duikzak

Discussie in 'Duikboten' gestart door smit hunter, 29 okt 2006.

  1. smit hunter

    smit hunter

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    103
    Locatie:
    winschoten
    hallo even een vraag

    ik heb een duikzak in mijn typhoon kan het zijn bij het vol pompen dat er druk binnen in de boot ontstaat en zoja hoe kan ik dat verhelpen

    gr fred
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.038
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    als je die zak oppomt dat komt er water in de plaats
    de lucht moet ergens heen

    daar je wtc wateren lucht dicht is druk je door het binnenkomende water de lucht in je wtc samen
    dus je kriijgt over druk

    waarom zou je de over druk weg willen hebben ????
    sommige pompen lucht in de wtc voor ze gaan duiken om te controleren of de boot dicht is en je krijgt een tegendruk op je drukromp(wtc)die nog eens extra het water uit je boot houd plus je wtc nog eens verstevigd
    je hoeft je boot dus niet extra op te pompen dat gebeurt vanzelf bij het duiken

    ik doe altijd een proef duik als ik nog tegen de kant lig
    zie ik dan ergens belletjes boven komen dan weet ik dat er ergens een lek is en stop ik met verder varen en haal mijn boot uit het water

    groeten raf
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Vul ik Raf nog even aan:

    als je de overdruk zou verhelpen kan je problemen krijgen bij het leegpompen van je duikzak: daar waar eerst het ballastwater zat moet wel weer lucht komen. Als je geen overdruk in je WTC hebt op dat moment krijg je dus een onderdruk. De vraag is ook nog of je pomp wel tegen deze onderdruk aan kan. Als de pomp niet tegen deze onderdruk aan kan pompen zie je je boot dus niet meer (helemaal) boven komen. En als hij bovenkomt....heb je wel eens geprobeerd een WTC open te maken waar onderdruk in zit? Een boot met een bajonetsluiting krijg je dan echt niet open!!!!
    Onderdruk heeft nog een ander nadeel: als je ergens maar een beetje mindere sluiting hebt zal er water door deze sluiting naar binnen 'gezogen' worden als je de ballastzak leegpompt.
    Een overdruk in een WTC is een voordeel!

    Jos
     
  4. smit hunter

    smit hunter

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    103
    Locatie:
    winschoten
    hoi raf


    dan laat ik het mooi zo kan ik inderdaad zien dat er een lek ergens zit.
    maar het is niet zo dat er teveel druk in de boot komt dat de afdichtings rubber het niet meer aan kan en dat het dan gaat lekken. misschien wel een rare vraag maar ik ben nog niet zo bekent in de onderzeeboot wereld dus daarom de vraag.

    gr fred
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.038
    Locatie:
    As,België
    hallo fred

    als de dichting op deze manier zou gaan lekken dan zal ze zeker ook lekken door de buiten druk

    nu je een binnen druk opbouwd in de wtc en daar het verschil in buiten druk aftrekt ga je een heel klein verschil in krijgen tussen de twee en is de druk op je dichting dus minimaal

    en kan ze dus nooit naar binnen/buiten gedrukt worden


    een dichting die zou kunnen verschuiven vind ik zelf al helemaal geen goede dichting
    ze moet gewoon niet van haar plaats gedrukt kunnen worden anders is er principieel iets verkeerd aan de manier van sluiten.

    een kleine opstaande rand of een inkeeping waar de dichting in komt te zitten (als het geen bajonetsluiting is)id dus faforiet en kan niet weg schuiven door druk verschillen

    groeten raf
     
  6. smit hunter

    smit hunter

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    103
    Locatie:
    winschoten
    hallo

    dus als ik het allemaal goed lees . zou het mooier zijn om er iets lucht in de wtc te blazen . toch?

    ik hoor weer van jullie

    gr freddy
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Freddy,

    ik doe dit standaard, zowel bij m'n 206 van Engel als de tot U47 van Robbe. Via een siliconenslangetje gaat er altijd een 'pufje' lucht in met de mond. Stel je hier niet teveel van voor, het is een overdruk die nog geeneens in procenten valt uit te drukken.
    Vergis je niet dat veel boten al automatisch een overdruk krijgen door het afsluiten van de WTC èn dat (zoals al eerder opgemerkt) de druk zeker niet te hoog mag worden. Daarbij zal de druk ook meestal ook nog gaan veranderen door de temperatuursverschillen (water en warmte van regelaar en/of batterij)
    Een beetje overdruk heeft voor mij alleen maar voordelen.

    Jos
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.341
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik zou maar niet te veel vertrouwen op dat "Pufje" overdruk.
    Vaar nu maar eens in de zomer als het lekker warm is.
    Hoeveel graden is het dan in de boot.
    Vaak staan ze een tijd in de zon en dan het water in.
    Dan heb ik onderdruk!
    Als je de boot oppomt en gaat varen in koud water dan krijg je onderdruk!
    Want dan is alles koud, en dan krijg je de boot niet open.
    Als er veel elektronica inzit wordt alles warm, accus, motoren en snelheids regelaars.
    En als de boot goed afsluit is het ook niet nodig.
    Ik heb het in geen enkele boot dat ik hem oppomp.
    En als ik mijn boten dicht doe met de bajonet sluiting is er al iets overdruk.
    Als je de boot in het water legt laat dan de tank vollopen en als er geen lucht bellen op vreemde plaatsen naar buiten komen is alles toch in orde.

    Maar vaak wordt bezuinigd op afsluitings rubber of doorvoeringen en vergeten we dat we soms voor een paar duizend euro in het water hebben liggen.
    En dan bezuinigen we op goede afdichtingen/doorvoeringen.
    Een varende modelduikboot is gewoon prijzig maar als hij zinkt is het wel heel dure bezuiniging.

    Hein
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.038
    Locatie:
    As,België
    hallo

    pufje lucht doe ik er niet in en ik heb er nooit problemen gehad

    de overdruk ontstaat door opwarming door componenten en daar ik met een open duiktank werk krijg ik dus in de u47 800 gr lucht extra en in de u2540 900 gr
    ik moet alleen zien dat als ik leeg pomp geen lucht mee naar buiten pomp met het laatste beetje rest water

    vacuum zuigen is geen probleem daar als ik de boot open maak het ventiel van de duiktank open zet en er zo lucht kan aangezogen worden

    ik ga voor ik de vijver opga eerst een duiproefje doen voor mijn voeten aan de kant
    en als alles dicht blijkt te zijn dan het ruime sop kiezen
    komen er belletjes naar boven dan mag de koning naast me staan dan gaat de boot er onheroepelijk uit
    behalve als ik naar de oorzaak van de belletjes aan het zoeken ben dan moeten ze zelfs lekken
    het restultaat bij de u2540 was dat hij lekte en ik kon het niet vinden
    tot plots heel de bajonetsluiting los kwam

    groeten raf
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.341
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    dat wat jij schrijft als reactie is precies wat ik ook schrijf en bedoel.

    Hein
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoe zei ik dat ook alweer: "Daarbij zal de druk ook meestal ook nog gaan veranderen door de temperatuursverschillen (water en warmte van regelaar en/of batterij)"???
    Maar één ding is wel duidelijk: als ik voor het varen al een overdruk in de boot verzorg, en dan ga varen in koud water zal ik minder kans hebben op onderdruk door de afnemende temperatuur/volume van lucht in de WTC dan als ik er géén overdruk voor het varen in heb... Daarbij is het voor mij SOP (Standard Operating Procedure) om bij het varen met erg koud water eerst met de boot een paar rondjes aan de oppervlakte te varen, daarna de boot te openen (ventiel, bajonetsluiting of wat dan ook) en daarná pas het onderwater te gaan varen.
    De opmerking 'als de boot goed afsluit is het ook niet nodig' is helemaal terecht: grappig is wel dat je juist met wat overdruk in de boot goed kan zien of hij lekt en ik zie liever 'overdruk-belletjes' dan dat ik na een stukkie varen een plons water uit de boot kan gieten.

    Jos
     
  12. Harrie68

    Harrie68 Guest

    Wat ik steeds heb met mijn akula is dat als ik een paar keer heb gedoken en ik haal de boot uit het water dan krijg ik de boot niet los wat ik dan doen is de tank helemaal open zet en dan los draai en dan hoor ik ook echt plop maar de boot is wel los.

    kan ik dit blijven doen (want het werkt wel) of is het wel verstandig om een ontluchting ventiel er op te zetten.

    graag jullie mening.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.038
    Locatie:
    As,België
    hallo harrie


    een ventiel op je WTC is nooit weg
    de plop die je hoort is de onderdrukverschil dat weg gewerkt wordt door de instromende lucht

    het is helemaal geen probleem en je kan zo varen
    maar .....

    als je bood op onderdruk komt te staan dan verminder je eigenlijk je stevigte van je romp een beetje
    en je maakt kans om als je een lek krijgt water in je wtc te zuigen
    heb je overdruk
    dan wordt je romp steviger (vliegtuigen doen dat ook)en als je een lek krijgt dan komen er lucht belletjes uit het lek en kan er tot een bepaald niveau geen water in je wtc dringen
    als je natuurlijk nog een uurtje doorvaart met een lekkende wtc dan zorg je zelf voor de problemen
    die als je gestopt was minimaal zouden zijn en nu dus wel een groot probleem
    een boot hoe groot hij ook is zinkt met 1 gram teveel gewicht
    zolang je besturing werkt en je motor draait kan je boven komen
    faalt dat alles is het einde verhaal
    de amerikaanse tresher is zo gezonken
    die was te diep gedoken en door motor storing geen vermogen meer gehad om terug naar boven te varen
    doordat hij dieper zonk werdt de romp nog meer samen gedrukt wat weer resulteerde in minder drijfvermogen en zo kom je in een omomkeerbare spiraal met een afzuipsituatie

    groeten raf
     
  14. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Harrie,

    als je dit verschijnsel altijd hebt (zowel in koud als warmer water) dan zou ik toch gaan twijfelen aan de dichtheid van je boot! Iedere keer dat je de duiktank vol laat gaan bouwt er een overdruk op in je romp. Als je de ballasttank leeg maakt moet de overdruk (teveel aan lucht) uit de WTC weer in de tank terecht komen. Het moet niet uitmaken hoe vaak je dit doet: als de boot voor de laatste keer boven water komt mag er alleen een verschil in luchtdruk in je WTC zijn wat veroorzaakt wordt door het afkoelen of opwarmen van je boot door de temperatuur van het water en het veranderen van temperatuur van je elektronica. Als je ALTIJD een onderdruk hebt na het varen zou je kunnen vermoeden dat er bij ieder keer als de ballasttank vol is een heel klein beetje lucht ontsnapt uit de WTC. Na de eerste keer duiken stelt het nog niet veel voor maar na een keer of drie kan het behoorlijk opbouwen.
    Heb je de boot al eens in een testbak gehad, hem laten duiken en dan eens een paar minuten gecontroleerd op luchtbelletjes?

    Jos
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.038
    Locatie:
    As,België
    hallo

    jos als harrie duikt met een cylinder dan zou het kunnen dat deze van binnen lekt
    VB
    je zuigt de cylinder vol dus je bouwt druk op in je WTC
    als er nu een klein foutje zit in de cylinder dan ontsnapt langs daar een paar belletjes lucht naar de duiktank want daar heb je door de zuiging onderdruk
    als je terug leeg pompt dan gaat de lucht mee naar buiten met het water
    doe je dit een paar keer dan gebruik je de cylinder als een soort fietspomp maar dan omgekeerd
    en zo kan je een onderdruk creeren in je WTC

    ik krijg hetzelfde als ik 101% leeg pomp met de pomp op volle snelheid
    dan komt er een draaikolkje aan de vloed buis en zo zuigt die lucht met het water mee naar buiten
    doe ik dit een paar keer achter elkaar dan heb ik ook vacuum(onderdruk)
    maar doordat ik tijdens het openen het ventiel op open zet kan ik mijn boot toch normaal openen

    ik heb liever wat overdruk in de WTC hoor vind ik veiliger

    in het ergste geval zou het zelfs kunnen dat de boot zo vacuum gezogen is dat je hem zelfs niet meer open zou krijgen.
    ik herinner me iets van vroeger heeeel langeleden op school
    24 paarden en twee halve bollen ?????

    ik zou toch maar eens achter dat onderdruk probleem gaan zoeken want normaal is het niet


    groeten raf
     
  16. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    @Raf: het klinkt klef maar we zijn 't eens!

    Lijkt me dat het voor Harrie ook verstandig is om z'n duiktank eens schoon te maken en eventueel de afdichting te vervangen...

    Tussen haakjes: het probleem komt me bekend voor want toen mijn Lafayette last had van een bellenspoor (lekkage dus) kreeg je de bajonetsluiting dus echt niet open, alleen als je de tank op vol had staan ging dit goed. Ook Jan Huizenga kent dit verschijnsel, maar dan als z'n (redelijk warme) U.S. Grant in koud water is geweest. En het is precies wat Raf zegt: je krijgt dat ding echt niet open (en ik ben toch wel lomp genoeg zou je zo zeggen).

    Jos
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.038
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hahahaha hier wordt gegeschiedenis geschreven op dit forum

    een belg en een hollander die het over een zaak eens zijn
    hahahahahaha

    de akula die ik aan het bouwen ben heeft dit probleem overigens niet
    de pomp zit in het water en pompt alles in de duiktank waarna een ventiel de lucht afsluit zodat het water niet terug uit de tank kan lopen
    de overdruk blijft in de WTC
    wil ik terug stijgen dan open ik het lucht ventiel en dan wordt het water terug uit de tank gedrukt door de luchtdruk
    het nadeel is dat het niet zo goed doseerbaar is
    maar door dat dit de hoofd duiktank is geeft dit geen probleem
    de rest compenseer ik met een kleine trimtank
    de hoofd duiktank zit trouwens niet IN de WTC
    dit om plaats te krijgen voor de rest apperatuur
    de akula is een test platform voor nieuwe apperratuur en daarom heb ik graag wat plaats om experimenten in te kunnen zetten.
    zolang het totale gewicht van de boot binnen de marges blijft is er geen probleem
    ik kan 1 kilo lood verwijderen dit weer om de experimentele toestenden te kompenseren

    groeten raf
     
  18. Harrie68

    Harrie68 Guest

    @raf en jos,

    Ik weet niet of het wat uit maak met jullie verhaal maar de boot is kruk droog van binnen.en wat betreft de luchtbellen die had ik wel in begin maar heb hier in emmen een nieuwe o-ring gehaald en zins die tijd niet weer gehad ik gebruik wel een beetje siliconen vet voor dat ik ga varen.

    wat ik wil zeggen is dat als ik een tijdje heb gevaren en er bij gedoken of op periscoop diepte gevaren dan krijg ik de soms de boot gewoon niet los.

    maar de boot lekt niet en ook is het geen bruiste tablet gelukkig.

    [GVideo]http://video.google.com/videoplay?docid=-9112295666232788848[/GVideo]
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.038
    Locatie:
    As,België
    hallo harrie

    als hij In je duikcylinder lekt dan zie je buiten geen belletjes
    de Oring kan perfect inorde zijn maar een klein foutje in de duiktank cylinder kan je zo niet zien
    als je geen problemen hebt zoals hij nu duikt en vooral geen water binnen krijgt dan kan je zo blijven varen
    maar normaal is het niet dat hij vacuum zuigt daar zijn we het wel over eens niet ????

    groeten raf
     
  20. Harrie68

    Harrie68 Guest

    @raf,

    maar als er wel een probleem is met mijn tank waar kan ik het aan zien,en wat betreft vacuum zuigen dat heeft mijn oude lafayette (oude boot van jos) heeft het ook wel eens gehad en daar had ik ook geen last van water of bellen wat wel werd beweert van die boot en ik weet van hein dat zijn 19 jaar oude 206 het ook doet en hein heeft toe het licht gezien om een festo ventiel te plaatsen dat werd hem door gegeven van boven denk ik.

    maar voor dat ik mijn akula ga slopen wat ik toch al van plan ben kan je me aangeven waar ik dan naar moeten kijken.

    graag je mening
     

Deel Deze Pagina