een clublid heeft deze dc3 van marutaka met 2x6.5cc motor erin. op zich genoeg power om te vliegen, maar door zijn gewicht toch underpowered om op te stijgen, en niet echt betrouwbaar. enkele gegevens: wingspan 2110, lengte 1420. marutaka geeft een vlieggewicht op van 3.8 tot 5kg. iedereen weet dat marutaka niet de lichtste kisten zijn, maar deze weegt nu vliegklaar 6kg en 20 gram... dus wel zeer zwaar. gewicht motoren 462x2 = 924gram gewicht volgetankte tanks= 200x2 = 400gram 2servo's en nog wat leidingen = 100 gram een zware nicad accu in de neus (geen idee van gewicht) dus ongeveer 1.6 kg aan aandrijving die zou moeten omgebouwd worden naar elektro. de maximum diameter schroef is 10inch. voor elektro zal wellicht een 3blad de betere keuze zijn. kan iemand ons op weg helpen met setup? ik heb al ergens enkele ombouwen gevonden van de topflites met volgende motoren: turnigy sk 4240 740 turnigy sk 3548 900 axi 2820/12
Wat ikzelf vaak doe is even bij Reisenauer op de site kijken, bij de motoren staan accu/prop combinaties met de berekende prestaties. Hier gespiekt zou je met de Leopard 3542 op 4cellen en een 9x6 prop al op ruim 1500gram stuwkracht zitten bij 21amp. Hiermee zit je denk ik al snel vergelijkbaar met een 6,5cc motor en je kunt ook nog groter met de prop om te fine tunen. Gebruik zelf een 4250 motor met een 10x6 prop en die trekt fluitend een 2100gram toestel recht omhoog.
Ik heb in feite zelf ook nog nooit met 3 blads props gevlogen. Is er een simpel regeltje zodat je weet welke 3 blad te kiezen ipv een 2 blad?
Vroeger is mij verteld blad erbij dan een inch minder diameter en rond de 10inch is dit bruikbaar maar is een hele grove stelling.
oke idd de leopard lc3542 lijkt idd een leuke keuze je hebt 2 passende versies denk ik de 920kv versie 4s - 14,8V - 9x6 RF M28, 112531 rpm, 21 Amp. 305 Watt, Schub 1539g, VPitch 115 km/h, Eta 81,3% 4s - 14,8V - 10x8 RF M39, 10720 rpm, 46 Amp. 679 Watt, Schub 2053g, VPitch 131 km/h, Eta 72,2% de1080versie 4s - 14,8V - 9x6 RF M28, 14316 rpm, 31 Amp. 466 Watt, Schub 2008g, VPitch 131 km/h, Eta 79,4% als ik beiden vergelijk dan is de 1080 een betere keuze. met iets meer grond/rompspeling van de prop) momenteel heeft hij 4cellen 2650mah 30c en zouden die ook in de motorgondels passen, al denk ik dat ze in de romp zullen moeten voor het zwaartepunt... + ze zijn wat weinig in mah vermoed ik
Ik ben heel benieuwd naar het verloop van dit verhaal. Mijn eerste gedachte is dat het gewicht nodig is om tot een juiste CG te komen waardoor weer meer lood nodig is. Mocht dat meevallen zou ik zeker naar Lithium Ion accu’s kijken. Een enkele 4S Molicel P45B zou genoeg kunnen zijn. Deze levert 45A continu, weegt ca 280 gram en heeft 4500mA capaciteit. En anders twee stuks van deze, dan heb je 9000mA en 90A max. ontlaadstroom. Met de benoemde motor en twee ESC van elk 25g, 1 Li-Ion accu zit je op 600g. Da’s een kilo lichter. Verder kan je eens serieus kijken naar Carbon stuurstangen. Ik vind dit altijd een makkelijke en snelle gewichtsbesparing. 2mm staal op een meter is 26g. Een meter 3mm carbon is 8g.
hij is inmiddels omgebouwd, ik heb hem al terug afgegeven naar de eigenaar. ik kan het type motor wel nog eens bekijken. hij ging nu zelf verder kijken hoe en waar de accu's moeten komen. ik moet alleen nog de juiste props zien te vinden 10x5 links en rechtsdraaiende. hij zal idd wel wat lichter worden
geen idee de ombouw is gebeurd, de props staan erop, hij ging zelf kijken voor het zwaartepunt goed te krijgen... maar door het slechte weer is het veld wat ongunstig, dus zal het nog wel even duren eer we hem op het veld te zien krijgen vermoed ik
Gelet op de keuze voor elektro motoren is het niet nodig om een links draaiende en een rechts draaiende prop te gebruiken. Simpel de achterste motor andersom laten draaien. Wel de prop met de bolle kant naar voren monteren. Maakt alleen iets uit voor het rolmoment als beide motoren dezelfde kant op draaien. Erik
Nee was mijn fout. Met een vliegmaatschappij bezig voor een Cessna met duw en trek motor. Daar past mijn reactie beter bij. Bij een DC3 levert een links en recht draaiende motor zeker voordeel op. Erik