Renovatie Kyosho Fairwind 3

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Lex Verkuijl, 25 dec 2024.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    Het is nu eerste kerstdag, en ik heb een 'Home Alone' momentje. Vrouwlief is aan het werk (zorg) en de jongens zijn met vriendin elders. Tja, mooi moment om wat modelbouw op te pakken!

    In dit deel van het forum heb ik nog niet geschreven, ik ben meer bij de speed- en duik boten te vinden. Echter heb ik van een kennis die zijn modelbouw activiteiten op een lager pitje moest zetten een puntgave Kyosho Fairwind 3 gekregen. Die is jaren geleden vaarklaar op de kast gezet en blijven staan. In theorie dus alleen de accu's opladen en ze zou weer kunnen varen.

    [​IMG]

    Dat ga ik ook zeker doen na de jaarwisseling, maar er zijn wat hersenspinsels ontstaan die ik in deze boot wil gaan verwerken.

    - Allereerst heb ik nu direct al de wat slappe nylon verstaging vervangen door Dyneema, met wantspanners om deze makkelijk en secuur op spanning te kunnen zetten. Tevens is het zwarte elastiek van de reling, waar geen rek meer in zat, vervangen door nieuw. Ook de neerhouder van de giek is nu een spanner geworden voor makkelijk instellen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    - Ik vind zeilen best leuk, in mijn jeugd jarenlang gedaan met een Stern in wedstrijduitvoering, maar één ding heb ik een hekel aan: windstilte. Daarom wil ik er een Saildrive met klapschroef in zetten. Dat past ook prima bij dit soort zeilboten. Die wil ik zelf gaan maken met behulp van 3D tekenen en SLA printen. Het ontwerp is er al. Zodra ik de lagertjes en kegeltandwielen binnen heb en die nagemeten heb kan dit definitief geprint worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    - Verder wil ik er een genua-fok op zetten. Deze wil ik met twee lieren gaan bedienen, elke schoot z'n eigen lier. Een Arduino zal voor de correcte aansturing daarvan zorg gaan dragen, zodat een natuurlijke en logische bediening gerealiseerd kan worden. En voor het grootzeil een derde lier zodat die als nodig onafhankelijk bedient en getrimd kan worden. Al kan dit ook met de standaard zeilservo die er al in zit, even kijken nog.

    Nog genoeg te doen dus voor begin komend jaar!
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2024
    pompebled en Bert V vinden dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Lex,

    De Fairwind zeilt niet slecht, in de periode dat er veel Graupner Saphir gezeild werden, waar ik met mijn Voyager 1M met moeite mee kon komen, waren er ook een aantal Fairwinds en robbe Comtesse, die meezeilden, aanvankelijk ver in de achterhoede, tot ongenoegen van de schippers.
    Grootste remmende factor was de verhoudingsgewijs dikke kiel (en de slechte zeilen).
    Een paar schippers hebben toen de stoute schoenen aangetrokken en de klont van hun boot afgezaagd en vervangen door een Saphir kiel met ballastbulb, die toen los verkrijgbaar waren.
    Het verschil was 'dramatisch' en de omgebouwde boten konden nu meekomen met de Saphirs. Een geprofileerde set zeilen maakt het plaatje af en liet de boten voorin meezeilen, schippers blij...

    Als je niet samen met soortgelijke boten zeilt, weet je natuurlijk niet wat voor 'emmer' er onder je Fairwind hangt en is mijn verhaal niet van belang.
    Je bent in ieder geval op de hoogte van een alternatief.

    Groeten, Jan.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Hi Jan,

    Dank voor je reactie, die walviskiel is me ook al opgevallen inderdaad, verwacht daar wel de nodige weerstand van. Snap dat ook niet zo van Kyosho, maar goed, zit er aan, eerst maar eens kijken. Nu ben ik niet van plan wedstrijden te gaan zeilen, en zeilen is soweiso niet mijn 'core business', maar op de club (VGF Biddinghuizen) zitten enkele fanatieke zeilers ..... ik ga eens kijken wat het wordt ;).

    Andere zeilen wil ik er toch sowieso op hebben, en voor de beoogde genua fok moet ik dat ook. Dan gaat het grootzeil ook daarin mee, dat is nu alleen een lapje spinackerdoek, gaat nooit mooi vallen, en ziet er dan met de genua niet uit. Ik ben al wat aan het experimenteren met Sailcut. Maar ik denk dat je met alleen de Claudio tool ook al een heel eind kunt komen.

    En anders heb ik de Saildrive nog .. :) (laat die eerder genoemde zeilfanaten het niet horen :koud: dat kost me anders :hammer::frustie:)

    Grt, Lex.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Ik gebruik Sailcut CAD ook voor het bepalen van de vorm en het aantal panelen, het daadwerkelijke uitsnijden van de spinaker delen doe ik aan de hand van kartonnen malletjes van de panelen, die ik uit Sailcut haal, tijdrovend, maar het werkt perfect. En met een soldeerbout met een mespunt hoef je geen zomen rondom aan te brengen.
    Wél letten op hoe de weegrichting loopt (parallel aan het achterlijk).

    Met de Claudio gadget de ronding aanbrengen is een fluitje van een cent.

    Een hulpmotor in zo'n klein model is alleen maar extra ballast en weerstand; ik blijf gewoon thuis, als het écht niet waait, of ga modelvliegen.

    Groeten, Jan.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Hi Jan,

    Vraag; hoe krijg jij de banen geëxporteerd om ze te printen om de mallen mee te maken? Ik krijg ze er niet werkelijke grootte 1:1 uit. Het meest lijkt het te lukken met SVG format voor InkScape, maar dan pakt het (denk ik) pixels i.p.v. millimeters.

    Grt, Lex.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Oei, daar moet ik even diep over nadenken, want het is al even geleden dat ik een zeil in elkaar heb geplakt...

    Als ik het goed voor de geest heb, probeer ik de secties binnen een A4 te houden, zodat ik ze kan uitprinten en op karton overzetten.
    Lukt dat niet, zoals bij het IOM grootzeil voor de Hurricane, dan neem ik de op A4 uitgeprintte Main sections en vergroot die handmatig op het karton:
    Main sections.jpg
    Dat is even een werkje, maar als je secties op je materiaal legt, dan krijg je een goed idee van hoe het straks gaat passen.
    Daarnaast maak ik altijd een mock-up van overtrek papier, of dunne mylar folie, om verrassingen uit te sluiten, hier de Graupner TrueBlue:
    Grootzeil 02.jpg

    Ik verbind de punten op de kartonnen mallen met de diepste bolling met een lijn, die ik (met potlood) over neem op het spinakerdoek, zodat ik bij het plakken een paar referentiepunten heb. Denk erom dat de weefrichting van het spinaker parallel aan het achterlijk (van elke sectie!) loopt, anders wappert dat straks alle kanten uit:
    Panelen bijwerken.jpg
    Panelen plakken..jpg
    Ik houdt de onder en bovenzijde van de snijmallen exact, want dat bepaalt straks de lengte en vorm van het zeil, maar houdt een centimeter of twee extra aan vóór- en achterlijk, zodat er materiaal over is als ik de definitieve vorm er uit snijdt.

    Na het plakwerk eerst proefhangen, om de bolling te beoordelen:
    Proefpassing.jpg

    Als dat naar tevredenheid is, de voorlijk- en hoekverstevigingen aanbrengen en de plaknaden desgewenst zigzaggen.

    Proefhangen.jpg

    Gevolgd door het aanbrengen van de zeillatten:

    Zeillatten01.JPG



    Groeten, Jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 dec 2024
    Bert V, Zeiler en Exzeiler vinden dit leuk.
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Top Jan, dank voor je toelichting!

    Wat gebruik jij dan als hoekversteviging en de 'zeillatten', tape? En de lijnen waarmee de zeilhoeken dan vastgemaakt worden naai je mee met het zeil? Ziet er wel mooi uit zo'n vergroot grootzeil, en zal ook wel effect hebben.

    Grt, Lex.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Heb al iets bedacht voor het maken van mallen: vanuit Sailcut als PDF laten 'printen' op 0,5 grootte, dan dat in Inkscape importeren en daar 200% vergroten. Dan dat op een A3 maat verdelen en bij de locale printshop op zwaar papier laten printen, uitknippen / snijden en ik heb mallen!
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Voor de hoekversteviging gebruik ik spinaker reparatie tape (o.a. Karwei, watersport hoek), meestal drie lagen, zodat de totale versteviging zes lagen dik is.
    Ik maak een uitslag voor elk van de drie delen en vouw ze om de hoek heen, zodat er geen 'open' zijden zijn en stik het geheel door.
    Hoekverstevigingen.JPG
    Op de foto de fok van mijn Voyager AC; de gaatjes voor de bevestiging zijn met een dunne punt soldeerbout gemaakt, waarbij je er om moet denken niet door je stikwerk heen te branden.

    Voorlijk 01.jpg
    Het voorlijk van fok en grootzeil krijgt een versteviging van spinaker reparatie tape. Aan het voorlijk zet ik stukjes plastic buis (antenne voor auto's e.d.) met een strookje spinaker reparatie tape. Het geheel wordt doorgestikt.
    Het uitlijnen van die buisjes doe ik over een carbon staafje, zodat alles mooi strookt en ze allemaal even ver uitsteken, ter voorkoming van zakken in het voorlijk.

    Gaatjes in de hoekverstevigingen ben ik van af gestapt vanwege het gevaar van vreemde plooien in het zeil; ik naai nu een stuk voorgerekt polyester lijn onder de verstevigingen.
    Schoothoek fok.JPG
    Op deze manier:
    Oog hoekversteviging.jpg
    De fok van de Volantex Hurricane ziet er dan zo uit, hier met de carbon staaf voor het uitlijnen van de plastic 'leuvers':
    Fok klaar.jpg

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2024
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Zeillatten maak ik van 0,2 mm epoxyplaat:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005..._main.268.79d579d20wbSG6&gatewayAdapt=glo2nld
    Conisch gesneden zodat het achterlijk minder wil bollen t.o.v. het midden van het zeil.

    Ik plak ze met spinaker reparatie tape op het zeil, waarbij de zeillatten zelf een laagje dubbelzijdige tape krijgen (dezelfde dz tape waarmee ik de panelen van de zeilen in elkaar plak), voor een groter lijmoppervlak.
    De spinaker reparatie tape heeft een overlap, als je inzoomt op de foto, kun je zien hoeveel:
    Zeillatten 02.JPG

    De zeillat zit aan één kant van het zeil, maar de spinaker reparatie tape zit aan beide kanten, zodat de lijmlagen zo veel mogelijk afgedekt zijn, dit vertraagt het verouderen/uitdrogen van de lijm. Ik ontvet de plaats waar geplakt wordt; sommige soorten spinaker hebben een siliconen coating, dat plakt voor geen meter...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2024
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Top, dat ziet er goed uit, prima methodes lijkt me.
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Zoals bij elke verbouwing wordt er begonnen met (gecontroleerd) sloopwerk. Dit is uit de romp gekomen:

    [​IMG]

    En zo ziet het er dan nu binnenin uit:

    [​IMG]

    Het witte ding links is de motorsteun voor de saildrive. Die zit nog los en wordt straks met een rubber pakking op de rompbodem afgedicht, zodat de saildrive geheel demontabel blijft voor eventueel onderhoud.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In ieder geval ruimte genoeg! Het RC bakje dat er al in zit wou ik er eerst ook uit halen, maar dat zit met bekoorlijk veel epoxy aan de romp gelijmd, geeft een risico bij verwijderen. Die kan ik ook goed als basis gebruiken voor de montage van de lieren, dus dat wordt het dan. De roerservo wordt een kleiner digitaal type dat ik direct naast de roerkoning ga monteren. Tot mijn verbazing zat er al een o-ring op de roeras ter afdichting. Zelfs een siliconen exemplaar die na al die jaren nog prima hergebruikt kan worden.

    Met de romp op z'n kop zie je pas hoe groot de kiel is:

    [​IMG]

    ... en vanuit een ander perspectief vooral hoe dik!

    [​IMG]

    Gelukkig heeft die bulb een goede stroomlijn, dus daarmee moet ik het dan maar doen.

    Op z'n kop moest de romp voor het boren van de doorvoer van de as naar de saildrive. Dat 5mm gaatje zit er vast in dan.

    [​IMG]
     
    Bert V vindt dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Hoe ga je de aansturing van de genua aanpakken?

    Groeten, Jan.
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Met elke schoot zijn eigen lier, en een Arduino die het signaal uit de zender vertaalt naar welke lier hoeveel moet aantrekken of vieren. Naar dit idee:



    De giek krijgt zijn eigen lier, die kan ik dan mooi trimmen tov de genua. De zeilrservo ga ik niet hergebruiken, die arm gaat dan in de weg zitten. Ik moet zo'n 35 - 40 cm slag moeten kunnen creeren voor de genua schoot.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2024
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.934
    Locatie:
    Sneek
    Ik wil op mijn AC cupper ook een genua realiseren en ga eerst voor de relatief eenvoudigste manier met één lier, die via een rondlopende snaar twee katrollen beweegt.
    De katrol zorgt per kant voor een verdubbeling/halvering van de verplaatste schootlengte. Een puur mechanisch systeem.
    Eens kijken of ik dat betrouwbaar werkend krijg...

    Voor twee lieren heeft MOMO een prachtig printje te koop, waar je, desgewenst, voor €22,00 zonder Arduino uit komt, zoals in je filmpje.
    De boten van Grafwilloff zijn echter wel een slagje groter dan die van ons...

    Groeten, Jan.
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Even wat onderdeeltjes ontworpen en geprint.

    [​IMG]

    Servosteun direct bij de roerkoning met montagepunt voor de poelie voor de grootschoot, nieuwe roerhevel in de benodigde hoek, poelies, en poelie bevestigingen.

    Zo zit dat nu in de romp:

    [​IMG]

    Vooraan de servosteun komt nog een versteviging naar de romp toe zodat alles stevig zit. En de foto vertekent iets, de roerhevels draaien straks ruim boven de genua schootlijnen.
     
    Bert V, k-k en pompebled vinden dit leuk.
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Laatste berichtje dit jaar ... :rolleyes:

    Montage fame voor is klaar, met 3x lieren en 3x poelies.

    [​IMG]

    De twee genua schoten komen via de topogen binnen en lopen dan via de buitenste lieren. Binnenste doet de grootschoot. Het frame zelf wordt bovenop het oude RC bakje geschroefd, en zit voor klem in een steun tegen de maststeun aan.

    Fijne jaarwisseling allemaal! :banana::yes::banana:
     
    pompebled en Bert V vinden dit leuk.
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.784
    Locatie:
    Salland
    Foei, Lex.
    Een modelbouwer 'sloopt' niet.
    Een modelbouwer demonteert.
     
    Lex Verkuijl vindt dit leuk.
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Ben bezig geweest met de Arduino sketch voor de aansturing van de drie lieren. Hier de hoofdlus die alles doet:

    [​IMG]

    Voor nu doet het wat het zou moeten doen; schootlengte kan aangepast worden met de lieren daarachter, slag van de grootschoot lier is aangepast tov de fok lieren naar verhouding van de nu ingeschatte benodigde slag. De genua is met een schakelaar omhalen van de stuurboord boeg naar de bakboord boeg te verplaatsen, en vise versa. De grootschoot kan vanaf de zender getrimd worden tov de fokkeschoot, en elke lier krijgt een trimpotje om ze allemaal individueel af te kunnen trimmen. De waardes voor lengtes van de schootslagen zijn nu even naar schatting, als het spul allemaal in de boot zit kan dit definitief ingeregeld worden.
     
    k-k, pompebled en Bert V vinden dit leuk.
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.706
    Locatie:
    Lelystad
    Vandaag weer wat verder met het inwendige van de Fairwind. De layout van de schoten moest ik nog wat aanpassen; de rondloop van de stuurboord fokkeschoot bleek ruzie te gaan krijgen met de grootschootlier. Die laatste is nu dan een kwart slag gedraaid, en iets naar het midden en verder voorin gekomen.

    [​IMG]

    Achter is de roeraansturing tot stand gekomen. En is een omkeerblok geplaatst voor de grootschoot. Die loopt straks dus vanaf de kuip naar achter, gaat door het blok en wordt dan naar voor toe strak getrokken.

    [​IMG]

    Overzicht nu:

    [​IMG]

    Ik zou nu heel graag de rondlopen er in willen gaan zetten, maar moet even wachten op wat trekveertjes daarvoor helaas. En voor de saildrive heb ik nu de tandwieltjes binnen, maar nog niet de lagertjes ... :cool:
     
    pompebled, Roel van Essen en Bert V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina