"terug" naar paddles?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Richard Branderhorst, 6 nov 2024.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst PH-SAM

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.178
    Locatie:
    Ederveen
    Gaat nog steeds lekker met de 600's! Ik begin te wennen aan de grootte, de massa, en dat laatste is wel duidelijk merkbaar. Ook de stress loopt terug, begin te wennen aan de toch wat hardere geluiden, etc. Weer hulp gekregen op het veld van iemand die professioneel met heli's (full size) werkt. Hij vond mijn uitslagen véél te groot, ik had de max uitslagen namelijk afgesteld totdat de servo's aan begonnen te lopen, wist ik veel. Gevolg, vrij hoge expo's die ik in moest stellen. Maar heb nu ook de Swash Mix gevonden! Die mag je met de FBL juist NIET gebruiken, maar met peddeltjes wel. Dat werkt een stuk fijner en de expo kon gelijk al terug. Die bladhoeken instellen is wel een stuk ellendiger dan de FBL, ik moet nog aan zo'n tooltje zien te komen waarmee je die bladen en de paddlestang kunt blokkeren, zo is het bijna geen doen.

    In het januari blad van "ROTOR" staat een hele verhandeling over de rotorkop. Grappig is dat de schrijver heel vaak teruggrijpt naar het verschil tussen paddles en FBL. Ik was aanvankelijk terughoudend toen ik aan die oudere types begon, dat het achterhaalde techniek zou zijn er er al niet meer over geschreven zou worden. Maar niets is minder waar, de ervaren vliegers van deze tijd zijn natuurlijk allemaal begonnen júist in die tijd. Het maakt de verschillen steeds duidelijker, en je leert dat het mechanisme in feite juweeltjes zijn hoe dat destijds is opgelost. Daar was ik inmiddels wel achter dat dit niet op een zaterdag middagje ontwikkeld is.
    Echt vliegtechnisch ben ik er al zo aan gewend (samen met beide heli's nog geen 20 vluchten gemaakt) dat ik het al niet meer merk, en gisteren al met wind gevlogen dat ik de 500's aan de grond zou hebben gelaten. Véél stabieler dus.

    Ik heb aan bijna al mijn elektrisch aangedreven modellen, zowel fixed wing als de heli's, een stroommeter gehangen (MUI heet dat bij JETI), maar aanvankelijk alleen om tijdig een warning te krijgen als je de ingestelde verbruikte Maps bereikt hebt, of je minimum voltage. Bij goede instelling heb ik dan zo'n 20% over en dan vlieg ik er toch 12 minuten mee met die 600, zij het rustig. Één 6S/6100 zit er in, het zijn de Trex 600's uit de beginperiode, daarna kregen ze dubbele Lipo's. Voor mij is het meer dan genoeg.
    Maar stom, ik had niet gezien dat je ook "current" kon selecteren en dat heb ik nu overal ook erbij gezet. Rustig hoverend zit ik op zo'n 26 Amps en even snel stijgen zit het dan al snel op het dubbele, 56. Op de display komt ook de hoogst bereikte waarde te staan, makkelijk nakijken.

    Nou, de ontdekkingsreis gaat maar door..... Wel gebruik maken van de kennis van anderen, maar niet "leunen", zelf ook aan de bak blijven.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.054
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dieter Schlüter heeft er al met al geloof ik goed twee jaar over gedaan voor hij ontdekte dat het concept "paddelstang" een vliegbare heli opleverde, en dat was dan nog met fixed pitch en héél erg rudimentair. Daarna nog minstens een jaar voordat die Cobra van hem ook als bouwdoos "verkoopbaar" was.
    Daarna, toegegeven, was binnen nog een paar jaar het Bell/Hiller concept in elk geval qua geometrie redelijk "uitontwikkeld", maar heeft het nog minstens 15 a 20 jaar geduurd voordat het mechanisch qua krachten, materiaalsterkte en slijtvastheid onder de knie was.

    Best wel bizar, eigenlijk, dat het concept "commercieel verkrijgbare modelhelicopter" al dik 55 jaar oud is...
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.368
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat iets oud is, wil niet zeggen dat het weggegooid moet worden :D
    FBL of FB, vliegt beide gewoon goed.
    heeft op detail niveau beide zo zijn eigenaardigheden en oplet dingetjes.
    maar, ja, dat heeft ieder toestel op zich toch ook wel

    Stomme vraag: kun je met jouw meter ook de boord spanning meten?
    en de amperes?
    niemand doet dat, maar ik ben wel eens verschrikkelijk benieuwd naar hoeveel amperes er rondgaan op die maat, fbl, jouw vliegstijl
     

Deel Deze Pagina