Heli CP Carboon

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Sammy_g, 13 okt 2006.

  1. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    @ Sam,

    Fijn te horen dat de uitleg over Spanning en Stroom duidelijk was.

    Het lijkt er op dat het hele probleem inderdaad toch bij die Véél te zware accu vandaan kwam omdat je heli nu wèl de lucht in wil, je hebt nu een 2 cellen pakket van 1000 Mah waar hij wel de lucht mee ingaat zeg je,, dat is dus een 7,4 Volt pakket,,,, dat is niet verkeerd als hij op zo'n lage spanning wil hooveren, dat pakket weegt nog geen 100 gram zeg je,, bedoel je dan iets tussen 90 en 100 gram ????,, dat zou wel knap zwaar zijn trouwens voor een 2 cellen pakket van 1000 Mah, dat zou meer zo tussen de 60 en 70 gram behoren te wegen, zelfs een 3 cellen pakket van 1000 Mah zou niet zo zwaar mogen zijn, dat zal zo tussen de 70 en 85 wegen waarschijnlijk,,,, heb je deze accu nieuw gekocht ???,,,, de electronica van je heli zou overigens volgens de al vaak genoemde fabrikant een 3 cellen pakket aan moeten kunnen.

    Het klopt overigens dat een rechtsdraaiende heli op de grond naar links wil, dat dit effect verdwijnd op het moment dat de heli in de lucht is klopt ook, dit is bij elke heli zo.

    Ik weet niet waar je woont en of het héél erg uit de buurt is maar als je de moeite (en vooral veel tijd) neemt om DIT draadje eens door te lezen, daar zullen in ieder geval meer als voldoende mensen aanwezig zijn die je heli na kunnen kijken en je kunnen helpen met eventuele afstellingen, als ik het goed begrepen heb mag je er sinds kort ook met heli's vliegen maar lees dat even na,,, het is er in ieder geval altijd gezellig en je kunt er een hoop leren als je wil.

    Succes en groeten,

    André.
     
  2. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Tja hij is toch echt zo zwaar. Deze lipo had ik al hoor het is een probeersel. Hij gaat ook niet erg lang mee en ja het is een 7.4 volt. Ik moet nu dus een 11.1 3 cell die niet zwaar is gaan kopen. Dat komt helemaal goed.

    Ga jij ook naar Rotterdam?? ( die meeting)
    Ik denk dat als ik tijd heb ik zeker een keer ga om te leren en om tips and tricks te krijgen.

    Hartstikke bedankt hoor. Ik ga beetje bij beetje vooruit
     
  3. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Hey Rover,

    Zitten er bij die lipo batterijen afgezien van alle technische gegevens oko kwaliteits verschil. Hiermee bedoel ik dus leef duur, gewicht, constant of
    iets dergelijks.

    Want als ik alleen af ga op de gegevens kan ik op zich alle lipo's kopen die goed voor mijn heli zijn maar als er bv een merk echt wel beter is als een ander dan heb ik liever die uitraard.

    Weet jij dit misschien??
    Groet Sam
     
  4. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    graupners en thunder powers. :wink:
     
  5. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Omdat??
     
  6. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    de betere lipo,s
     
  7. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    @ Sam,


    Ja er zit inderdaad verschil in diverse merken accu's, in ieder geval in prijs,, maar als je mij nu vraagt welk merk het beste is zal ik je een exact antwoord schuldig moeten blijven omdat ik zelf niet de ervaring met alle merken heb, ik heb alleen ervaring met Kokam, WoW-RC. HiModel, MFis, Flightpower en Tarabat accu's,,,,, de prijzen van deze accu's gaan van de goedkoopste 14€ tot de duurste 68€,,, de Kokam en Flightpower accu's zijn echt al Héél vaak gebruikt en beginnen nu op te raken, die zijn ook al van diverse generaties LiPo's geleden, de MFis accu is ook al vrij vaak gebruikt en houd zich heel goed, 1 van de Tarabat accu's was nieuw uit het doosje al meteen stuk(65€ zo naar het chemisch afval) , de WoW-RC en HiModel accu's zijn de laatste nieuwe maar toch al redelijk gebruikt,,,,, alles bij elkaar kan ik niet anders zeggen als dat het elkaar niet zoveel ontloopt en kan daarom eigenlijk niet zeggen welk door mij gebruikt merk "Het Beste" is, het accutje van 14€ presteerd naar mijn idee net zo goed als die van 68€,,, ik moet wel zeggen dat ik er heel goed op let de accu's niet TE ver te ontladen (nooit beneden de 3 Volt per cel),,, en met grote regelmaat de cellen van een pakket afzonderlijk laad, dit is naar mijn mening absoluut noodzakelijk om de accu's in goede conditie te houden,,, maar goed,, zoals gezegd is dit mijn ervaring,,, stel nog 20 verschillende mensen deze vraag en je krijgt vermoedelijk 20 verschillende meningen.

    Wat betreft je vraag of ik ook naar het indoorvliegen in Rotterdam kom de 9e,,, daar krijg je een PB over omdat dit draadje anders een soort chatbox gaat lijken ok.

    Groeten, André.
     
  8. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Oke maar verstandig is dus de lipo's zo nu en dan een afzonderlijk te laden. ik koop idd altijd van die krimpkous accu pacs dus zal even moeten uitvinden hoe ik dat doe.

    Maar wel weer bedankt André.
    En ook ook jij Herman!
     
  9. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    koop een lipo balancer,
    dan hoef je niet iedere lipo apart te laden. :wink:
     
  10. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    je heb zeg maar 2 stekkers aan een lipo.
    1 met 2 draden en
    1 met 4 draden.
    Die lipo balancer moet ik dus aan die 4 stekker zetten denk.

    Groet sam
     
  11. Herman

    Herman

    Lid geworden:
    11 jan 2004
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en
    zoek even onder elektronica : balancer

    dan vind je er alles over. :wink:
     
  12. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    @ Herman,

    "HOE" de afzonderlijke cellen van een accupakket geladen worden is niet zo belangrijk voor die cellen op zich,, het ging mij erom dat het afzonderlijk laden van de cellen de prestaties en levensduur van een accupakket ten goede komt,, een balancer is inderdaad handig want die laad elke cel automatisch apart,, maar houd er wel rekening mee dat zo'n balancer wat betreft de aansluiting wel merkgebonden is, ofwel,,,,, niet alle balancer aansluitingen van alle merken accu's zijn heltzelfde,, wat mij persoonlijk betreft vind ik het niet erg om cellen afzonderlijk op te laden, dat voorkomt dat ik gebonden ben aan 1 merk accu/balancer.

    @ Sam,

    Ja dat klopt, in geval van een 3s pakket heb je een balancer aansluiting met 4 draden, dit is meestal een wit stekkertje,, zoals gezegd is die aansluitig tamelijk merkgebonden dus houd daar rekening mee als je iets gaat aanschaffen..

    Groeten, André.
     
  13. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Kleine vraag nog,

    Hoe kan ik nu mijn mainroter hoek bepalen?? Of te wel hoe kan ik de pitch instellen op mijn Carboon CP.
    Ik heb gekeken maar alles zit zo vast als het maar zijn kan.
    Is dit in te stellen door een schroefje of je servo's of iets anders misschien??

    Ik kan al wel hoveren maar als ik dus mijn pitch voluit gooi gaat de heli onbestuurbaar terug naar de grond, terwijl ik de moter geen toeren verschil hoor maken.

    Vriendelijke groet Sam
     
  14. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    @ Sam,

    Of en Hoe de pitch op je Carboon CP is in te stellen weet ik niet, het is goed mogelijk dat dit niet instelbaar is, wat ik wel weet is dat er op de pitchservo GEEN schroefje o.i.d zit om dit te doen, wel zou je indien je zender deze mogelijkheid heeft iets kunnen doen met de trim of het middenpunt van de servo, maar als je de orginele bijgeleverde zender gebruikt zal dit waarschijnlijk niet mogelijk zijn, staat hier trouwens niets over in de gebruiksaanwijzing die je er bij gekregen hebt?

    Nog even iets anders,,,, gebruik je nu een 3 cellen LiPo pakket of nog steeds dat 2 cellen pakket bij het optreden van het verschijnsel dat de heli zakt bij vol pitch ??,,, als je het 2 cellen pakket gebruikt dan is het goed mogelijk dat de spanning als gevolg van de plotselinge vermogenstoename dusdanig inzakt dat de motor niet voldoende vermogen meer heeft om de heli in de lucht te houden, ook zal de staartmotor en mogelijk ook de rest van de electronica dan onvoldoende spanning krijgen en dat zou dan weer verklaren waarom de heli onbestuurbaar wordt zoals je omschrijft, de Carbooon CP wordt standaard geleverd met een 9,6 Volt NiMh accu, deze zal bij stevige belasting ook inzakken tot grofweg 8 Volt maar dat is altijd nog meer als de onbelastte 7,4 Volt van een 2 cellen LiPo pakket.

    Succes en Groeten, André.
     
  15. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Ik denk inderdaad dat het komt doordat ik nog altijd met een 2 cellen lipo vlieg.
    Ik zal snel een 3 cellen halen vandaag nog.

    Het is wel leuk om te zien want alles gaat heel goed maar als je dan iets meer pitch geeft dat in eens (trekt dus waarschijnlijk de lipo) het niet meer.
    En gaat dan draaiend en tollend terug naar beneden dan geef ik iets minder en floep daar gaat ie weer heel snel corrigeert de heli zich en vliegt weer zoals altijd.
     
  16. Rover schreef

    Wat een onzin!!! een balancer laad de cellen niet op
    Een ballancer zorgt er voor dat tijdens het laden per cel geen hogeren spanning dan 4,3 Volt kan krijgen, elke honderste volt die hoger is vloeit via de balancer weg ,als de max spanning van het pakket bereikt is moet de lader afslaan
    anders gaat de balancer en daarna het pakket alsnog kapot
    Daarom moet een specialen Lipo lader worden gebruikt en
    Daarom is het ook belangrijk hoeveel stroom de balancer max te verwerken kan hebben.
    hopend dat dit iets duidelijk maakt jan
     
  17. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    OKe maar de balancer zorgt dus wel dat alles cellen met elkaar even vol geladen zijn. Dus goed voor de lipo cellen dus beter voor de levens duur.

    Groet Sam
     
  18. Hallo sam
    De balancer zorgt er voor dat ieder cel die achter uit dreigt te gaan alsnog vol geladen wordt en daardoor het gehele pakket volgeladen wordt afgegeven na een laadbeurt m.a.w.
    als van een vier cellen pakket er een cel 4.25 V is en de anderen 3 cellen 4.3 volt hebben bereikt zullen dus drie delen van de balancer gaan "lekken" en er voor zorgen dat per cel niet meer als 4.3 volt per cel klemspanning kan ontstaan de lader laad nu de laatste cel door totdat ook hier een spanning van 4.3 volt aanwezig is
    Dus goed voor de LIPO cellen(deze worden dus niet overladen) dus beter voor de levens duur.
    groeten jan
     
  19. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Maar waarom maken ze dan niet alle laders zo. Dit is dan toch optimaal laden. Doe dit altijd en je zal weinig last hebben van achteruitgang van je batterijen. Ik vind het wel raar dat in de modelbouw maar weinig gestandarliseerd is. Een andere balancer voor alle andere merken lipo's bedoel ik.
     
  20. Sammy_g

    Sammy_g Guest

    Hallo iedereen.

    Ik heb nu wel de 3 cellen + een ballancer.
    Dus als ik zo eens ga proberen dan geef ik jullie mijn vorderingen.

    Groet Sam
     

Deel Deze Pagina