hallo ik heb een walkera HM-004 overgenomen . dus een gebruikte heli ik weet niet dat hij er mee gevlogen heeft . en naar de afsteling gekeken en een beetje afgestelt .nu even dit zodra ik gas geef en ik kom een stukje van de grond (20 cm) wil hij alle kanten op en als ik de heli weer neer zet. trim ik het een beetje uit .dus probeer ik het weer gebeurt het zelfde weer . normaal gesproken als ik gas geef dan moet hij toch op zijn plek omhoog gaan misschien een klein beetje tegen sturen maar toch niet zodra ik gas geef dat hij alle kanten op gaat waar ik niet heen wil . kan miscchien mij iemand uitleggen wat ik fout doe of een tip met afstelling ik heb via de heli4u afstelling schema,s gedownload. en van die schema heb ik het een beetje afgestelt misschien niet goed genoeg. dus heli mannen wie kan mij tips geven . gr fred
Waarschijnlijk heb jij het over het grondeffect. Lees de onderstaande draadjes eens door en je weet dan behoorlijk wat van deze heli. Hij is niet makkelijk te vliegen, dus veel oefenen. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=41412 of voor wat beginners vragen etc dit draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=49197 Veel plezier, erg leerzaam om toch even de moeite te nemen om dit te lezen. In het eerste draadje kan je deze vragen ook goed kwijt.
hallo burp die tuimelschijf . dat is toch dat rond ding waar de rotoren aan zit . normaal gesproken zit ik op de duikboot forum want ik heb duikboten maar ik vond dit wel weer iets nieuws om een heli te hebben. voor een jaar of 6 geleden heb ik een raptor 70 gehad ben ook lid geweest van een vliegclub in assen . ben ik maar 5 x geweest in een jaar tijd dat is veel dus aan vliegen ben ik niet gekomen . ivm mijn werk. een naar dat draadtje heb ik gekeken maar er niet veel wijzer op geworden .miscchien heb jij verder tips . en over dat grond effect . wat bedoel je daar mee. gr fred
De tuimelschijf is dat dingetje waar de servos aan vast zitten. Grondeffect is dat de heli naar links wil wegdrijven als hij vlak boven de grond zit. Daarom moet je om em goed af te stellen de heli hoger dan 30-50cm hooveren. Dan ben je uit het grondeffect. Maar als je nog niet lang vliegt lukt je dat toch niet op je eentje om het goed te doen Ik heb zelf een 2e hands mini dragonfly, en troost je, de eerste weken oefende ik elke dag en ook bij mij wilde die heli alle kanten uit. Met zo'n kleine heli vliegen is gewoon bere moeilijk en vergt uren en uren oefening. Nu, na ettelijke maanden kan ik de dragonfly zonder probleem in de huiskamer hooveren binnen een vierkante meter, maar de eerste weken hield ik em hoogsten enkele seconden in de lucht voor ik naar een tafel of kast afdreef. (Koop ook een mooie voorraad rotorbladen, ik heb er toch zeker al 5 paar kapotgevlogen) Ik dacht ook soms dat het aan de heli lag, maar nee hoor, het ligt aan 't ventje Gewoon blijven oefenen en je zult zien dat je langzaam aan steeds langer em stabiel kunt houden, tot je na meerdere weken het standaard batterijtje leeg kunt hooveren zonder em neer te zetten. Maar nogmaals, het leerproces gaat traag (soms frustrerend traag) voorruit. Als je een batterij in 1 keer leeg kan hooveren kan je side-in beginnen leren (dwz met de zijkant van de heli naar je toe ipv de staart) en daarna nose-in. Pas als je nose-in kan hooveren kan je beginnen rondvliegen... Ik heb em van in augustus en ben nu bezig met side-in hooveren... Dus nog veel oefenplezier
Een micro vliegen is als een kogeltje op een bolle plaat houden, als je dat kunt beheersen wordt het erg leuk en kun je met gemak grotere helies vliegen.
Beste wensen, het grondeffect is in feite de turbulentie (wervelingen van lucht) die de heli zelf veroorzaakt, het treedt op op ongeveer een hele tot een halve spanwijdte van vleugels of rotorbladen. Grondeffect is als een soort zelf-veroorzaakt luchtkussen. Niets aan te doen, leer je ook het sturen goed mee. Heli's vliegen om alle assen, hoog/laag, links/rechts/omhoog/omlaag en alle combinaties daarvan. Ik kon die Walkera 400 niet vinden, welk type heb je want er zijn er nogal wat van... 8O http://www.globalmodelproducts.nl/ (kijk bij Producten en dan heli's) misschien dat je kunt aanwijzen welke je hebt ??? Het venijn zit 'm in de staartrotor namelijk, vandaar m'n vraag. :wink:
:arrow: Is het deze ? http://www.globalmodelproducts.nl/files/imga6507.jpg De staartrotor (propeller aan uiteinde staart) is op deze foto duidelijk te zien, het is een elektromotor met vertraging en een grote propeller met vaste spoed er op, deze constructie werkt met toerental. De hoofdrotor van de heli op de foto heeft weer een verstelbare spoed. Dit systeem is onafhankelijk van de hoofdrotor en werkt alleen als de motor werkt. Een lege accu op grote hoogte en (automatische) inschakeling van het BEC-systeem (Batterij Eliminator Circuit) leidt hier tot een crash. Beter is een systeem met een koppeling vanaf de hoofdrotor en aandrijving, via een as naar de staart, en dan naar een staartrotor met verstelbare spoed. Dat systeem werkt zolang de besturing werkt, en ook als de motor niets meer doet. Het is prima spul om het heli-vliegen mee te oefenen. En in de juiste configuratie he, dus linkerknuppel is gas met pitch (omhoog is meer gas en meer pitch, en dan de linkerknuppel zijwaarts is de staart naar links of rechts. (lees de neus van de heli) Rechterknuppel is het rollen naar links en rechts en vooruit/achteruit bij de rechterknuppel is voorover/achterover met de neus. Je gaat ongetwijfeld héél veel oefenen, en plezier beleven... :wink:
Marcelair, de Dragonfly DF04 is een FP heli. Lastig om mee te leren maar zeer crashbestendig. Het gaat om deze heli http://www.rcvliegshop.nl/product_info.php?cPath=21&products_id=28
hallo ik heb deze heli kon niet zo gouw een foto plaatsen. maar op deze site staat precies de zelfde die ik heb , misschien kunnen jullie mij meer vertellen . hoe ik het best kan afstellen. bedankt heren http://www.heli4u.nl/index.html?lang=nl&target=d1.html&mid=gnl
Lees het bovenste draadje wat ik eerder heb gepost eens door. Over het afstellen staat daar alles vermeld. Nogmaals, hier dus Neem aub even de moeite om het gehele topic door te lezen. Vrijwel al je vragen zullen daar beantwoord worden. Zo niet, dan daar even een nieuwe vraag dumpen.
Lees ook de sticky post, helemaal bovenaan deze rubriek 'micro helicopters'. Daar staat haarfijn in uigelegd hoe je de heli moet afstellen in de eerste post. Normaal wordt er verondersteld dat je op zijn minst faq's en sticky's leest alvorens een vraag te posten. Indien je geen zin hebt de moeite te doen de aangereikte topics te lezen, laat je heli dan bij een modelbouwzaak (of iemand anders die er iets van kent) afstellen tegen betaling.
hallo mannen ik vind wel dat er op de heli forum veel gezeurt wordt omdat ik een vraag heb .en dat ik voor het eerst op deze heli forum aanwezig ben en ik stel een vraag dat krijg je van die rare andwoorden. maar jongens het is opgelost . durf nou bijna geen vraag meer stellen . maar goed bedankt voor jullie leuke reactie,s nou op een na dan . gr fred
Haai Fred, Nu niet gelijk op de tenen getrapt zijn he? Wat er hier gebeurt is dat iemand je probeert te wijzen op een aantal topics over jouw type heli. De meest voorkomende start problemen voor nieuwe helipiloten staan daar beschreven/toegelicht en uitgelegd. Men probeert je dus te helpen.. Thats All Groet, Hans
Dag Fred, Naast het zogenaamde grondeffect kan het ook zijn dat de hoofdrotor (grote wieken) in gewicht verschillen, of dat ze niet goed in hetzelfde sppor liggen. (bladspoor heet dat) Als je nu een wit stukje electra-tape plakt op een van de hoofdrotor-bladen (niet allebij !!!) dan kun je het goed zien als je van opzij er tegenaan kijkt terwijl de rotor aan het draaien is. Zie je een witte streep bovenaan, dan is het blad met de witte tape erop niet in het juiste spoor en moet omlaag, daarnaast is er de zogenaamde 'Hiller-rotor, dat zijn die kleine peddeltjes boven of onder de hoofdrotor. Die moeten ook goed zijn afgesteld, ze moeten met elkaar in 1 lijn liggen, zelfde afstand, volkomen symmetrie dus. Het is in het begin allemaal 8O maar het is niet anders, ook een modelhelikopter is qua techniek en onderdelen iets wat bovenaan staat in de modelbouw, ook het vliegen vergt mentale inspanning mbt coördinatie, reactievermogen en eenmaal verkregen inzicht. Ik voel de reactie al aankomen over mentale inspanning... :wink:
Je kan ook hier eens kijken voor df04 tips en tricks..... http://www.rcvliegshopforum.nl/viewforum.php?f=1&sid=7bb6b9716b53b44596d10429096fbf17