VOR bouwverslag: schuimen plug + mal + volvo70

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Robert H., 16 jan 2006.

  1. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Reeuwijk
    PUR wordt niet aangetast door epoxy, maar overigens ook niet door polyester.

    polystyreenschuim (piepschuim, roofmate, meestal wit of blauw) wordt aangetast door polyester, maar is met epoxy wel te verwerken.

    Over die manchet. Heb je een fotootje waar deze omheen moet? Wellicht weet ik nog wel wat, maar heb momenteel niet zo'n goed idee waarom het exact heen moet.
     
  2. wiebek

    wiebek Guest

    okej alvast bedankt

    want ik heb nu een motor bootje maar die is al 13 jaar oud denk ik dus die valt bijna uitelkaar. en ik heb bijna vakantie dus leek het me wel leuk om een nieuw bootje te gaan maken maar weten jullie ook ongeveer wat dat gaat kosten voor materiaal van een boot van ongeveer 4 bij 1.5 meter dubbelwandig??
     
  3. wiebek

    wiebek Guest

    Robert

    je zou ook racefiets banden kunnen gebruiken daar kan 7 bar op staan en op auto banden maar 2 bar dus die zijn heel wat sterker lijkt mij.
     
  4. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    enkel komt die druk meer voor rekening van de buiten band ipv de binnen band. En ik denk dat hij een probleem heeft met de diameter van de band die over de kiel heen moet. En een race fiets binnen band is nog smaller.
     
  5. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    als eerste bedankt voor het meedenken allemaal , zo komen we er nog :D

    Ik heb een paar fotootjes gemaakt van de afdichting voor het kantelmechanisme. Verder al een paar kleine dingetjes gedaan, de boegspriet geinstalleerd en de dekrand er verder op gelijmt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het werkt helaas nog niet helemaal goed, als de plexiplaat met daaromheen de rubber binnenbande( van een oude vespa) er tussen het rubber en de plexiplaat nog water doorsijpelt. De manchet scheurt nie niet zo snel meer uit maar hij is veel te groot om strak aan te sluiten bij de kielvin.

    mvg Robert
     
  6. henk1959

    henk1959 Guest

    Dag Robert,

    Ik zie nu pas echt je probleem.
    Op het gevaar af om misschien een heel domme opmerking te maken, maar misschien zou je het eens over een heel andere "boeg" moeten gooien.

    Waarom overweeg je niet om het deel van het kantelmechanisme dat in de boot steekt in een waterdichte "doos" te bouwen? Het enige wat je dan hoeft te doen is zorgen voor goede afdichting van de doorvoor van de servohevel. En dat is goed mogelijk. Dat betekent wel dat er een (klein) beetje water in de doos in de boot kan komen, maar dan zou je van een groot probleem af kunnen zijn. Als je de bovenkant afneembaar maakt, kun je altijd bij het mechanisme komen.

    Is dit een idee?

    Groet,
    Henk.
     
  7. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    Beste Henk,

    Ik heb er ook al over gedacht, is inderdaad een goed idee alleen was het plan om met katrollen te werken en om de krachte op de servo normaal te houden heb ik een redelijke hefboom nodig.

    wat misschien een idee is om een kleine box te maken +- 1à2cm hoog net iets hoger dan de waterlijn en daar dan de rubber overheen spannen.
    zoiets als hier : http://www.wb-sails.fi/news/97_10_MiniAnatomy/CantingKeel.htm

    alle ideeen zijn welkom !

    mvg Robert
     
  8. henk1959

    henk1959 Guest

    Robert,

    Wat betreft die servo en hefboom. Is modelhydraulica een optie? Of wordt je boot dan veel te zwaar. Per slot van rekening is het een racer.

    Henk.
     
  9. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Waarom niet een doos over de kantelkiel, hier kan je het principe van een schroefas gebruiken.

    Een schoefas met M4 as, deze inkorten op de lengte die je nodig hebt.

    Boor buiten de doos een gaatje in de koker waar je een pijpje op sodeert hier kan je dan met een injectiespuit vet in de as spuiten om het waterdicht te houden.

    In de modelbouw heb je messing stelringen deze kan je op de as met een stelschroef vastzetten en aan de stelring kan je een hevel solderen.

    Je kunt ook de kant en klare kopen zoals je roerhevel maar die is minder sterk dan als je die zelf maakt.

    Desnoods maak je het doosje van messingplaat en soldeert dat in mekaar.

    Aan het uiteinde een uitstulping in de kast maken waar je een lagertje in plaatst, dit kan ook een stelring zijn waar de as in draaid.

    Zal niet erg slijten een schroefas maakt 3000 owm en hier heb je een sinterbronslager maar jij komt niet aan zoveel bewegingen toe.

    Het andere einde soldeer je de koker op de doos dan loopt je as in het water maar hier kan je de hevels aan maken.

    Waterdicht en geen geklooi met rubber.
     
  10. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @Jan: Ik snap niet helemaal wat je precies bedoelt, hoe zorg je dan dat de kiel kantelt? heb je misschien een tekeningetje?

    @Henk:Ja misschien is modelbouwhydrolica een optie, zijn de landingsgestellen van grote vliegtuigen niet hydrolisch? Of was dat perslucht hmm. Het mag niet te zwaar zijn natuurlijk.

    mvg Robert
     
  11. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    HET WERKT , de kiel is waterdicht bij een kleine test, +- 5min vanmiddag nog wat beter testen wat ik heb de gedaan is het onderste plaatje wat in de romp gelijmt zat opnieuw gelijmt, nu met epoxy in plaats van bruislijm. Dit heb ik gedaan omdat ik zag dat er water onder het plaatje zat bij een teste hierna blijkt het systeem wel waterdicht te zijn ( tot nu toe .

    alleen moet ik nog een goede afdichting vinden van de brommerband die veel groter is als de kielvin. Ik ga dat eens met Ty-wraps proberen.

    er begint wat schot in de zaak te komen.

    mvg Robert
     
  12. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    Kan je de brommer band niet kleiner maken door hem in te knippen en dan weer over elkaar heen te plakken dan krijg je een mooie kegel vrom aan het eind van de brommer band. Dan 'Kan je hem met ty rips mooier vast maken denk ik.

    gegroet FKZ
     
  13. Bastiaan

    Bastiaan Guest

    Ik zit stiekum nog wel eens mee te lezen!

    errug interessant.

    en met name het laatste wat Jan Vos heeft getypt. ik ben van mening dat dat een hele goeie oplossing zou kunnen zijn!
    en dus heb ik er een 3d vertaling van gemaakt naar eigen inzicht.
    hoop dat je er wat aan hebt.
    [​IMG]
     
  14. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    904
    Locatie:
    Kessel, België
    Wel Bastiaan,

    zo'n tekeningen mogen er hier meer geplaats worden !! zeer intressant, een tekening als dat zegt echt meer dan duizend woorden.

    En het levert inderdaad misschien wel een bruikbaar concept op...

    Juist enkele aandachtpuntjes: Er lijken mij enkele punten in deze constructie te zitten die echt wel een grote kracht moeten aankunnen. Je mag niet vergeten, dat we hier spreken over een ballast gewicht van een 3 kg - dat een aan arm van zo'n 40 cm....

    Dus op het aanzetstuk tussen kiel en die ronde bus komt echt wel ettelijke kilo's kracht (reken maar op 3kg * 40cm hefboom, maw 120kg op de bus zelf - zo mijn parate kennis fysica mij niet in de steek laat)


    maw die bus moet echt wel stevig zijn ivm torsie krachten die ze te verwerken gaat krijgen - Dus met een M4 (tekst Jan) gaat het wel jammerlijk falen vrees ik!

    Desalnietemin - een serieus te overwegen optie!
     
  15. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    @dazzler: met een gewicht van 3kg en een arm van 40cm is de kracht , F=3kg * 0.40m * 9.81* cos van de kantelhoek . en dan moet je nog rekening houden dat iets minder weegt in water (archimedes kracht) maar er zullen nog steeds grote krachten op komen.

    mvg Robert
     
  16. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    nog even een update, de maiden komt dichterbij :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    het kantelsysteem werkt dus oke, alleenkomt er soms eenbeetje water door de kantel-as naar binnen dit wordt even afwachten wat dit tijdens het zeilen wordt. Morgen ga ik proberen om het dekje erop te lijmen.

    mvg Robert[/img]
     
  17. bart van es

    bart van es Guest

    echt gaaf
     
  18. FKZ

    FKZ

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Groningen
    Ziet er allemaal mooi uit. waarmee ga je je zeilen aan trekken met die servo met die carbon arm of komt er nog een zeilwinch in te staan? Ben benieuwd hoe vaart hij in het zwembad stuurt het allemaal een beetje lekker?

    groet FKZ
     
  19. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft
    hallo,

    @fkz: Ik ga de zeilen aantrekken met de carbon arm, ik heb altijd winches gebruikt maar door de kantelkiel was daar eigenlijk maar weinig plaat voor en dacht ik maar eens een servo te proberen hier heb ik al ervaring mee met mijn Yamaha Withbread 60

    De doop + maiden in het zembad is voor morgen gepland, dus ik weet nog niet hoe het stuurt.

    Er zijn nog wat plekjes op de romp die bijgewerkt moeten worden maar over het geheel gezien ben ik wel tevreden :D benieuwd hoe dat gaat varen met de kantel kiel. Hier zijn een paar foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er zijn nog wel een paar aandachts puntjes, de mast staat nog niet volledig ondersteunt de lijmverbinding van dat spantje is losgegaan.
    fokkenboom en giek moeten nog gemaakt worden. De zeiltjes zijn al wel klaar. Er is wel een kleine opmerking over het kantelsysteem, het is niet sterkgenoeg om de kiel onder helling van o° naar 45° te kantelen dus ik zal moeten proberen om iets van een roloverstag/ gijp te maken. Spannend hoe dat gaat varen :D
    En ik heb de mast nu op de plek gezet waar dat volgens de tekening van Francesco moest, misschien zet ik hem wel iets naar achteren
    Donderdag ga ik naar het Haringvliet en kijken hoe het bootje vaart op groot water :evil: :D

    de boot verdient niet echt 100% de schoonheidsprijs, ik ben soms wat ongeduldig en onhandig maar het gaat mij meer om hetgene wat er achter zit.

    mvg Robert
     
  20. Robert H.

    Robert H.

    Lid geworden:
    23 jan 2004
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Delft

Deel Deze Pagina