De Nordic Tern met meerdere motoren.

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 28 feb 2025.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Hoewel ik op dit moment nog dik in het werk zit tw 3 kisten bekleden...wordt het toch tijd om aan een volgend project te denken..iets anders dan gebruikelijk

    Uitgangspunt is de Nordic Tern van 1950...

    8394.jpg


    8394 (1).jpg



    Motoren:
    - 1 dieseltje van 2,5 cc in de neus
    3 verticaal geplaatste E - motoren waarvan 2 voor het zwp en 1 op dubbele afstand achter het zwp.


    Het dieseltje heeft "gas" regeling tw verstelling van de naald en de brandstoftoevoer kan gestopt worden ( dus 2 functies)


    Sturing:

    Richting/rol
    Een mix van richting roer met een heel klein beetje "uitslag" op de toeren van de 2 voorste E motoren..dus een geringe rol functie..heeeeel iets dus mixen.


    Hoogteroer/voorwaarts
    Een mix van het hoogteroer met een heel klein beetje "uitslag" op de toeren van de achterste E motor


    Maak ik een kans een semi verticale start te maken..zeg maar een start onder 45 graden waarbij het model dus plat ligt en zowel naar voren als naar boven gaat.


    En bij de landing..

    Nadering:
    - diesel op rijk
    - de 3 E motoren half gas
    - Diesel UIT en even wat up geven voor een soft DT overgang
    - DT inschakelen
    - E motoren sneller zetten.


    Totale lift van de 3 E- motoren moet dan bijna het model gewicht zijn....70--80 %???

    Tja..wat gaat een Nordic Tern wegen?


    Zonder accu's en zonder E motoren..met een 2,5 cc dieseltje en Rc er in...rond de 800 gram..
    2 stuks 3 S 2200 mAh lipo's parallel????
    en 3 E motoren..vertraagd?? of rechtstreekse aandrijving (bij voorkeur).


    Nou..roep eens wat..maak ik een kans om het van de grond te krijgen of ben ik kansloos??
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Beetje in de richting van Hanna haar Fw 61
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Bv 2 van de 3 E-motoren wat verder van de romp af..en vertraagd??


    Zo iets dus...

     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    Zoek eens naar de info van de tribelle. Dat was in de begin tijd van de drones het beste wat er toen was. Ik heb er een gehad zonder drone besturingsbordje. Wel zaten er 3 of 4 losse gyro's op om de besturing mogelijk te maken.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.485
    Locatie:
    Boskoop
    Wat Theo schrijft is de essentie van het probleem. Het is een illusie dat je drie elektromotoren onder alle condities synchroon kan laten draaien, in de zin van dat ze alle drie een gelijke verticale kracht produceren. De oorzaak ligt in de manier van aansturen. Wat over het algemeen een "regelaar" of "controller" genoemd wordt is dat niet juist, want er wordt helemaal niets geregeld, maar alleen (aan)gestuurd. Met andere woorden, je stopt er een inputsignaal in via je zender, en moet maar zien wat er aan de output uitkomt. En dat kan door allerlei zaken beïnvloed worden, verschillen in de motoren, onderlinge afwijkingen van de propellers, aanstromen van de lucht en verstoringen daarvan (wind).
    Om iets te regelen heb je een terugkoppeling nodig, en in dit geval iets wat de bewegingen van je vliegtuig registreert en terugkoppelt naar de motoren. Dat iets is een gyroscoop en een stuk elektronica om alle motoren te besturen, met andere woorden een drone-controller. Geen idee hoe Theo dat met individuele gyro's voor elkaar heeft gekregen....
    Let wel, ik ben absoluut géén ervaringsdeskundige, de enige drone die ik ooit bestuurd heb is zo'n klein gevalletje waarmee je door de huiskamer kunt raggen ( en zelfs dat lukte mij niet bijzonder goed.....).
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Tja...dan gaat het behoorlijk anno nu worden met of meerdere gyro's of een controller op de 3 motoren...en dat is nu net niet de bedoeling.

    Dat de 3 E motoren met enkele mixen zijn voorzien gaat eigenlijk al op het grensje van fifties methodiek.


    Het is niet de bedoeling om te kunnen hoveren...een start waarbij de E motoren even op vol draaien en het model een voorwaarts zetje krijgt...Dan diesel met een schakelaar naar armer dus sneller zetten en geleidelijk de E motoren naar uit. Looptijd van de E motoren iets van 15 seconden en dan is het model op snelheid.


    Landing

    Nadering:
    - diesel op rijk
    - de 3 E motoren half gas
    - Diesel UIT en even wat up geven voor een soft DT overgang
    - DT inschakelen
    - E motoren sneller zetten....dus afremmen van de verticale DT snelheid.


    Lijkt me dat in ieder geval de 2 voorste motoren dicht naast elkaar moeten staan om de verschillen wat minder te merken...en er zit dus wel toeren onderling regeling op..de mix met het richtingroer
    En de achterste is ook heel iets gemixed met het hoogteroer

    Het moet er dus op lijken dat er een fifties Fixed Wing Drone experiment is geweest..zonder al te veel elektronica...die mixfuncties gaat dus al ver...
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Gouda
    De tribelle is een ontwikkeling van Dr. Sieghard Dienlin en Stefan Dolch. Er zaten drie gyro's in voor iedere as één (niet voor iedere motor één). Tegenwoordig gaat dat met een 6 assig systeem, drie gyro's en 3 versnellingsopnemers in één klein IC.
    De twee voorste rotors draaien in tegengestelde richting, waardoor hun torsie wordt opgeheven, de achterste rotor staat wat scheef om diens torsie op te heffen.
    De besturing is complexer dan met een even aantal van vier of meer rotors omdat de 3 rortor variant veel ingewikkelder interacties geeft. Daarom was de besturing heel traag, geen vergelijk met de quad rotors van tegenwoordig, maar ook al die uit het begin van de jaren nul.
    Van Stefan Dolch heb ik een versie gezien rond 2002 waarbij de achterste rotor met een servo kantelbaar was, die was vrij goed bestuurbaar, dit door de 4 vrijheidsgraden die je kon bedienen.
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.142
    die 3 motorige variant die ik had werkte alleen met 4 gyro's. elke motor werd via een gyro geregeld voor de balans om de rol en nick as. maar ook de staartservo werd via een gyro geregeld richting. De motoren stonden in een Y opstelling met in het centrum de ontvanger en de gyro's. van daaruit werden de regelaar en motoren via lange kabels over koolstof staven naar de uiteinden gebracht waar de regelaars en de motoren zaten. en bij de staart ook nog de servo. Helaas heb ik er geen foto's meer van voor zover ik weet.

    Bij wat Henk wil is de dieselmotor een grote storende factor. ook al draait die langzaam bij het omhoog gaan dan nog is een een voorruitgaande kracht die de start lastig gaat maken, maar niet onmogelijk. je zal dus eerst moeten beginnen met het afstellen van het systeem zonder die dieselmotor aan, en dan pas gaan rommelen om het met die draaiende dieselmotor.
    de mijne was gebouwd en afgesteld door Patrick de vos uit Heerlen. Ik hoefde alleen maar wat finetuning te doen.
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ga er van uit dat de 3..of 4 E motoren de kist niet kunnen liften..ze zullen iets van minstens 60 tot hoogstens 80 % van het totaal gewicht kunnen tillen.

    Misschien is andersom een betere optie..eerst vliegen met de diesel op volle kracht..dan rijker zetten en dan de E motoren er bij ..en kijken wat er gebeurt.

    Landen idem..Op 100 meter de DT inschakelen en dan de E motoren er bij..

    En de 3 E motoren zo dicht mogelijk bij elkaar rond het zwp

    Tot zover leerden we..bij 3 E motoren 2 voorste tegen elkaar in laten draaien..achterste iets gekanteld.

    Overigens ik heb gekkere dingen gezien en gedaan ..neem nu de seventies helies zonder gyro..sturen en nog eens sturen.

    En bv moderne folder F1C kisten die een storing hebben en met niet uitgeklapte vleugels..dus een span van rond de 110 cm ipv 260 cm en volkomen vlakke vleugel een DT maken. Waggelt maar komt heel beneden.

    Wie heeft er een link voor Ali motoren met vertraging..bv max 1:4, mag brushed zijn.

    Motor gewicht iets van 80 gram.

    3 Hackers A 10 met vertraging is me wat te gek..85 euro/stuk.

    We praten dus nog steeds over gedeelde lift bij de start..en afgeremde DT daalsnelheid. Dus geen volledige verticale start en manoevreerbaarheid.

    Fifties stijl experiment met deels E motoren lift.






    .
     

Deel Deze Pagina