Retro F3A Modellen


Deze week wordt het vliegweer en wordt de intensiteit van het bouwen minder.
Wel goed weer om de spuit en schuur activiteiten buiten voort te zetten.
Spanlakken binnenshuis is niet meer toegestaan ondanks een versterkte afzuiging blijft de lucht te lang hangen.
De eerste laag poriënvuller op basis van een niet spannende lak kan op de Atlas aangebracht worden en na een aantal weken goed doorharden van de epoxy afwering van de minare kunnen alle delen worden geschuurd met waterproof 400 met water.
Als de Minare geschuurd is kan de eerste laag spuitplamuur worden aangebracht..
De eerste keer is altijd frustrerend, alles wat je niet wil zien wordt zichtbaar.

 
Dat ziet er allemaal prima uit.
Ook mooi dat het gelukt is om een 3D geprinte mal te gebruiken om een cockpit te trekken, dat opent weer nieuwe perspectieven. Ik heb gipsen afgietsels gemaakt van de curare kappen van Ratzo, voor de zekerheid. Daarvoor heb ik modelleer gips uit een hobbywinkel gebruikt, bedoeld voor het gieten van gipsen beeldjes. Die werkt echt schitterend, geen luchtbellen en spiegelglad. Vroeger gebruikte ik Knauf modelleergips, maar deze is toch een heel stuk beter. Ik zal eens een foto van het label nemen.
Een gelakte afwerking kan veruit het mooiste en meest duurzame zijn, maar er kruipt heel veel tijd en geduld in. Daarom dat ik gemakshalve meestal voor een folieafwerking kies. Dat kan je in stukjes doen, ik heb soms maar een paar keer een halfuurtje in de avond. Bij lakken kan je niet zomaar even halverwege stoppen. Plus wat je aanhaalt, ik lak ook buiten, en dan ben je van het weer afhankelijk.
De curare is ook bijna klaar, de gaskabel nog afregelen, cockpit op maat snijden en bevestigen en dan zien of de motor loopt. Ik heb er een OS 61 SF opgezet, ook tweedehands gekocht en die moet nog getest worden. Dat is altijd een beetje afwachten, maar dit type OS zijn voor mij de beste motoren die ik al gehad heb.
 
Goed om te horen dat er alternatieven voor Arcrylic one zijn, graag wat meer info, als je met Acrylic one een getrokken cockpit volgiet gaat dit ten koste van het origineel, het origineel slaat wit uit.
Het lakken gaat in fases, eerst de spuitplamuur, dan alles nabewerken en op de bijgewerkte plaatsen weer een dun laagje spuitplamuur.
Dan alles weer er afschuren, dit proces herhalen totdat het geheel helemaal egaal is
De enige bewerking in een keer is het wit spuiten, dan de kleuren afplakken, kleur spuiten en weer afplakken voor de volgende kleur, bij de Minare moet dit een keer of 20.
Nog even te gaan,.
Als alles gespoten is zo tegen het eind van het vliegseizoen overweeg ik als eind lak een matte lak.
On vliegveld in Wieringen ligt rondom in het water en met de reflectie van het zonlicht op het water waarmee de 17e 19e-eeuwse schilders furore maakten is het lastig met een glanzend model vliegen.
Zeker in het voorjaar is het soms lastig te zien hoe een model ligt.
Om die reden was ook de Magic 60 in 1981 mat gespoten.




De voortgang,alle roeren van de Minare en de romp in de spuitplamuur gespoten, ook de vleugel en de romp van de Atlas in de 1e laag met de poriën vuller gelakt.
 
heel netjes, weeral vakwerk.
ik heb een foto genomen van de gips die ik gebruikt heb, die werkt echt gemakkelijk en ik heb er heel goed resultaat mee. Zonder speciale maatregelen, geen last van luchtbellen.
rsz_gips.jpg


De curare is bijna klaar, niet getankt zit ik aan 3.3kg.
Ik dacht dat ik rond was, tot ik het zwaartepunt eens ging controleren. Volgens tekening ligt het ergens tussen 130 en 135mm van de voorlijst...ik kom momenteel op een 40mm van de voorlijst, er moet zo'n kleine 200gr bij in de staart. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een OS 61 SF is nu niet de lichtste motor, maar toch. De accu misschien nog verplaatsen, die zit nu iets voor het zwtp maar daarmee ga ik het niet redden.
en om nu heel de boel om te bouwen naar servo's in de stabilo en kielvlak...Ik moet er nog eens over slapen.

rsz_cur1.jpg
 
Een te voorlijk CG bij een Curare is wel heel vreemd, Het lijkt wel of de staartboom is ingekort,of is de neus verlengd? Het is de moeite waard om het model eens te checken aan de oorspronkelijke tekening.Dank voor de info van het gips.
Voor de volgende keer.

Vanmorgen een heel oude techniek toegepast.
Het bekleden van de hoogte roeren en het richting roer van de Atlas met zijde.
Je maakt de zijde nat met een kwastje en spant de natte zijde over het frame en lakt door het water heen met spannende spanlak de randen vast.
Door voorzichtig de plooien er uit te wrijven en door een klein beetje spanning op de zijde te zetten het geheel straktrekken.
Dan door de natte laag een laagje spanlak aan brengen.
Dan het geheel te laten drogen en de andere kant doen Het oppervlakte slaat wit uit na het drogen.
 
Bekleden met zijde wil ik ook nog wel eens een keertje doen. Welke zijde gebruik je daarvoor, welk gewicht/m² hanteer je bij dit soort modellen?
Met zijdepapier heb ik al wel gewerkt, nog niet met zijde. In de hobbywinkel waar ik de gips gehaald heb, is dat er ook, maar zoveel verschillende soorten.
De curare is destijds uit een kit gebouwd, romp is niet korter gemaakt (of langer vooraan) en is ongeveer 1m45 lang, 200 gram heb ik nog nooit in een staart gestoken.
 
De zijde die is gebruikt heb ik al sinds 1973, beetje nostalgie uit mijn lijnbesturing tijd.
De zijde gewogen 2 m2 weegt 37 gram.
Als je met zijde gaat werken kan je de meeste info vinden op de site van Brodak, een in lijnbesturing gespecialiseerde site.
Een paar jaar geleden heb ik een nieuw stuk zijde gekocht bij een bedrijf in Duitsland wat ook lijnbesturing artikelen verkoopt.
Het trefwoord is Japan zijde. Op mijn verpakking is geen verdere info.
Je kan ook met Japan papier werken. dit is nog lichter 12 gram per m2 en de dikkere variant is 15 gram per m2.
Wel heel kwetsbaar op een open structuur.
Voor lijn besturing rompen waar men op zoek is naar de meest lichte afwerking wordt en voorzijde van de romp met glasdoek en verdunde epoxy bekleed en de rest van het model met Japan papier.
Op spantenvleugels wordt dan zijde toegepast en op schuimvleugels papier.
Terug naar je Curare, als je 200 gram lood in de staart toevoegt heb je nog steeds een lichte Curare van 3500 gram. Niet te veel zorgen over maken
 
Laatst bewerkt:

Het laatste deel van de glasmat op de romp van de Atlas aangebracht.
De romp in 4 delen gedaan, doordat de romp rondom rond is het best lastig de romp te fixeren tijdens het glassen.
Door het 60 % verdunnen van de epoxy met medicinale alcohol wordt de mengverhouding van de epoxyhars iets aangepast.
Normaal is het 100:40 nu met verdunning 100:45.
Wetenschappelijk niet te verklaren maar als ik het niet doe duurt het door harden veel langer
Na een paar uur is de aangebrachte laag zodanig hard dat het overtollige glasdoek kan worden afgesneden.
Nu een week door harden en dan het geheel schuren voordat de 2e laag verdunde epoxy wordt aangebracht.
 



De eerste post op het vernieuwde forum.
De romp van de Minare gaat de finale fase in.
Alle deukjes en ongelijkheden afgewerkt en wederom in heel dunne spuitplamuur gezet, ook deze laag wordt weer bijna in zijn geheel afgeschuurd.
De vleugel van de Atlas is voldoende door gehard, alle overgangen gelijk geschuurd en het gehele oppervlakte glad geschuurd met schuurpapier korrel 320..
De romp moet nog een week wachten.
Vanmiddag was er ineens felle zon, alle oneffenheden kan je met strijklicht goed zien.
 
Back
Top