximaal vliegen met 175 Watt? Er van uit gaande dat het dan heeeeel rustig stijgt ( want de pulso zal dus vermogen oppikken in de vlucht en zeker bij wat aanduiken...) Ik ben als de dood...heet dat geloof ik.....dat het te snel zal gaan...
Kijk..ik bouw liever een kist die te groot is en te traag...dan een kist die in Harsewinkel uit elkaar fluttert. Indien het echt niet naar boven gaat..nou..dan gaat de pulso er af en hou ik een mooie E- zwever over...en beginnen we gewoon weer opnieuw met of een kleinere of geheel iets anders voor deze pulso. En dit is de test/hulpmotor die ik heb liggen..mogelijk iets aan de forse kant maar het vermogen is bij 4S en ik doe 3S 2200 mAh. Desnoods 2 stuks parallel indien er extra neusgewicht nodig is ter compensatie van het pulso gewicht. https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...xmn9zc0UWL7AtDKroKVs85eW7gOFIH9WIKzuk1zrsbfCl
Ik denk dat je een heel eind komt als je een bungee start maakt en je het vliegtuig niet met de motor op gang hoef te sleuren. Als je met die bungee het grootste deel van je hoogte pakt komt en je kan al donderend een rondje veld maken dan heb je al een mooie show zonder veel meer te hoeven stijgen. Ik zou bij het proefdraaien ook eens kijken hoe heet de pulsejet nu echt wordt, als die meer huckepack kan en er hoeft niet al te veel compensatie gewicht voorin dan wordt het nog wat makkelijker. Desnoods bij het starten een las/blusdekentje over de staart.
Ik heb nu ook gemerkt dat een gas start aanzienlijke voordelen heeft tov een vloeistof start.. De overgang van het inlaatstuk ( het alu deel) is niet dicht tov de verbrandingskamer..maw vloeistof injecteren lekt daar bij die overgang er uit en valt naar beneden..dus daar is brandgevaar....met een gas start gebeurt dat niet. Nu uitzoeken of gas/zuurstof vervangen kan worden door gas/perslucht....en of er een spuitpistool is te scoren waar of de gas/zuurstof..of de gas/perslucht slangen aan kunnen (ik zag ook het gebruik van een pistool in 1 van de filmpjes)..
leuk project! ik kom ook op 2 ~ 2,5 m/s bij 2,2 kg vlieggewicht en als L/D tussen zeg maar 9 en 18 is (getallen voor makkelijk rekenen) toev: wel snelheid iets lager: 9 ~ 10 m/s (klimmend) recht vooruit, kan het wel oplopen idd goed punt. daar is mss rekening mee te houden door een profiel te gebruiken dat dan extra weerstand geeft, of mss een soort remklep om de vliegsnelheid te "regelen"
De proefopstelling is nu zover gereed dat er buiten getest kan gaan worden..buiten...ja ja. De luchtaansluiting is nu ook gereed...(gas..brandstof zou niet nodig moeten zijn denk ik).. Nu ben ik op zoek naar het volgende.. Deze pulso werd naar het zich laat aanzien in de fifties gestart met een vonkendoosje en...een fietspomp..Want aan de slang die in de buurt van het flatterventiel en de sproeierbar uitkomt zat een omgebouwde fietsventiel nippel. De vraag.. Heeft iemand van jullie dit ooit in de praktijk gezien..of weet je een filmpje waarbij een fietspomp wordt gebruikt om een pulso op te starten? Zou toch meer dan mooi vintage zijn om deze pulso met de fietspomp aan de praat te krijgen!!
En de bijbehorende tekst: Hieruit blijkt dat de positie van de bougie en de luchtuitlaat/sproeierbar van belang kan zijn Bougie op 7 uur klokpositie en de luchtuitlaat op 10h..ga ik ff doen..en dan..zal ik de fietspomp er bij pakken??
De fietspomp geeft in 1 keer een stoot lucht, een autobandenpomp (zonder luchttank) geeft wel veel druk maar weinig volume in 1 keer, ik denk dat dat het verschil maakt.
Henk, misschien is het al bekend, maar van het pulserende geluid kun je ziek worden, voornamelijk duizeligheid. Niet echt iets waar jij op zit te wachten. Mocht dit jouw niet bekend zijn ga ik wel even zoeken.
Was me niet bekend...heb wel een goed afdichtende gehoorbeschermer op... 1e run zal 5 sec zijn..en kan nooit zo erg zijn als een tetterende Hannelore.. Het lijk de Kaap van de Kennjedie wel.. First attempt delayed.. Reden: 1. Klein lekje onder in de tank.. B. Nog erger..dorst..eerst een bakkie thee..