Motorkeuze voor langzaam varend model

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Jeroen_dh, 23 feb 2025.

  1. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    ik heb de motor en ESC binnen. Alleen het is natuurlijk zonder enige documentatie :)
    Kan iemand mij vertellen welk draad je van de motor ik met welk contact van de ESC moet verbinden? Op de ESC heb ik een ABC draadje en op de motor wit grijs en zwart.
    Ik denk dat het 3 fase is en ze dus in een bepaalde volgorde aan moeten worden gesloten
    En ik heb nu een step down regelaar nog in mijn circuit zitten, maar ik denk dat ik die met deze ESC met BEC kan weglaten.Er staat op BEC 5V 2A. Lijkt me meer dan voldoende voor mijn 3 (lichte) servo's

    de motor heeft een as van 3mm, dus ik kon met een koper buisje van 4 mm precies erover heen. Koperen buisje in de lengte richting open gezaagd zodat ie kan klemmen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, De aansluiting is een fluitje van een cent. De + en - sluit je de accu op aan. A, B en C gaan naar de motor. Maakt niet uit hoe je ze aansluit. Draait de motor verkeerd om, dan twee draden wisselen. En inderdaad de BEC van de ESC voorziet ontvanger en servo's van stroom. Geef om buiten de boot te testen niet te bruusk gas want die motor wil wel! Hangt natuurlijk ook van de spanning af. 7,2 of 7,4 Volt is meer dan zat. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    top. Hij doet t!
    de beweging als je vanuit gas naar stop positie gaat is wel heftig zeg! Zit veel koppel in
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vandaar de waarschuwing Jeroen! Als fundatie gebruik ik een haaks omgezet plaatje alu. Even inschatten hoe hoog de motor moet komen. Doordat de magneten buiten in de kelk zitten hebben ze een hoog koppel. Als ze een beetje toeren maken lijkt het net een turbine. En de ESC regelt erg goed in het lage toerenbereik. In mijn avatar ligt een 20 A exemplaar met een 500 KV motortje. Minimum toerental in het water zo rond de 100 omw./min. Gr. Klaas.
     
    Herby63 en Jeroen_dh vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan staat vermoedelijk de remfunctie nog geactiveerd.
    Als je die uit kunt schakelen (effe instructieblaadje van regelaar lezen) dan beweegt dat allemaal wat minder harkerig...

    Maar een brushless heeft inderdaad een ongeloofelijk hoog aanloopkoppel, en afhankelijk van de installatie moet je daar enigszins voorzichtig mee zijn.
    In helicopters en dergelijke gaat dat zo heftig dat als je geen softstart gebruikt, dan strip je bij de allereerste keer optoeren je tandwielen.
    In boten met lange asleidingen en metalen schroeven krijgen cardankoppelingen het behoorlijk zwaar te verduren van ruig starten en stoppen...
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee, die regelaar heeft geen rem, althans de 20A, waarmee ik in mijn tankertje vaar niet. Kan me niet herinneren dat ik iets heb gezien om ze te programmeren. Maar met een relatief klein schroefje eraan is het geen enkel probleem. Zet wel de fundatie goed vast. In wezen is die motor veel te sterk, maar helaas zijn er weinig kleine buitenlopers onder de 1.000 KV. Fatjay had indertijd een heel mooi klein motortje. 500 KV en geschikt voor 12 Volt. Kostten destijds inclusief portokosten iets van 7 Euro. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.532
    Locatie:
    Brugge
    die goeie ouwe tijd :D
     
  8. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    Ik heb de zender gewoon beperkt in max uitslag beide kanten op, dus het blijft binnen aanvaardbare grenzen. Motortje is mooi klein en loopt nu mooi rond in de boot.

    Nog wel een vraagje.
    De motor zit met het roer op de rechter knuppel op de zender. Met de linkerknuppel bedien ik de zeilen.
    Bij bediening van het roer (rechter) beweeg je ook al snel de knuppel iets naar voren of achter, waardoor de motor start. Dat is tijdens het zeilen niet wenselijk.
    Ik heb geen handleiding bij deze regelaar, maar zie op de productpagina ook geen uitleg over 't aan of uitzetten en rem.


    Ik heb 2 kanalen over, dus dacht aan een relais dat met een kanaal aangestuurd wordt en een van de 3 motor draden kan onderbreken. Kan dat met 1 draad, of moet ik minimaal 2 draden onderbreken om geen stroom te laten lopen?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, is het mogelijk om in de zender de veer van het gaskanaal iets strakker te zetten? Heb het zelf ook wel eens dat ik ongewild het licht of de hoorn inschakel. Maar helaas is bij dat zendertje de veerdruk niet te verstellen. Onderbreken van de motordraden moet je minimaal met twee doen. Is er iets te bereiken met een instelbare dual rate? In mijn MPX Cockpit MM kan ik dual rate traploos instellen van 100 naar 0 %. Als je dual rate voor de motor op 0% kunt zetten dan is dat met een schakelaar om te zetten. Hoop voor je dat de functie in je zender zit. Kijk maar eens of het lukt. In de regelaar zit geen rem. Maar zou die er wel zijn, dan is die alleen actief in de neutraalstand. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    Dual Rate zegt me niks. Zal eens zoeken in de manual van de flysky i6 (die heb ik)
    De veertjes kan ik pas zien als ik 'm open schroef denk ik. Vanavond eens kiekeloeren :)
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeroen, Dual rate wordt uitgelegd op pagina 14. De schakelaars op pagina 16. Kijk eens of throttle hold je van dienst kan zijn. Voor zover ik begrijp geeft dat de mogelijkheid om d.m.v. een schakelaar het gas geven te deactiveren. Gr. Klaas.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    10.066
    Locatie:
    Sneek
    Als de draaiknoppen een duidelijke middenstand (motor uit) hebben, dan zou je de motor ook op een draaknop kunnen zetten, dan heb je ook geen 'interferentie' van de knuppel.
    Ik heb op deze manier 14 skûtsjes gemotoriseerd, om dezelfde reden; een motor aansturing op een knuppel die ook het roer bedient werkt niet optimaal...

    Groeten, Jan.
     
  13. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    Net even geëxperimenteerd. De throttle hold met instelling op 0% werkt. Je kunt dan met een schakelaar de throttle stick bevriezen.
    Alleen is dat ook niet optimaal, omdat ik juist de genua op die stick zonder middenterugstelling zou willen. Ik heb gekeken of ik dat kon veranderen door de systeem setup op sticks mode 3 gezet. Dat zou kanaal 1 & 2 op de linkerknuppel moeten zetten en 3 &. 4 op rechts.
    Maar dat had onverwachte effecten, namelijk dat de motor die op kanaal 3 zat nog steeds links op de throttle stick zat.
    De motor op een van die bovenste draaiknopjes zetten kan ook, maar ze hebben geen middenstand, dus niet heel ideaal.

    Ik zou nog kunnen proberen de rechter knuppel te ont-veren, zodat ie ook gewoon blijft staan op de stand die ik 'm zet
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt een beetje van de programmeer-mogelijkheden af... Als je een vrij instelbare dual rate hebt, zet je het gas op de linker stick (zelfneutraliserende stick, meestal voor het hoogteroer bedoeld dan) en je genua op de niet neutraliserende rechter stick.
    Dan programmeer je een dual rate op "hoogteroer" en maak je de kleine uitslag simpelweg "nul". dan doet die stick niets meer als je de schakelaar omzet.

    Qua schuif of draaiknop: eigenlijk hebben bijna alle zenders die ik de laatste tijd in handen gehad heb, een "voelbare" middenstand. Ik gebruik voor mijn boten ook de schuiven, omdat de ratelstick geen voelbaar midden heeft, en ik een hekel heb aan continue het gas naar voren te moeten duwen tegen een veer in.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is er geen mogelijkheid om op één van die draaiknoppen een markering aan te brengen Jeroen? Driehoekje of streepje van een etiket knippen om te testen. Bevalt het niet is het er zo weer af. Net als bij Jan zou de draaiknop mijn voorkeur hebben. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    Ja, markeren kan natuurlijk. Alleen het nulpunt is heel klein, en je ziet niet aan de buitenkant of de motor draait als ie heel zacht draait. Helemaal deactiveren heeft mijn voorkeur
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ieder zijn meug Jeroen. Doe het zoals jou het best bevalt. Zal best iets worden. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    Vast! Ik ga pielen tot ik een fijne setups heb. Weet nu in ieder geval wat de optie en mogelijkheden zijn!
    Bedankt voor de input :)
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.310
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is een hele ontdekkingsreis Jeroen. Maar stukje bij beetje bouw je kennis op. Gun je daarvoor de tijd. En dan zie je dat zo'n bouwverslag een hoop waard is. Je steekt er wat moeite in, maar ziet ook je kennis groeien. Mooi toch zo'n Forum! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Jeroen_dh

    Jeroen_dh

    Lid geworden:
    15 dec 2024
    Berichten:
    88
    Locatie:
    weesp
    Helemaal waar Klaas!
     

Deel Deze Pagina