Omdat het elders ter sprake kwam: ik bezit een oud Robbe liertje op basis van een trommeltje, een SP700 en een micro switch. Bijgaande plaatje spreekt boekdelen, denk ik. Ik heb het ding al een eeuwigheid in mijn bezit maar speelde er nog nooit mee. Ik besloot recent dat dat tijd werd, blies het stof er af en sloot er een dikke lipo op aan..... niks. Motortje kaduuk - aansluitlip in het (isolatie)kunststof afgebroken en zo een twee drie niet te repareren door mij. Vervangende SP 700 is onderweg dus binnenkort eens testen. Volgens degene van wie ik het ding in de oudheid overnam kon je er zwevers tot een kleine kilo mee op hoogte brengen. Ik heb er vele, die daar nog (ruim) onder zitten dus het zou best kunnen dat ik er plezier van ga krijgen. Omdat ik een verloopje naar XT60 heb kan ik rustig beginnen met een 2S en naar gelang nodig blijkt meer porrie toevoegen al denk ik dat 4S al wat veel voor het motortje is. Met het U beugeltje prik je het ding vast in het gras en bij het keerrolletje hoort nog een tentharing. Je kunt die keerrol natuurlijk ook prima op het hek rond je vliegveldje vast maken.
Met 4S kun je zwever, kortstondig, de ruimte in lanceren. Daarna heb je weer een verse nodig. Je kunt de Speed 700 aansturen met een esc die je vervolgens met een servo tester kunt aansturen. Dan is de zaak regelbaar. Ideaal is als je de lijn op lage snelheid kunt strak trekken, dan flink versnellen en gaandeweg minder hard trekken. Tja, het kan altijd mooie. Waar is KISS gebleven? Graag je ervaring straks hier vermelden. Ik ben heel nieuwsgierig. Erik
Zo heb ik vorige jaar een een afstand bedien bare lier gemaakt voor onder andere mijn res zwever. Omdat het bij ons het veld redelijk druk is kwa motor vliegers is het niet ideaal om een elastiek of keerrol over het veld te hebben liggen. Eerst heb ik hem via mijn zender bediend. Met 2.4ghz kan je 2 ontvangers op een model binden. Zo een kanaal wat over is ingesteld voor de lier en via een slider op de zender kan ik het toerental regelen van de lier. Dit werkt perfect.
Ah ja! Twee mooie ideeën weer. Ik krijg een regelaartje bij de SP700 dus met een servotester en/of tweede ontvanger (35 of 40 MHz desnoods ) kan ik inderdaad de keerlijn elimineren. De servotester lijkt me nog lastig omdat de regelaar bij elke spanningsonderbreking even reset en wacht op terugkeer naar de nulstand. @Rob: wil je eens aangeven welke motor je daar in hebt zitten? ik kan het niet ontcijferen.
Een 4250 700kv 4s lipo en een dacht 3.2:1 vertraging via de riem. Heb maar max 60% gas anders trekt die de vleugels doormidden. Bij 1bf/ windstil kan dat net met de indraai snelheid. Heb er een quadcopter regelaar op. Dit vanwege dat die beter over weg kunnen met als de motor geblokkeerd wordt. Dan pakt die meteen weer op in toeren. bij een gewone regelaar start die weer op en ben je je spanning van de lijn kwijt.
Oww ja en heb er 25kg trek nylon lijn op want mijn 10kg brak bij de geleider als er te veel druk op kwam. Dit is allemaal met mijn 2m res zwever van 450gram.
Mooi werk! Daar wordt een mens enthousiast van. Er gaat toch niks boven 'ein reiner segler' op hoogte brengen en vliegen in de wetenschap dat je moet landen wanneer je niet op let (en/of er een olifant op je kist gaat zitten)!
De 'nieuwe' speed 700 zit er in, na enig gepriegel en 300m lijn tijdelijk ergens omheen wikkelen omdat de spoel uit elkaar valt wanneer je het ding demonteert. Hoe dan ook: het zit weer in elkaar. Ik kreeg van de forum-collega die met het vervangende motortje bezorgde een oud Graupner regelaartje toegezonden en dat hele spul werkt prima. Beter nog: wanneer ik een servotestertje op de BEC/ het regelkanaal zet kan ik het toerental/vermogen instellen en nog steeds met de micro switch in het liertje schakelen. Ik had verwacht dat dat problemen zou leveren omdat de regelaar na uitschakelen van de hoofdstroom even zero throttle zou willen zien maar dat is dus niet zo. Verder zou ik de servotester natuurlijk door een simpel ontvangertje kunnen vervangen. Ik vermoed dat mijn Taranis dat wel kan met D8 maar wellicht met D16 of Access (oh gruwel) niet. 35 MHz wat ik nog in heel veel kistjes heb en met veel genoegen gebruik ('Kijk, ik heb de langste') is natuurlijk geen probleem. Vooralsnog ga ik met Lipo's die hier toevallig liggen aan de slag. Ik heb wat 2S en 3S accuutjes tot 2200mAh. Ik heb nog niet echt gevoel bij het verbruik; ook dat gaan we zien. Enfin: allemaal goed en voldoende materiaal voor een paar dagen pret in de buitenlucht. Zo'n veldtest heeft ie dus nog niet gehad, ondanks dat men vroeger dergelijke motoren wel in water liet in lopen. Grt! Peter
Update: met 3S en een kistje van tegen 700 gram is er ruim onvoldoende performance. Er vanuit gaande dat de persoon die het ding destijds aan me verkocht te goeder trouw geweest is heeft hij een heel ander idee gehad van een goede hoogtestart. Back to the drawing board en waarschijnlijk iets brushless er bij zoeken en met 4S aan de slag. Misschien dat ik die 4S ook nog een keer tegen de SP700 aan hou maar ik vermoed dat die daar niet erg van gecharmeerd zal zijn.
Afhankelijk van het type 700 motor kun je die wel op 4S laten lopen, in de NiMH dagen werden deze motoren op 12-14 cellen ingezet, da's 16,8V vers van de lader met 14 cellen. De race duurde 6 minuten vol gas, en de motoren hadden borstel- en cankoeling om dat geweld meerdere seizoenen uit te houden. Ongekoeld moet het gemakkelijk de duur van een start kunnen draaien, hoe lang duurt dat gemiddeld, 15-30 seconden? Een eventueel probleem zal de getrokken stroom zijn, als de motor de spoel direct aandrijft; op de foto lijkt de spoel in diameter groter te zijn dan de Ø 42 mm van een Speed 700. De prop in de 14 cellen variant was niet veel groter, hooguit 45 mm. Groeten, Jan.
Dag Jan, Interessante info en inderdaad sluit ik niet uit dat dat gaat. Wanneer ik de data sheets goed begrijp dan kan zo'n motortje tot 14,iets volt hebben. Het afnemende moment vanwege de spoeldiameter leek me ook een ding, inderdaad. Aan de andere kant: er zit nu 300 m 50/00 op en veel minder lijkt niet erg zinvol. Ik heb zelf geen 4S cellen liggen dus dat wordt iets van de gelegenheid die de dief maakt. Aan de andere kant: ik testte nu met een Dandy van tegen de 700 gram. Dat is niet direct een wonder van aerodynamica en ik heb ook kistjes die onder de 300 gram zitten bij bijna de zelfde spanwijdte. Enfin: we proberen die 4S ook bij gelegenheid. Grt! Peter
Mocht iemand nog zo'n liertje op zolder hebben liggen, dan hou ik me aanbevolen. Groet Florent +31626068802