Heel herkenbaar Ik had vroeger (en nu ook nog) ook die van Robbe en Graupner en die gingen mee op vakantie. Jan
Is dat toevallig het lager wat ook in een OS Max 60 FSR zit? 16x30x7? Die heb ik ook een keer uit Amerika laten komen. Ik dacht bij BocaBearings. Ging toen best snel en niet te duur. Was wel met een kunstof kooi maar hij doet het nog steeds dus geen probleem. In elk geval een van de weinige OS lagers die moeilijk te vinden is Jan
Ja het lager heeft de afmetingen 16x30x7. Na een zoektocht van Bert Delaere kreeg ik een origineel lager met een stalen kooi toegestuurd. Een van zijn relaties had er nog een in een verborgen hoekje op voorraad Iets van € 19 en de motor was weer als nieuw. Boca heeft ook een lager van deze afmetingen in het assortiment, maar met shipping, BTW en Invoerrechten kwam het op € 90,- Het wachten is beloond en er kwam een origineel lager. Ik verzamel alleen motoren waarmee ik zelf ooit gevlogen heb. Mis er nog 3, een Super Tigre X 45 FI RC Bluehead een Enya 120 R en een Webra Mach 2 De Super Tigre en Enya zijn nog te vinden via eBay,nieuw in de doos voor de hoofdprijs. Uit de USA komen nog zoveel extra kosten bij. De Webra mach 2 is redelijk zeldzaam en moeilijk te vinden. Geduld hebben en goed zoeken.
De Mystic heeft een flapsysteem zoals de Magic. Bij Up geven gaan de flaps licht naar beneden bij down gaan de flaps licht omhoog Inmiddels weet ik na wat aanwijzingen ui de LB ( F2B ) wereld dat de tegenbeweging van de roeren ongeveer 30 % is. 100 % hoogteroer en 30 % flap. Uit ervaring met de Magic opgedaan blijkt deze instelling ook de meest effectieve. De Mystic heeft een verder doorontwikkeld flapsysteem waarbij ook een rem positie van de flaps mogelijk is. Haaks op de flow van het profiel. Met de huidige software niet ingewikkeld. Er zijn voor zover ik kan zien geen tekeningen en gegevens van dit systeem. Het systeem is volledig buiten de vleugel. De enige info is een You tube film waarbij alleen de beweging van de flaps te zien is. Met de vrije dagen tussen de feestdagen heb ik weer een prachtige uitdaging gevonden.
In mijn restanten verzameling heb ik nog honingraat doek. Overgebleven van een ander project. Precies genoeg om de flap/ rem combi voor de Mystic te maken. Met aan beide zijden een koolstofdoek om een holle plaat van 2.5 mm dik te maken. Deze plaat is stijf genoeg om de krachten van de rem te weerstaan. Ga nog even de film een paar keer bekijken, de luchtrem flap combi is profielloos rechthoekig en vlak. De aansturing door een staaf veren staal van 3 mm dik. De aansturing moet in het midden van de flap om 90 graden te kunnen draaien. Wel elk met een eigen servo om ongewenste torsie van een vork aansturing te vermijden. Wat betreft het ontwerp weet ik wat het moet zijn, eerst maar tekenen.
Op de valreep de Minare compleet gemaakt, de afneembare cockpit is hier bijna pas. Een heel stijf exemplaar van een doorzichtige kunststof cap geeft de nodige stabiliteit aan het frame. Ik was eerder een Curare cockpit cap aan het verkleinen maar bleef een beetje steken. De Minare cap is een gift van een mede bouwer.Het streven is in 2025 met de Minare te vliegen. .