BOUWEN EN VLIEGEN (magazine)

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Raymond-v-M, 14 okt 2024.

  1. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Harderwijk
    De Hogerop. Wat een leuk modelletje om nog eens op de bouwplank te zetten.:)
     
    SvdBrug vindt dit leuk.
  2. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Sittard
  3. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Sittard
    69 2 19.jpg


    69 2 20.jpg


    69 2 21.jpg


    69 2 22.jpg


    69 2 23.jpg


    69 2 24.jpg
     
    lecraM vindt dit leuk.
  4. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Sittard
    Bouwen en Vliegen2025-02-16_203157.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203235.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203248.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203318.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203334.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203402.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203418.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203443.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203503.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203528.jpg
     
    lecraM vindt dit leuk.
  5. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Sittard
    Bouwen en Vliegen2025-02-16_203541.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-16_203603.jpg
     
    jkoeter vindt dit leuk.
  6. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    308
    Locatie:
    Sittard
    Bouwen en Vliegen2025-02-23_201200.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201226.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201249.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201313.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201336.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201403.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201420.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201444.jpg Bouwen en Vliegen2025-02-23_201507.jpg
     
    jkoeter en lecraM vinden dit leuk.
  7. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    66
  8. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    66
    jaargang 6-1 p11.jpg jaargang 6-1 p12.jpg
     
    HansH vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Hans zijn Wakefield..
    Jammer dat de propkop er niet bij staat.

    We zien hier voor het eerst een neuslengte die kleiner is dan de propblad lengte..dus de tippen gaan voorbij de vleugelrand.

    Dat kan niet met een verende kop en we zien dus voor het eerst de zgn monterial propstop ten tonele.
    Een torsie belaste verende pen die zodra de torsie weg valt naar achter schiet en in een gat in het huis gaat..dus een exacte positionering zonder dat even terugslaan van de kop.
     
  10. houtjesplakker

    houtjesplakker PH-SAM

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Beste Enke, Wat ik mij nog herinner uit die tijd:
    Op de Delftse club was, toen der tijd, het motto hoe simpeler hoe beter. Maw er mag/kan niets fout gaan. Zo vlogen we onze wakerfields "recht/links". Dus geen "montrial" stop. Te ingewikkeld. Alle Wakefields van de Delftse club hadden een simpele neusklos met veer en stopschroef. De neus + veer hadden een lengte van ca 5cm. Maw er is/was voldoende ruimte voor het opvouwen van de bladen voor de vleugel.
     
    Peter Den en Harry van Melick vinden dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Het zat op het grensje dat de tippen onder de vleugelrand zouden gaan..ah..dus nog gewoon fifties stijl..Je hebt mooie bijdragen gemaakt indertijd..smul er nu nog van!!
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.719
    Locatie:
    Voorburg
    Alle op 1 na: ik had een ''montreal stop'' versie die eenvoudig uit gebogen staaldraad en solderen gemaakt werd.
    Dus hoe simpeler hoe beter klopt inderdaad dan weer wel.
    Ik heb deze propkop overigens nog steeds: deze voldeed uitstekend.
    Leuk om het artikel van Xenakis terug te zien (Cor Burger heeft zo'n Xenakis kist met torsiesysteem gebouwd, de Bellydancer)
    Naar aanleiding hiervan ontwikkelde ik zelf een ook op motortorsie gebaseerd stabilo/richtingsroer verstelsysteem.
    Wel veel eenvoudiger te maken en veel lichter.
    Dit systeem werkte goed maar was nog in proefstadium toen ik me uit het actieve vliegen terugtrok. (1971)
    Deze torsiesystemen werden snel ingehaald door het ''sturen met de meerfunctie-timer''
     
  13. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    66
  14. jkoeter

    jkoeter PH-SAM

    Lid geworden:
    31 jan 2012
    Berichten:
    66

Deel Deze Pagina