schroeven smit rotterdam

Discussie in 'Werkschepen' gestart door smit hunter, 31 aug 2006.

  1. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @Wouter Voorberg
    Daar komen toch zeker ook nog straalbuizen op :?:
    En hoeveel toeren maken die motoren dan :?:
    Ik weet als dat ze worden gebruikt maar heb daar zelf nog geen ervaring mee hoor :!:
    Ze zeggeh hier allemaal als dat de schroeven de diameter motor niet mag overschrijden :!: :!:
    Dat is dan wel zonder reductie he
    Maar ik heb een kennis die heb een power 1000 daar hangt wel een schroef aan van 10 cm.
    mvg
    Frederik :D :D
     
  2. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Hallo Danny,

    Die test die jij naar voren brengt vind ik niet maatstafgevend.

    Daarom is ook de bollarpull ingevoerd omdat maatschappijen, Smit was er een van die te veel vermogen opgaf en dat heeft hun wel eens genekt.

    In 1980 of een jaar ervoor, toendertijd waren die messing schoeven net op de markt had je eerst maar 3 blads, wij bij de Vaargroep hadden een Visunster van 3 kilo aangeschaft niet zo'n metalen ding maar een betere met een verdeling in grammen.

    Hier werden de slepers op bollarpull getest om bij de acts een betere verdeling te krijgen, mijn Moordock was door de Waterpoort omgetrokken omdat de Waterpoort veel sterker was.

    Nu had ik de Turmoil 125 cm lang met een 80 mm 3 blads schroef hier had ik 1950 gram trekkracht mee met een 4 blads die toen uitgekomen was een 100 gram meer dat is als je twee slepers tegen mekaar laat trekken natuurlijk al genoeg om de ander achteruit te trekken.

    Als je Ah wilt besparen moet je niet gaan slepen.

    Eind 1980 hadden mijn ouders een gegoten 78 mm 3 blads scheepsschroef uit Engeland meegenomen die heb ik nog steeds maar deze had 300 gram meer trekkracht was dus iets kleiner omdat ze daar geen metrich stelsel hebben.
    Het jaar daarop konden ze 6 meenemen op bestelling van leden kosten toen 30 oud Hollandse guldens.

    Kijk als onder het orgineel een 4 blads zit zou ik er ook een 4 blads onder zetten, want als je op een tentoonstelling staat lijkt het niet als er dan een 3 blads onder zit.

    Bij de 1 : 1 slepers werkt het wel even anders daar hebben ze verstelbare schroeven als ze met een sleep onderweg zijn wordt de spoed vergroot en het toerental verlaagd.
    Als ze een schip van het strand moeten trekken hebben ze weinig spoed en een hoog toerental zo is mij dat door deze mensen verteld.

    De schroeven zijn in de loop der tijden nog voor geen meter veranderd het zijn nog steeds de gestanste bladen die in een gleuf in de naaf gesoldeert zitten en bij de grotere modellen nog niet eens met hardsoldeer wat de vertegenwoordiger 20 jaar geleden wel beweerde.

    In Duitsland werden wel schroeven gemaakt op een cnc freesbank kosten toendertijd 10 Dm per cm diameter.
    Deze waren uit een stuk maar dan heb je de gegevens nodig van bijvoorbeeld Lips Scheepsschroeven om deze gegevens in te voeren.
    Maar ik weet van Duikbootbezitters die een speciale schroef nodig hadden dat deze die daar wel lieten maken.

    In Duitsland heb je veel meer mensen in de modelbouw die dingen maken en deze ook verkopen dan in Nederland kan ook makkelijk de verhouding ligt wel even anders.

    Maar zo heb ik eens een print gezien met een dieselgeluid die mij als oud machinist als muziek in de oren klonk, er zaten meerdere mogelijkheden op maar die koste 1993 al 300 Dm.
     
  3. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Allemaal,

    @F.van.Gent, er zijn meer hondjes die Fikkie heten....... :wink:. De Zeeland van Willem Muller had inderdaad maar één schroef, ik heb het (natuurlijk) over de Zeeland van URS (ex. Antwerpen). Die heeft wel twee schroeven :D .

    [​IMG]
    Foto; Tugspotters

    @Jan Vos, kortom eigenlijk zou je het eens moeten testen met een veerunster. Eerst een drieblad en daarna een vierblad onder dezelfde romp. Toch blijf ik denken dat een vierblad een grotere trekkracht heeft.

    Maar goed, inderdaad bij het origineel hangen er VPP's onder, zowel bij de Walcheren als de Zeeland. Graag had ik zoiets ook onder mijn Walcheren gehad, maar daar is de naaf simpelweg te klein voor :(. Geen nood de Fighter heeft ook een VPP, en daar wordt aan gewerkt :D. Plan is om die volledig als het origineel te laten werken (in de weinige modellen waar ze onder hangen zijn ze 9 van de 10 keer nog verkeerd aangestuurd ook :( )

    Enne..... als je Ah wilt besparen moet je met VPP('s) gaan slepen :wink:.

    Maar goed, we dwalen af, als de gesmeerde bliksem weer :eek:ntopic:.

    Groetjes, Danny.
     
  4. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Hallo Danny,

    Zou toch eens een oogtest laten doen ik heb die test gedaan onder dezelfde boot met een visunster en een 3 blads en 4 blads verschil 100 gram.
    Ik hou het liever op natuurgetrouw nabouwen zt er een vierblads onder het orgineel dan ook onder het model.
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Dus: een vierblads schroef heeft inderdaad een grotere trekkracht :D
     
  6. @F.van Gent

    inderdaad daar komen straalbuizen op,maar de toeren heb ik nog geen idee van...ik weet dat marco b er een in zijn kogia simus heeft dus het kan in ieder geval wel..
    maar laten we hier over verder gaan in mijn eigen bouwverslag :wink:
     
  7. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Adam, een gegoten schroef heeft nog meer trekkracht.

    80 mm Rivabo of gegoten van 78 mm de gegoten schroef had 313 gram meer als de Rivabo.

    Dit alles getest, op dezelfde sleper, met dezelfde motor, in het zelfde water, en dezelfde visunster.

    Een schroef die op een cnc freesbank is gemaakt, zal ook beter zijn dan de gestanste schroeven waar wij het mee doen.

    Er wordt nog steeds, geexpermiteerd in de scheepsvaartwereld, wat de ideale schroef is.
     
  8. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Jan, allemaal leuk en aardig, maar de vierblads schroeven hebben in vergelijking tot een identieke drieblads shroef toch een grotere trekkracht.
    En volgens mij was dat het punt.

    En het is trouwens een veerunster ipv een visunster
     
  9. smit hunter

    smit hunter

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    103
    Locatie:
    winschoten
    hallo allemaal. ik lees opeens veel over de schroeven . maar het is helaas waar dat 4 blads schroef sterker is dan een 3 blads. maar wel weer leuk dat er zoveel reactie los komt . toppie weer.als jullie foto,s hebben van jullie sleper,s supply schepen. dat kan ik ze op mijn site zetten. die ik aan het maken ben . of hebben jullie leuke info is ook wel kom.

    groetjes allemaal.

    freddy
     
  10. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Hoi fred,

    alleen sleper, of ook andere boten of duikboten voor je website. :lol: :lol:
     
  11. smit hunter

    smit hunter

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    103
    Locatie:
    winschoten
    moi, harrie

    duikboten zijn ook welkom.
     
  12. peter manders

    peter manders

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    100
    Locatie:
    zevenaar
    nog even over de juiste gegevens van de schroef.

    Als je de gegevens van de orginele schoef zou hebben, deze in een cnc freesbank in zou voeren, zal je pas de ideale schroef krijgen.
    _________________

    je kan de gegevens van de schroef van het echte schip wel willen gebruiken, maar dan moet je wel anders gaan bouwen. er zitten namenlijk schroeven met verstelbare spoed onder. en wil je dit gaan doen voor je model . heb je echt alle informatie nodig

    peter
     
  13. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Peter, even corrigeren, dan heb je schaalschroeven, of die ideaal zijn om het model aan te drijven valt nog af te wachten. Alle onderdelen van het schip worden immers verkleind, wat echter niet verandert, is de viscositeit van het water. Een schaalmodel 1:50 is 125.000 keer lichter dan het origineel, maar ploegt door hetzelfde water. Bovendien mag een model wat te snel gaan, anders lijkt het of het niet vooruit komt, zeker met tegenwind.
     
  14. peter manders

    peter manders

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    100
    Locatie:
    zevenaar
    hoi zinnia je hebt gelijk. ik wou alleen maar zeggen. als je de gegevens wilt gebruiken van het echte schip. zal je op het model ook verstelbare schroeven "moeten" moeten gaan gebruiken. of dit ideaal is dat weet ik echter niet. maar haalbaar is het denk ik wel voor een model op schaal1:50. moet je volgens mij niet naar de kosten kijken.

    peter
     
  15. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Peter, in die verstelbare schroeven heb je gelijk. Zeker voor een modelsleper opent het mogelijkheden. Bij alleen varen kleine "pitch", bij slepen grote "pitch", en je blijft prima in regelbereik. Goede regelbare schroeven kosten wat, maar dat is inderdaad eenmalig. Bovendien heb je maar 1 regelaar nodig, en die kan stukken goedkoper, want hij moet alleen vooruit kunnen.
     

Deel Deze Pagina