Ik ben voor mijn stoomscheepje op zoek naar een akku en ik was aan het kijken bij NKON akku`s en batterijen. Ik heb 7,2 volt nodig, en liefst 3000+ mAh aan capaciteit. Nu zag ik dat zij 18650 Li-Ion cellen hebben van 3500mAh, 3,6 volt a €2,25 p/s met 2 stuks in serie kom ik aan 7,2 volt. Ik hoef alleen maar een stuurservo en een digitale servo aan te sturen, geen brushed/brushless electromotor dus mijn stroom verbruik is niet heel hoog. Als ik een NiMh pakket moet samenstellen met Sub-C cellen ben ik 3,25 per cel kwijt.....ofwel €20 voor een akku. Waarom zou ik dan niet voor Li-Ion gaan ? Behalve dat ik dan een nieuwe lader moet kopen tbv Li-ion batterijen.
LiOn is 8.4V opgeladen. Zolang je servo's dat aan kunnen is er niets aan de hand. Een LiPo of LiOn werkt allebei prima alleen LiOn zakt veel verder in spanning terug. De LiOn haalt zijn capaciteit pas als je een 2s ontlaad tot 5V. Ook halen ze de ontlaad stroom lang niet meer als je 50% verbruikt hebt maar dat is in dit geval geen beperking.
Hoe zit het met de stabiliteit van de boot met het lagere gewicht van 2x 18650 cellen? Als ik dan even op NKON kijk zou je mogelijk ook voor 2 cellen 21700 kunnen gaan ** INR21700-M50LT 4930mAh - 14.4A - Reclaimed Qua maat past dat nog in de ruimte van een 7.2v NiMh pack.
Zijn je servo's wel een HV type dat 8.4 Volt aan kan? In dat geval kan je de optie van @Roelof volgen.
Die vraag was al gesteld, overigens met het gebruik van een 7.2v NiMh pack moet je ook HV servo's hebben want die komt ook met ruim 8v van de lader. Als je direct de servo's en ontvanger uit zo'n accu wilt voeden en ze zijn geen HV zou je toch moeten gaan denken aan de volgende 3 opties: 1) een BEC (boost ook effectief de capaciteit) 2) 2 cellen LiFePo4 pakket, veel gebruikt in de autowereld met 6v servo's 3) een 5 cellen 6v NiMh pakket