Iemand bekend met deze heli? https://www.live-hobby.de/en/Helico...li-M1-EVO-Helicopter-red-OMP-RX-OSHM0021.html
Ik heb de gewone m1 nog. Geen evo. Leuke erg strak vliegende heli. Rustig af te stellen en goed binnen(zalen) te vliegen. Buiten is hij ook prima te vliegen maar aan de kleine kant. Met hoge toeren een snelle jongen. Wat wil je er mee gaan doen? Dat is eigenlijk de vraag. Prima en leuk vliegende heli.
Ja heb ook de pre Evo versie. Maar dat maakt niet zoveel uit, zat hem voornamelijk in kleurtjes. Ik vlieg de S-FHSS versie dat geeft wat meer mogelijkheden qua configuratie. Met een OMP zender/protocol ben je enigzins beperkt qua toerentallen/stabiliteit modus e.d. Aan de OMP versie kun je ook een externe ontvanger koppelen en daarmee omzeil je dan ook de standaard settings van OMP. Verder leuk capabel helitje dat zowel indoor als outdoor goed uit de voeten komt. Servotjes zijn wel enigzins kwetsbaar. Sleutelen aan zo'n klein ding is wel priegel werk. Voordeel is dat er niet vaak/snel iets stuk is, ook als de landing weleens onverwacht verloopt.
ik heb een Evo s-fhss versie, recht aan de zender gebonden Enigste waar ik tegenaan liep, is dat hij rond het midden een beetje een aan/uit gedrag vertoonde. een deadzone in de stick, voor de mensen die nog weten wat dat is was net een mm, maar daarin doe ik toevallig heel vel van mijn kleine correcties, dus ik zat heel de tijd net achter de feiten aan te sturen op internet op een gegeven moment medestanders gevonden, en een oplossing: de pitch en throttle curve een stukje aanpassen, zodat het midden van de stick eigenlijk een stuk links en rechts van het midden aangrijpt daarna, over, en top. ding vliegt een stuk beter dan ik van die kleine dingen gewend ben. toerenbereik is ook heel knap. van relatief laag, 5 minuten op de accu ik vlieg een beetje normaal toerental, 3,5 minuut op de accu wil je langer op een accu, moet je wel heel laag in toeren gaan zitten. vliegt niet lekker
Deadzone zit niet in de stick, maar is in de FBL Unit ingebakken. Zal er wel ingebracht zijn zodat de heli in gestabiliseerde toestand met een hoop zenders (met afwijkende middenstand) toch redelijk stilhangt met knuppels los. Maar inderdaad voor een heli-vlieger met wat ervaring is het een heel vreemd gevoel dat de heli in het midden 'dood' aanvoelt. Vlieg de M1 vanaf het begin met EdgeTX en op de settings van Jonas W, waarin hij dit gedrag ook ondervangde met aangepaste getrapte curves. Mijn timer staat ingesteld op 4 min 20. en kan er dan behoorlijk wat fratsen mee uit halen. Van de M2 Evo is sinds enkele maanden een MK2 versie uitgebracht met de OFS 3 unit, wellicht komt een lichtgewicht versie naar de M1. OFS 3 zou de prestaties tot een nog hoger plan tillen.
Niet alleen voor een ervaren helivlieger, als beginnend wentelwieker voelde het voor mij erg vreemd. Precies zoals Rick aangaf heb ik het ook verholpen… de eerste mm stickinput is een deadzone in de fbl, die is er goed uit te halen door de curve aan te passen, in feite sla je daarmee de deadzone over… Stel dat de deadzone bv. 5% is dan dan hoef je de stick niet eerst 5% te bewegen voor de servo gaat bewegen maar staat dat stukje over Beetje lastig uitleggen, als het niet duidelijk is dan wil ik wel ff een screenshotje neerploffen
Ik snap wat je bedoelt. Je krijgt het vermoedelijk nooit helemaal weg want je kunt geen twee punten op één lijn leggen (een curve kan nooit exact verticaal lopen, want het is een wiskundige functie), maar het zal er aardig van verbeteren richting "onmerkbaar", denk ik.
Het is ff pielen maar je krijgt het wel helemaal weg.. in de pitch curve kun je bij mijn zender wel stevig rechtop cijferen om het zo te zeggen ik ben een zeikerd in dat middengebied, en ik merk hem nu niet meer. alleen zijn mijn waardes een tik anders dan het filmpje op youtube, maar dat zal met zender en persoonlijk gevoel te maken hebben
Mag ik vragen wat jullie dan doen met de pitch curve? Op internet word ik er niet zo wijs uit. Mijn engels is niet zo best. Ik ben wel benieuwd of dat wat opleverd.
Plaatje zegt meer dan woorden.. Zo zorg je ervoor dat de zender een stuk beweging van de stick "overslaat"
Wel een verkeerd plaatje zo krijg je juist deadband erbij. Je moet iets maken van X. Y -100 -100 -1. -5 +1. +5 +100. +100 In het midden van de curve een stukje curve wat nagenoeg verticaal is ipv iets perfect horizontaal zoals in het plaatje.
ik zal vanavond eens een foto van mijn pitchcurve maken.. Die staat inderdaad enigszins zoals jij zegt
Ja dat plaatje had ik ook gezien en dacht ook dat ziet er gek uit, vandaar mijn vraag hier. Maar ik had dus gelijk... streepje moet zeg maar verticaal staan. Nou word er iets duidelijk. Maar je pitch curve veranderd dus ook wat aan je cyclic input? Of maar je daar met expo een soort gelijke curve?
Zo ook ff moeten checken. Maar de 'verticale' curve heb je zoiezo nodig voor Cyclisch functies, Roll en Nick, en voor de staart. De pitch kan volgens mij wel gewoon lineair blijven. Ik vlieg wel met een 3D pitch curve, dus 0 center stick. Dan heb je van de evt deadband in het midden niet zoveel last, als die er al is.
Fototje van de anti-deadband curve. Deze wordt alleen gebruikt op de cyclics (roll, nick). Staart en pitch curve zijn gewoon lineair. Op staart wel wat expo. De settings zijn orgineel afkomstig van Jonas zelf. Heb volgens mij wel een beetje veranderd zodat het voor mij goed voelt. Meen dat de anti deadband eerst nog een grotere stap had. Maar vondt dat weer heel direct en zenuwachtig vliegen.
vergeten foto te maken maar zo ziet het er bij mij ook uit Ik heb het ff gefine tuned tot hij exact buiten de dead band zat. Bij mij is de rest gewoon lineair. throttle zet ik op electrisch spul eigenlijk nooit een echte curve in, gewoon een vlakke lijn Pitch doe ik uit principe nooit aanpassen. gewoon negatief instellen, positieve pitch, dan de curve via 0 verder recht. Expo heb ik er hier niet in zitten, hij voelt alsof er in de stabilisatie al wat in zit Ik heb een beetje te vaak een starter gehad die met alle curves tegelijk zit te klooien, daar kan zo'n ding verschrikkelijk nerveus van worden Stel je de heli's gewoon met rechte curves in, heb je ook geen verrassingen. mijn enige uitzondering is brandstofheli's zonder governor, of wanneer je de heli echt in toeren hoort zakken tijdens een beetje vermogensvraag dan moet je gewoon de throttle curve een beetje veranderen