Twee MX-12 zender/ontvanger probleempjes

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Benno Z, 19 sep 2006.

  1. Benno Z

    Benno Z Guest

    1. Onlangs heb ik de Graupner MX-12 set aangeschaft, na uitvoerig lezen en informeren over deze zender. Twee voordelen sprongen mij onmiddelijk in het oog, namenlijk de mogelijkheid om om te schakelen tussen PPM en SPCM en de ingebouwde fail-safe mogelijkheid.
    Echter nu ik de spullen bekijk, blijkt dat er helaas geen SPCM ontvanger in de doos zit maar een "gewone" PPM. Nu vallen meteen de genoemde twee voordelen weg want fail-safe werkt ook alleen via SPCM. Uuhhh, wat nu??? Toch raar dat de fabrikant reklame maakt met deze uitgebreide mogelijkheden en dan blijkt het achteraf tóch niet te kunnen met deze set.

    2. Deze zender/ontvanger is een vervanger voor de "speelgoed" zender die standaard bij mijn Hype/Conrad/Art-Tech Cessna 182 zit. De huidige ontvanger/motor wordt aangestuurd door een 8.4V accu. In de handleiding van de nieuwe Graupner ontvanger staat: 4,8....6V, dit houdt dus in dat mijn huidige accu teveel spanning afgeeft. Hoe los ik dit op? Een tweede accu is geen oplossing ivm gewicht, het vliegtuig weegt 560 gram.

    Alvast bedankt.
     
  2. Je kan gewoon de huidige accu blijven gebruiken.

    Je hebt gewoon een BEC regelaar zoals ik het begrijp dus moet het geen probleem zijn.
     
  3. p.s. Dat er een ppm ontvanger bij zit is ook wel logisch voor dat geld...
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.046
    Locatie:
    Nootdorp
    Die PCM ontvangers zijn niet goedkoop dus stoppen ze gewoon een standaard ontvangertje erbij om de setprijs aantrekkelijk te maken.
    Ja had ook een losse zender kunnen kopen.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    punt 1.
    wij vliegen alles op PPM zonder problemen en fail-safe gebruiken wij nooit :roll:

    punt 2.
    Zoals Zweefman al aangeeft zal je regelaar een onvanger aansluiting hebben die dus direct je ontvanger voedt met de juiste spanning.


    Maar hij is binnen da`s mooi, mocht je er niet uitkomen dan zullen we donderdag eens even kijken.
     
  6. Benno Z

    Benno Z Guest

    Maar dat spanningsverschil dan? Nu krijgt die ontvanger toch 8,4V "op-zijn-donder" ipv de maximale toegestane 6V?

    [EDIT] Oh, sorry, na het Googelen op BEC (geen idee wat dat was) vond ik het volgende: Het BEC systeem is niet meer dan een
    spanningsstabilisator: hij zet de (hogere) accuspanning om in een
    stabiele 5 volt voor servo's en ontvanger.

    Da's mooi, weer wat geleerd :) [/EDIT]

    Nou, de R700 die er bij geleverd zit kost (volgens de Graupner site) €65,00, en de SPCM ontvanger SMC14 kost maar €14,00 meer, dus zo logisch vind ik dat niet....

    Okee, bedankt. Maar ik las dat dit er standaard bij zou zitten dus dat leek me een leuk extraatje.

    Bedankt voor de snelle antwoorden, ik ben weer heel wat wijzer :!:
     
  7. Volgens mij kunnen ze met die gewone ontvangers een leukere prijs maken dan met de pcm ontvangers...

    Anders weet ik het ook niet :?
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Eeeh volgens mij kost volgens de Graupner site de SMC 14 80 euries

    Ff wat anders heb je 35 of 40 mHz?
     
  9. Benno Z

    Benno Z Guest

    Oh sorry, ik zat er 95 cent nast :wink: (65 + 14 = 79,00)

    UUhhh, nee 27 mHz, die kon ik héél goedkoop krijgen :wink:
    Nee hoor, gewoon 35 mHz.....A-band....

    (Tring! (deurbel) hee, twee nieuwe accu's!)
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    :oops: Sorry van mijn kant heb 14 euro "meer" niet zien staan :oops:

    35 mHz prima en welk kanaal?????

    En de 2 accu`s, helemaal top, mag ik zeker donderdag ook wel een keer voor vliegen gaan we nog een filmpje schieten met wat starts en landingen :lol:
     
  11. tfcw2000

    tfcw2000

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Willebroek
    Er zijn MX-12 kits MET de R770 ontvanger (SPCM versie van de R700) in de wereld te koop !
    SMC-14 is , dacht ik , niet zo'n kleine ontvanger....ik kan mij vergissen hé.
    Size does matter :lol:

    Ook een oplossing is de Scan16 ontvanger : SPCM spectrum : geen X'tal meer nodig.

    Wees gerust: voor z'n geld is de MX-12 niet te kloppen ! Er is simpelweg geen alternatief dat evenveel waar voor z'n geld bied ! (daarmee bedoel ik nu niet dat er geen betere zenders bestaan hé :roll: )
     
  12. Benno Z

    Benno Z Guest

    Kanaaltje 63, geen 80/81 gelukkig, maar ik weet niet hoe de bezetting van 63 is.

    Ik kom trouwens vanavond pas toe aan het bestuderen en vliegklaar maken van de MX-12.....hmmmm.....d'r zit verdorie geen oplader bij, dat had ik toch écht wel verwacht......even bij de site-info van de Internetwinkelier kijken.....staat inderdaad niet bij de gegevens. Wat raar? Nu kan ik er nog niks mee???

    Ik lees in de gebruiksaanwijzing alleen Graupner laders gebruiken, maar als ik op de site van Graupner kijk, zie ik dat de laders die bij mijn zender passen momenteel (ivm APK o.i.d.) niet leverbaar zijn. Gebeld met "de-shop-in-de-buurt", zij hebben wel een universele lader.....die heb ik me dus (te snel?) maar aan laten praten. De Robbe Unicharger 6, no. 8500, € 29,00 incl. Graupner-goed-gepolariseerde-kabel, is dit OK? Ik heb er namenlijk weinig kaas van gegeten en ben volledig op het advies van de winkelier afgegaan.

    Wat ik overigens erg raar vind is dat er met koeieletters in de gebruiksaanwijzing van de MX-12 staat: 150mA 12 uur laden. Niet meer en niet minder. Ten eerste vind ik dat héél lang, ten tweede is dat bijna onmogelijk; als ik hem nu aanzet (21:40u) dan moet 'ie morgen om 9:40u van de stroom af, maar dan ben ik al lang naar m'n werk! Hoe doen jullie dat? De goedkope lader van m'n Cessna doet er maar 3 uurtjes over om de accu op te laden?!?
    Ook vind ik het erg vreemd dat de lader niet automatisch afslaat als de accu vol is, ik hang mijn telefoon ook wel eens een lange nacht aan de lader zonder stopwatch.....

    Dus Berto, ik weet niet of ik morgen op het veld ben met m'n nieuwe spullen :cry:

    Oh ja, de MX-12 "vertelt" mij dat de accuspanning nu 9,6V is, dat lijkt mij aardig vol, dus als ik hem in deze toestand 12 uur aan de lader hang is dat dan wel zo handig?

    Hopelijk kan iemand mij helpen met mijn probleempjes.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Oeee, dan heb je geluk, Ik zit op 62, Onno op 64 en Gijs op 80, pfffff, zitten wel elkaar gelukkig niet in de weg :|

    Klopt je koopt alleen een zenderset en die worden niet geleverd met opladers :nooo:

    Uni laders geen enkel probleem, ik laad ook alles (incl. m`n nieuwe MC-19 met een gewone standaard lader dus wees niiet bang zal gewoon werken :yes:

    Geen probleem, je mooet een accu altijd laden met 10% van zijn capaciteit.

    Een 1500 mAh accu laad je dus met 150 mA en dat 10 uur lang en een beetje.

    Ik laad mijn accu`s altijd 1 dag voordat ik ga vliegen allemaal op.
    Ik hang ze aan de lader en haal ze er af als ik naar het veld of werk ga, dit houdt in dat ze vaak vanaf `s avonds 6 tot `s ochtends 7 aan ded lader hangen.
    Met langzaam laden zal je geen problemen krijgen als ze er langer onder hangen.

    Dus een uur of wat meer, geen probleem.........

    Tuurlijk kom je met je nieuwe spullen.
    Gewoon aan de lader hangen en er morgen af halen, zijn ze goed vol en kun je ze `s avongs gebruiken.

    We gaan we zowiezo met onze Calmato vliegen ;-)
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    Dan is de accu zeker niet echt vol.

    Je hebt een 8 cellen accupakket, elke cel heeft 1,2V nominale spanning dus 1,2 x 8 = 9,6 volt maar als je je accu geladen hebt komt de celspanning veelal uit op 1,4 volt dan krijg je dus 1,4 x 8 = 11,2V vaak haal je dit niet echt en kom je meestal uit op 10,8 of ergens in de buurt.

    Je accu is dus voldoende maar zeker niet vol !!!!!!
     
  15. Benno Z

    Benno Z Guest

    Zo, dat zijn snelle én duidelijke antwoorden. Dat van die 12 uur had ik inmiddels uitgerekend (1800mA/150=12)

    Kijk, dat is mannenpraat. Ik zal het meenemen maar ik denk niet dat ik nu nog voldoende tijd heb om alles te bestuderen/installeren, ben nog maar op pagina 3 van de gebruiksaanwijzing......maar aan de andere kant......het is toch wel weer en uitdaging om alles klaar te krijgen en tja, ik ben nogal een nachtmens.....
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.974
    Locatie:
    Zeewolde
    En anders kijken we morgen op hjet veld wel hoe ver we komen mocht het vannacht niet gelukt zijn ;-)

    Vliegen gaan we zowiezo :banana:
     
  17. olivier

    olivier

    Lid geworden:
    26 okt 2002
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Antwerp-Brussel-Charleroi
    Hallo,

    Even preciseren :

    laden van alle Graupner zenders : de plus staat aan de buitenkant van de laadconnector en de min aan de binnenkant!!!!

    Dit is het omgekeerde van Futaba en Hitec connectors en andere standaarten.
    Oppassen dus. Maar naar ik begrepen heb kan er bij de MX12 slechts een zekering van 3 Ampère doorbranden bij ompoling van de laadconnector...

    Olivier
     
  18. Benno Z

    Benno Z Guest

    Hee Olivier, dank voor het advies maar gelukkig was mij dit al bekend. Ook in de winkel wisten ze dit en hebben ze een ander merk kabeltje "omgesoldeerd". Min zit nu aan de binnenkant.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen 10 uur maar 14 uur, het laadproces heeft namelijk een efficiëntie van 70%.
     
  20. Benno Z

    Benno Z Guest

    Ja ik las net al zoiets in de gebruiksaanwijzing van de lader: NiCD laadtijd met 1.4 vermenigvuldigen en NiMH met 1.6

    Is het overigens raadzaam om een tijdschakelklok tussen voor de lader te zetten zodat deze op tijd uitschakelt? Of levert dit problemen op omdat dan de accu permanent op de lader blijft zitten?
     

Deel Deze Pagina