hallo harrie waar de fout juist zit is gissen het is niet normaal dat een boot vacuum wordt en wel zo dat hij haast niet open gaat het probleem kan in de duikcylinder zitten als die werkt als een fiets pomp dan kan er lucht uit je wtc weg lekken elke keer als je een duik maakt door dat de zuiger de lucht in je wtc samen drukt wordt die druk hoger dan het water er omheen en kan er dus onzichtbaar lucht weg lekken als je dit dikwijls genoeg herhaalt dan krijg je een vacuum een andere reden zou ik niet kunnen bedenken daar ik deze cylinders zelf niet gebruik ik heb er een hekel aan zal wel kome doordat ik een oude z.k ben maar ik heb reeds zo een boot verloren en het probleem was een vastgelopen cylinder daarna nog eens een brandje gehad weer de cylinder de oorzaak en om 1000 schroeven los te draaien om de accu los te koppelen dan kom je veeeeeeel te laat om nog iets te redden dus daarom heb ik een hekel aan die krengen maar zoals ik reeds schreef heb je der geen probleem mee zolaten zoals het is en er rekening mee houden als je de boot open doet groeten raf
@ Raf, Als ik het goed begrijp gebruik jij jou WTC als buffer. Nu werk ik zelf ook met dit systeem, het werkt echt perfect! Maar......... Ik denk dat jou opgebouwde druk niet groot genoeg is om snel boven te komen. Ik weet niet hoe jou verhoudingen liggen ten opzichte van de duiktank/WTCvolume. Ik zelf heb nu een afgesloten duiktank, inhoud 2.7 liter. Ik kan er 1.9 liter inpompen. blijft er 0.8 liter volume over voor de opgebouwde druk om weer boven te komen. Ik bouw dus een behoorlijke druk op! Als ik nu mijn romp als buffer zou gebruik, ( 16liter) bouw ik niet genoeg druk op en duurt het echt lang voordat ik weer boven kom... Maar in tegenstelling wat jij schrijft, het is perfect doseerbaar..............Als ik naar mijn eigen duikboot kijk.
@Raf, mijn 206 doet dat al zeker 14 jaar. Als ik hem open maak na een tijd varen hoor je die "Plop", en een wederzijdse kennis van ons heeft dit ook. Ik heb in het loopdek van de 206 een Festo snelkoppeling geplaatst. Als ik de boot dicht maak is het ventiel in de koppeling gedrukt en dus open, en dan trek ik het ventiel er uit en ga varen. Niets meer aan de hand. Er wordt ook geopperd dat het komt door de bajonet. Ik weet het niet en om eerlijk te zijn zit ik er ook niet mee. Ik wil gewoon varen. En Harrie hoeft zich geen zorgen te maken over zijn tank. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat die de Air-zet ring in zijn Engel tank stuk had. Im mijn Skipjack draait hij al ong 11 jaar. Hein ps Raf 1000 schroeven zijn wel veel om de accu los te maken. 2 stekkers is ook genoeg.
hallo hein het was in mijn duikboot die ik eens mee naar antwerpen heb genomen boven op de bagage drager van mijn auto iedereen dacht dat ik een nuke bij had de deksels zaten toen met enorm veel schroeven dicht gedraait vroeger was er gewoonweg geen andere manier en je moet al die schroeven los te draaien om aan die verdç§ twee stekkertjes te kunnen niet ???? wat de air-zet ring betreft die kan perfect in orde zijn maar de buis daar kan een kleine oneffenheid in zitten die de air-zet ring als hij er voorbij komt eventjes niet lucht dicht houd en zo kan er lucht ontsnappen maar zoals ik reeds schreef als er geen water in de boot komt en je kan er mee leven dan is er helemaal geen probleem groeten raf
hallo douglas het werkt maar op een manier en daar heb ik lang moeten achter zoeken de vorm van de duiktank en het soort pomp is het geheim achter deze manier van duiken. jouw manier van duiktank heef namelijk wel een groot nadeel je pomp ze nooit vol dus er is altijd de mogelijkheid dat het water naar voor/achter schiet en de boot met zijn neus /achtersteven niet horizontaal komt te liggen wat je dan weer moet bijsturen met je duikroeren en of stabilisatie tankjes mijn tank is voor 99.9% vol en de lucht kan geen kant uit als ze al wil verschuiven kan ze dit maar voor 1/50 van de gehele inhoud van de hoofd duiktank doen wat op het model geen invloed heeft. het terug leeg laten van de duiktank gebeurt door de opgebouwde druk uit de wtc de begin snelheid is groot daar er als ik het ventiel open een grote druk op de wtc zit naargelang het model boven komt verminderd de druk en komt hij inderdaad trager boven daar het sail het grootste stuk is dat boven moet komen krijg je de indruk dat de boot enorm snel bovenkomt maar als je kijkt naar de rest van de romp dan gebeurt dit langzaam maar doordat je vaart zie je der geen moer van de akula zijn duiktank wordt dus niet leeg gepompt maar leeg geblazen hoe het gebeurt en welke materialen ik heb gebruikt tja dat zit aan de binnen kant hé en is moeilijk zichtbaar van buiten. mensen die de akula reeds hebben zien varen waren zeer verbaast over de boot ooit zal je hem mischien ook wel eens tezien krijgen maar dat zien we dan wel weer want zoals gezegd het is een experimenteel platform waar elektronica voor mijn andere boten wordt op getest zoals BV het nu in de u2540 gebouwde compas groeten raf
Hallo allemaal, Bedankt voor jullie raad en mening. Ik was toch van plan om een keer het los halen en dan kan het wel gaan controleren,ik zal de boot blijven controleren op lucht bellen en water. nogmaals bedankt.
@ Raf, Laat ik daar ook al een oplossing voor hebben!!! Ik heb dus een duiktank van 1.9 liter inhoud. En een apart tankje van 0.8 liter waar de lucht in gecomprimeerd word! Ik pomp altijd mijn duiktak vol!!!!!! Soms heb ik van die :idea: :idea: :idea: momenten........ je bent niet de enige die over zijn dingen echt goed nadenkt Het geeft erg veel voldoening als iets goed werkt waar je al zo lang mee bezig bent. Alleen gaan sommige dingen bij mij erg snel Maar dat heeft waarschijnlijk meer met m'n onderschrift te maken @Fred, Zo zie je maar dat er verschillende systemen zijn. De een kiest voor overdruk in de romp en andere weer niet.... En daarbij heb je dus verschillende voor en nadelen......
hallo douglas het probleem bij mijn u47 was dat hij opeens begon te lekken ik had een nieuw festo ventiel geplaatst daar het oude gewoon oud was en aan vervanging toe dit werkte verkeerd om ik pompte dus water en lucht tesamen in de duiktank deze is van pvc buis en de kopse deksels waren na een tijdje gewoon gebarsten en de naden waren op sommige plaatsen gaan lekken toevallig had ik de oorzaak gevonden ik kan dus dat principe van overdruk niet toepassen in de u47 en de u2540 ook omdat er geen plaats meer is voor een 800ml tankje maar daarstaat er meer over geschreven in het u47 topic groeten raf
Hallo allen, (fraaie knoppen trouwens ineens bij het invoervenster, mooi Robert!) Van mij ook een duit in het 'duiktank-onderdruk' zakje. In de zuigertank van de Walrus heb ik een lipseal zitten als zuigerafdichting. Dan is een U-vormige o-ring, met de opening naar buiten gericht, tegen de druk in dus. Meer druk betekent dan automatisch een betere afdichting. Werkt ook prima, alleen bij een hogere druk binnen lekt er lucht langs die lipseal de tank in (dan wordt hij dus juist samengedrukt) Oplossing: ik trek de tank voor het varen 75% vol, met lucht dus. Dan de romp afsluiten, en de tank leegdrukken. Ja, dan krijg je dus een aardige onderdruk in de romp, maar dat gaat goed. Ga ik duiken wordt de tank voor 95% gevuld, en heb je weer iets overdruk. Die druk is dan te klein om langs de seal te lekken, dus ik heb een constant ballastgewicht, en geen luchtverlies. Om de boot te openen moet dan de tank weer op 75% of meer vol getrokken worden, anders krijg ik heb never nooit niet open. Mocht het mis gaan zit er een klein schroefje met o-ring onder de toren op de drukromp zodat ik altijd lucht in de romp kan laten mocht de tank kapot gaan. Met onderdruk in de romp varen kan dus wel, alleen moet de boot dan wel echt dicht zijn. @Harrie, Kun je de in/uit laatopening van jou duiktank ergens zien? Vul en leeg dan de tank een paar keer, zodat alle luchtbellen eruit zijn. Dan weer helemaal vullen, en een tijdje wachten. Dan de tank legen terwijl je de uitstroomopening in de gaten houd. Komen er dan luchtbellen uit, dan is die lucht langs de zuiger de tank in gedrukt, en heb je dus luchtverlies tijdens het varen, wat jou onderdruk-probleem bij het openen dan weer verklaart.
@Lex, Ik kan mijn opening zien van de aan/uit voer voor de tank,zo gauw ik de boot weer ga testen zal ik er direct naar kijken bedankt voor deze tip daar heb ik wat aan. maar als het wel zo is wat ik niet hoop maar toch wat kan ik eventueel (als leek) doen. nogmaals voor deze tip.
Hoi Harrie, Als ik het goed heb heb jij een Engel tank. Dat wordt dan uitbouwen uit de boot. Vervolgend de tank zelf uit elkaar halen. Dan de wand van de tank inwendig polijsten waardoor je eventuele krassen (zand, zweefvuil) verwijderd, of in ieder geval verminderd. Dan de tankwand invetten, vaseling, siliconenvet, petrol gel, dat soort spullen. Dan een nieuwe o-ring of wat voor seal er in zit invetten en monteren. En dan de tank weer in elkaar, testen, en weer terug in de boot. Ik heb dit op mijn jaarlijkse onderhousdlijstje staan. (behalve vervangen van de ring) Je staat ervan te kijken hoeveel vuil er zich in de tank verzameld! En in jou geval weet je niet wat er met de tank gebeurt is. Als de vorige eigenaar een keertje te dicht bij de bodem ballaswater ingenomen heeft, en er is zand opgezogen.... dat schuurt niet alleen de maag ......
Oke lex, Dat zal ik dan maar eens doen,ik ga eerste even testen en dan verder kijken,maar als er geen bellen uit komen wat dan of is het gewoon goed omdat dat soort dingen te doen en je heb gelijk ik weet niet wat er voor die tijd is gebeurt met de boot. vast bedankt weer en ik laat het wel weten hoe het afloopt.
hallo duikboot vrienden zo ik heb het nu allemaal onder de controle bedankt voor jullie info .na alles wat ik gelezen heb ben ik weer opto date er komt vast wel weer een volgende vraag. ik zeg moi gr freddy
He Freddy, Hoe staat het met de typhoon en heb je al wat foto`s gemaakt,ben wel even benieuwd. tot gauw