Om succesvol te werken met polyester en aanverwanten, is het belangrijk om goede produkten te gebruiken. Vroeger bleef ook alles plakken, op de plug, in de mal. Sinds ik van loswas veranderd ben, geen problemen meer.
Wat is het voordeel van met je eigen gebouwde romp te varen en er geen mal van gemaakt te hebben? Wat is het nadeel van geen mal gemaakt te hebben. is het slim ommet je houten romp te varen, indien wel goed ingesmeerd en beschermd tegen het water. Of gaat hout zich doorheen de jaren nog zetten, en kan de romp scheuren? Het ziet me er wel steviger uit als een mal...
ALs ik de romp kon kopen, zou ik die gekocht hebben. Er is wel een te koop op SMBC of hoe noemt het nu weer, Maar dat is +- 65 cm, véél te klein dus. En er is geen grotere beschikbaar, zeggen ze.. Maar wat ik wel toegeef, is dat ik 'om den duur' gewoon een fantasieschip ga maken. met als basis de Smit orca, maar zelf een aantal dingen 'zelf geconstrueerd' en niet zoals in het echt. De reden is omdat ik nooit aan genoeg informatie kom van het gehele schip, en je 'brein' eens z'n gang laten gaan is ook leuk, dus dan maak je een schip dat een beetje in jouw keuze ligt. :d En het zal uniek zijn... Ik spreek hier dan niet over een sleepboot met een zwembad op ofzo, neen, een echte sleepboot, maar dan uit eigen ideeën. ;-)
Christophe, Ik heb in al die jaren dat ik vaar met modelschepen (en dat zijn d'r al heel wat) nog maar 1 schip gehad die ik met glasmat heb behandeld. Al mijn andere schepen zijn gewoon hout op spanten geweest. Ik heb er geen problemen mee gehad, maar dat is natuurlijk maar de mening van mij alleen. Ikzelf heb tot nu toe nog maar een keer een mal gemaakt waaruit ik een rompje heb gemaakt. Mijn mening: ik doe dat niet meer. Is mij teveel werk: je moet namelijk eerst je model maken (en die moet HEEL goed glad zijn), daar maak je een matrijs van en pas daarna maak je een romp. Wanneer je meerdere identieke modellen wilt maken is dit de aangewezen methode. Het is sneller een romp te halen uit een matrijs dan er een te bouwen van hout op spanten. Maar vooraleer je een matrijs klaar hebt........ Voordeel van een poly romp ten opzichte van een houtbouw romp is het geringere gewicht. Maar, bij een wat groter model komt het meestal niet aan op wat gewichtsbesparing die je uit een lichte romp haalt. Je zult dan extra ballast mee moeten voeren. Wanneer je het hout (ook binnen in je romp) heel goed behandeld is er geen bezwaar (mijn mening) om in houtbouw te varen. Maar zoals gezegd: het is mijn mening, en in de modelbouw zijn er diverse "stromingen" die elk hun eigen bouwwijze aanhangen. Het is aan jou die keuze te maken. Ik nodig dus anderen uit hun mening over hout versus poly te geven om Chrisophe zijn mening te kunnen laten vormen. Wim
En als ik wil verderdoen met deze romp, dus uiteindelijk géén mal maken, zou ik kleinere spanten moeten hebben? ... Hm... Misschien herbegin ik weer. Natuurlijk is het geen slechte leerschool, want zo kan je verbeteren wat je in het verleden 'niet perfect' hebt gemaakt... Zou 6mm voldoende zijn? ja toch? En deze keer triplex? ( heeft dit zo geen 'gestampte' binnenkant? )
Omdat ik binnenkort wil beginnen aan een nieuw model ben ik al wat aa het kijken voor hout. Bij de Praxis hebben ze platen (ca 50 x 100) berken triplex in een dikte van 3 of 4 mm. Dit is een hele mooie maat (vind ik) om een model van te maken. Zo een plaatje kost ongeveer 5 Euro. Er is ook Meranti triplex, maar dat vind ik minder mooi. Dit splintert veel meer. Berken laat zich goed figuurzagen. Voor een model zou ik niet dunner hout nemen dan die 3 of 4 mm. Hoe dunner het hout, hoe meer spanten. Een (1) spant per 10 cm lijkt mij wel een minimum. Kijk nog maar eens bij de Titanic van Laurent: http://www.titanic-model.com/articles/laurent/laurent.shtml en dan bij de foto serie van 8 januari, de 1e en 3e foto voor de breedte van het hout. (Dus niet de dikte ) Ik weet niet wat de spantafstand is die Laurent heeft aangehouden. Persoonlijk zou ik herbeginnen en dan met triplex. Wim
Ik zal de houten romp gebruiken als de 'echte' romp, aangezien ik niet zovéél tijd heb voor simpelweg een romp in mekaar te steken. + Het is goedkoper. Nadeel is wel dat je later opnieuw moet beginnen, maar zo verleer je het niet Ik ga voor de 6mm, dus de helft dunner dan de spanten nu. Wel nog 1iets @ Wim: je zei, 'hoe dunner de spanten, hoe meer spanten', maareuh.. Op mijn plan staan er geloof ik +- 27 spanten getekend, die was ik van plan allemaal te maken met de '12mm' MDF die ik nu had. Ik kan toch niet méér spanten gaan creeëren dan er op het plan staan? Dus als ik nu 6mm gebruik, zal ik toch ook maar 27 spanten kunnen zetten... ;-)
Ik ga de romp hermaken. Met dunne spanten. Eens ik het materiaal heb ga ik een nieuw topic openen in 'bouwverslagen'... Dat zal dan het uiteindelijke bouwverslag worden van de boot... Even melden: Van de tekening heb ik kopies gemaakt, de kopies zijn iets verkleind, zodat iedere spant 2mm minder breed wordt, dit komt perfect uit voor de rompdikte, ... Maar moet de kiellijn origineel blijven of ook 2mm verkleint worden? Want in het eerste ontwerp is ze wel ook evenveel verkleint als de rest van de spanten... Dus eigenlijk zou m'n schip dan 2mm kleiner zijn dan als ik de kiellijn niét verklein? Tot dusver... Ik laat het weten als het hout binnen is. Triplex hé... 6mm...
Christophe, nog even terugkomend op: Eigenlijk had ik hier al iets over gezegd, namelijk: Je hebt een schip van ongeveer 120 cm. Je hebt 27 spanten, dus ongeveer elke 4,5 cm een spant. Voor de plaatsen waar de romp sterk van vorm veranderd (de boeg en de hek) is dit ideaal. Voor die plaatsen waar dit niet zo sterk gebeurd (in het midden van het schip) kun je best af en toe een spant overslaan. Je zult dan niet alle 27 spanten gebruiken, maar dat is ook niet nodig. Bij zoveel spanten kun je ook denken het hout een maatje dunner dan die 6mm te nemen. Het geheel blijft dan best sterk genoeg. Wim
dag allemaal , op de site dat Wimg aankaarte , het gaat over een model van de Lusitania , een pakketboot van 1907 , gebouwd vanaf de werftekeningen , op schaal 1/100 daar de lijnenplan te weinig spanten toonde ( afstand van meer dan 12 centimeters ) , heb ik de tussenliggende spanten moeten tekenen , totdat ik een spant had op 63 mm afstand van mekaar ( 63 mm omdat de plan in "inches" was ) ik zou zeggen , hoe meer spanten , hoe meer vreugde ... je romp wordt sterker , ik hanteer bij een huid van 3 mm dik een spant om de 10 centimeters maximaal , en bij een huid van 2 mm dik , probeer ik een spant te hebben om de 5 à 6 centimeters ... Mijn allerlaatse project ( begonnen maandag deze week ) heeft spanten om de 7 centimeters , met een huid van 2 mm , en zoals op mijn "Mount's Bay" , zullen er maar twee spanten van voren en vier of vijf spanten aan de achterkant overblijven , de spanten in het midden van de romp worden niet aan de huid gelijmd ... Indien ik zie dat de romp niet goed gevormd wordt doordat er te weinig spanten zijn , zal ik enkele tussen steken ( gemakkelijk wanneer je niet alleen een spantenplan , maar de volledige lijnen hebt ... ) de groetjes , Laurent
Wim, 120 cm?! Het origineel is ongeveer 49meter, dus op schaal 1/50 is dat 98 cm... Hoe kom je aan die 120? Ik zal voor spanten van 6mm gaan, indien er een plaat van 5mm ligt neem ik die.
Christophe, Die 120 cm moet ik dan van ergens anders hebben onthouden. (Er worden hier ook zo veel modellen besproken. Ik denk dat het model van Rik (de stan patrol) 120 cm is. Heb ik ze met elkaar verwisseld.) Wanneer je romp dus kleiner is, komen je spanten dus nog dichter bij elkaar. Kun je evntueel nog ergens een spant laten vervallen. Een kleiner model accepteert dunnere spanten, dus wanneer je voor 5 kunt kiezen zou ik dat zeker doen. (Ik weet dat Meranti triplex 4,6 mm dik is, maar dat splintert zo erg.) Wim