Zoals ik bij het laatste bericht bij de Dordrecht 11 schreef zou het volgende project weer een stoommachine worden. De bedoeling is een model te bouwen van de 2 cilinder hellende stoommachine die tot 2008 in de Goethe stond. Het zal een hele klus worden want ik heb alleen een schematisch boven en zijaanzicht die ik ooit aan boord van de Goethe fotografeerde en een serie foto's. Op De Majesteit, waarin een vergelijkbare machine staat, mocht ik wat hoofdmaten opmeten en ook diverse foto's maken. Inmiddels begint de fundatie vorm te krijgen. De Goethe afvarig bij de Loreley. De stoommachine van de Goethe. Boven aanzicht machine. Zijaanzicht machine. Begin van de fundatie. Vordering tot vandaag. Groet, Jan.
De cilinders liggen lager dan bij jouw machine Bert dus inderdaad een ander niveau Klaas ik heb gekozen voor 1:30. De echte machine was ruim 6 meter lang. Groet, Jan.
Deze keer blijft het bij de machine Klaas en dat wordt al lastig genoeg. Bovendien is een Goethe van 2,70 meter geen optie. Groet, Jan.
Ik veronderstel dat het een statisch model word Jan, gezien de cilinder doormeter. Veel plezier met de bouw
De cilinder diameters bij de echte machine waren ongeveer 75 en 125 cm. De slag 120 cm. Zodat diverse onderdelen niet al te klein worden heb ik gekozen voor 1:30. Als ik het voor elkaar krijg dat de machine er een beetje uitziet als de echte en op perslucht kan draaien ben ik tevreden. Groet, Jan.
Een begin gemaakt aan het freeswerk van de buitenste 2 delen voor de krukas lagering. De buitenste zijn smaller dan de middelste. Bij het model 6,4 mm. Groet, Jan.
Ook de middelste lagersteun gefreesd en aan de achterkant de flenzen gemonteerd waaraan de kolommen bevestigd worden. Groet, Jan.
De middelste lagersteun uitgebouwd tot de juiste breedte en bij allemaal de gaten geboord voor de draadeinden waarmee de lagerkappen vastgezet worden. Het 10 mm asje is alleen bedoeld om de lagersteunen uit te lijnen, later komen hier de halve lagerschalen. De diameter van de krukas wordt 8 mm. Begonnen aan het freeswerk om de kolommen op te kunnen bouwen. Groet, Jan.
De schuine delen voor de kolommen afgezaagd en de rechte delen op de goede lengte afgekort. Op de kopse kanten gaatjes geboord voor schroefdraad om de flenzen vast te schroeven voor het solderen. Bij de schuine delen gaatjes geboord en paspennen geplaatst om alles tijdens solderen op z'n plaats te houden. Groet, Jan.
Een lust voor het oog al die glimmende messing onderdelen die tezamen iets moois vormen. Iedere keer weer genieten van deze noeste arbeid. Grt John