Ik nam tweedehands een Fauvel 36 van 4 meter span over van Muder Modellbau. Nog wel wat werk aan om vliegend te krijgen. Bouwberichtje van vorige eigenaar hier nog te vinden.... https://www.modelbouwforum.nl/threads/fauvel-av-36-van-muder-modellbau.240965/ Er zitten behoorlijk grote kielvlakken op, die momenteel niet aangestuurd zijn. Zelf eerder thermiekpiloot, dus heb erg graag stuurbaar richtingsroer (vooral handig in thermiek in mijn beleving, vaak richting in de bocht, aileron tegen), maar eigenlijk geen ervaring met schaalzwevers die vliegende vleugel zijn. Is het de moeite (bouwtijd), kost (servo's, aansturing en gewicht) en extra complexiteit (bijv. bij het opbouwen) waard om de richtingsroeren aangestuurd te maken? ik vind er zowel met als zonder stuurbare richtingsroeren en als het voor wat acro aan de helling zou zijn, zou ik het waarschijnlijk niet doen. Maar ik wil dus slepen en thermiekvliegen.... Vleugelprofiel is met een serieuze S-slag erin, mocht dat hiervoor relevant zijn...
De kielvlakken staan heel dicht achter de vleugel, dus de arm van de zijwaartse kracht die de richtingsroeren opwekken is erg klein. Daarom verwacht ik dat richtingsroeren niet heel effectief zullen zijn en dan je grote uitslagen nodig zult hebben om goed effect te zien. Grote uitslagen geven weer veel weerstand. Veel vliegende vleugels hebben geen stuurbaar richtingsroer en vliegen daar prima mee. Ik verwacht dat ook deze Fauvel het zonder richtingsbesturing het goed zal doen. Aan de andere kant: bij het origineel waren ze vermoedelijk wel stuurbaar dus enig effect zal het hebben, en meer schaalgetrouwheid is ook leuk. Aan jou de keuze!
Having owned a 1/4 scale Fauvel 36 and worked on the full size, the rudders need to be set up with an Ackermann angle with a ratio of about 2.5:1 see https://members.gliding.co.uk/wp-content/uploads/sites/3/2015/04/1430312125_fauvelav36.pdf for rudder throws. The inner rudder acts more like a drag plate than a rudder but this helps overcome/reduce adverse yaw. Regards Gordon
dacht weleens, een "moderne" plank met twee van zulke AV36 kielvlakken ietsje achter de vleugel aan carbon staafjes, kan een heel goede thermiek of allround zwever zijn. ook wel als "snel model" (weinig parasitaire weerstand) maar met een plank gaat dan thermiek weer achteruit (iets kleiner bereik van liftcoefficient, waarbij de weerstand laag is).
Op de WK F3F in de Pyreneën heb ik de Vayu van Berlinski/Robbe zien vliegen. https://www.robbe.com/en/Airplanes/...n-kit-in-innovative-plywood-construction/2695 Een best zwaar model, maar bij heel weinig wind bleef die maar vliegen, vooral door de enorm goede glijhoek. Een plank met een kielvlak op een carbon staafje. Geen thermiek model, maar super op de helling en gesleept goed voor ruime kunstvlucht.
4 meter Fauvel inmiddels vliegklaar ZONDER richtingsroeren, dus gewoon vaste kielvlakken. Doel dus vooral slepen en thermiekvliegen. Wat zou jullie suggestie voor uitslagen zijn (dus van hoogteroer, centraal aangestuurd met twee servo's en van de ailerons) Ik zie dat Aeronaut (wel met richtingsroer) aanraadt hun 3.4 meter Fauvel te vliegen met 18mm up/down op hoogte en 21/10 mm op ailerons. Ik zou dat kunnen volgen en dus ook hoogte 18/18 doen en de ailerons puur als ailerons gebruiken en met +- 50 diffentieel --> 21/10 mm. Tegelijkertijd bedacht ik dat de eenvoudige vliegende vleugels die ik in het verleden had vaak elevons hadden en dat die dus een mix-functie hadden. De analogie zou dan bijv. kunnen zijn: - hoogte 12 mm up/down (dus minder dan wat Aeronaut voor hun kleinere versie opgeeft) - elevons puur als hoogte 8 mm up/down, daarmee vullen ze dus de functie van het hoogteroer aan - elevons als rol 21/10 up/down Bedenkingen/assumpties - Hoogte meer gelijk matig uitgesmeerd over de trailing edge met meer centraal en minder aan de tippen (cfr analogie flaps/ailerons op een 4-kleppenzwever) - Hoogte ook niet teveel (daarom gerduceerd op centrale deel naar 12/12 - Flink wat differentieel om haakeffect te counteren (want ik heb geen richtingsroer om dat te doen) - Ik heb nog een 5 meter Pioneer 3, die zeer (te) pitchsensitief is Hoe kijken jullie daar naar? us at minder op hoogte en ailerons als elevons inzetten....