---> Dragonfly 04 topic (verzamel alle info en vragen hie

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door jan.van.gent, 14 jun 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is kort gezegd de essentie van het beginnen met helivliegen :lol:
    Grootste fout bij beginners is TEVEEL sturen.
    Had ik eerst ook wel eens, dan wilde het echt niet meer lukken. Hij leek zoooo instabiel. Maar dan moet je gewoon ff de stress weghalen en enkel concentreren op hele kleine stukjes tegensturen. Zo weinig mogelijk sturen dus. Zal je zien dat het een stuk beter gaat.
    Ook is het natuurlijk erg belangrijk om de heli de tijd te gunnen om de beweging in te zetten. Al je steeds verder door blijft sturen tot hij echt opzij beweegt, dan heb je al veeeeeeeeeeeeeel teveel gestuurd. (we hebben het hier nog over stil hoveren :) ).
     
  2. go4air

    go4air Guest

    die clipjes van dat trainings kruis moet je meteen wegwerpen dat geeft heel veel stress op je landingsstel (waardoor dat gevoeliger is voor breken), beter is het deze vast te zetten met 4 ty-raps/bundelbandjes tussen de poten van de skids en niet op de kruisingen met de omhooglopende pootjes en/of aan 1 kan wel (dit voorkomt schuiven van trainingskruis) wel je accu zo hangen dat de heli weer balance heeft.

    btw had servo's besteld bij rctechnics maar zag (later pas) dat ze 8 januarie pas weer uitleveren 8O
    bij de modelbouwwinkel in de buurt (alkmaar) maar even een servo opgepikt de futuba standaard 9 gram á € 10,95
    deze is bij conrad en consorten €4,95 :?: maarja een grounded heli piloot in het nauw maakt rare wentelingen :lol:

    de servo klikte wel zo op zijn plaats hoefde verder niets aan te passen :D
     
  3. Lunatic

    Lunatic

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Franeker
    He Lui,

    Allereerst moet ik zeggen, vette forum, veel geleerd over heli en het vliegen. Dit forum heeft ook voor mij de keuze om een DF04 aan te schaffen vergroot. Ik heb sinds augustus dit jaar een DF04. En ja zoals ik hier ook lees zeer verslavend en natuurlijk upgraden.

    Belangrijk, een HAT motertje, echt stukke beter. Daarnaast heb ik ook de superskid aangeschaft, maar ik vind het te zwaar en dus minder vliegtijd. Dan maar over naar orginele skid, dit heb ik vervangen met staaldraad van 2mm, beter tegen de klappen van het landen. En qua vliegtijd valt het nog best mee.
    Met orginele accu +- 8min vliegtijd, met lipo 7,4v 1300 mAh +- 12min.

    Wanneer je het aardig onder de knie hebt, kun je weldegelijk in de huiskamer vliegen. rondjes 8jes enz.
    Voor mij nog ff oefenen en dan nose in hoveren. :eek:

    Volgend jaar over naar een CP, misschien wel de E-sky (zie link:http://www.rctechnics.nl/product_info.php?products_id=1118) Iemand hier ervaring mee??


    Hieronder een pic van mijn speeltje,
    [​IMG]
     
  4. Thomson

    Thomson Guest

    Ja dit viel mij ok op dat het erg strak zit en de skids helemaal verbuigt. Alleen heb ik de clibs vastgelijmd dit omdat mijn skids al 4 keer afgebroken waren en ik met de clips veel meer stevigheid had om te lijmen, hij is ook nu nog niet los gegaan, nu ben ik ook nog niet echt ver de lucht in gegaan. Dat was mijn fout in het begin, ik ging hop de lucht in en veel te veel sturen, met nog eens het probleem dat ik de staart niet bij me kon houden dus word het nog eens veel moeilijker om te sturen. oftewel na een paar seconden vrolijk in de lucht ging hij net zo hard weer naar de grond ;)
    dus ik heb mezelf voorgehouden eerst te kunnen zorgen dat ik geen enkel probleem heb om de staart bij me te houden als ik over de grond hoover en daarna wat verder omhoog te gaan, ik heb volgende week vakantie nu maar hopen dat het veel windstil weer is want dan kan ik buiten gaan oefenen en durf ik toch wat omhoog te gaan.
     
  5. Lunatic

    Lunatic

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Franeker
    Hey Thomson,

    Ik las dat je nog al probleem had met dat je de staart niet bij je kon houden, dat probleem is zo goed als opgelost als je een DDHat neemt. Het is het zeker waard. Het trainingskruis is overgens ook handig om te gebruiken als als je staafje van je paddels stuk is, gewoon opmaat zagen en gebruiken (+- 17cm). Dit is ook iets wat mij is overkomen in het begin. Uiteindelijk heb ik het trainingskruis er onder weg gehaald en gewoon zo vliegen, stukke beter :D
     
  6. chuckie

    chuckie

    Lid geworden:
    27 dec 2006
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Utrecht
    ik heb de volgende vraag:
    ik heb zelf 1 keertje meteen helicopter gevlogen, ging wel aardig.. best moeilijk! en wil er nu zelf eentje kopen, ik heb een vrij laag budget(zo laag mogelijk :wink: ) en welke helicopter raden jullie mij meer aan; een walkera dragonfly 04 of de 22E? ik vind persoonlijk de 22E mooier, maar voorderest weet ik nis over de specs. e.d. want ik ben nog een n00b op het gebied van helikopters
    bij voorbaat dank
     
  7. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Chuckie, als je zoekt op de vraag die je stelt krijg je genoeg leesvoer om het tot je volgende verjaardag uit te zingen ;)

    Groetjes,

    Ton.
     
  8. j poels

    j poels

    Lid geworden:
    1 aug 2006
    Berichten:
    19
    Hallo ff een vraagje over het solderen van de main motor.

    Je hebt die drie ontstoringsweerstandjes met 104 erop.
    en nog zo'n grotere weerstand achtig ding.
    Maakt het iets uit hoe die erop gesoldeerd zit zeg maar links om of rechts om. :?:

    of heeft iemand een duidelijke foto hoe het zaakje correct gesoldeerd moet worden. 8O

    Ik denk dat ik iets niet goed doe nl.

    Heb net voor de zoveelste keer weer een motor en ontvanger besteld want hij wil maar niet fatsoenlijk vliegen. :evil:

    In het begin gaat het goed maar na een tijdje begint de staart weg te draaien bij het gasgeven. (wat hiervoor ook al besproken is)

    grtzz
     
  9. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dat ding wat jij bedoelt is een diode. Het maakt wel degelijk uit hoe je die monteert. Het streepje moet naar de staart toe staan. Ik kan helaas geen duidelijke foto maken.

    M.v.g. Mark
     
  10. Lunatic

    Lunatic

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Franeker
    Hallo J Poels,

    Misschien heb je hier wat aan, als het goed is zit er boven op het motertje waar je moet solderen een rood en wit puntje,
    Hieronder een schematische afbeelding van het motertje.

    Succes

    [​IMG]
     
  11. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Klinkt als alle andere micro's met een losse staartmotor. In het begin, als je accu vol is, krijgt je staartmotor het volle voltage van de accu. Raakt nu de accu leger, dan krijgt ie minder waardoor je meer staart-"gas" moet geven voor dezelfde tegendruk. Een normaal fenomeen dus wat voorkomt van Piccolo's tot DF4's. Een redelijke oplossing is het monteren dan een DD kit met GWS 3x2 propellor, omdat deze combi daar iets minder last van heeft dan het minimotortje wat normaliter met een tandwiel de staart aandrijft. De redenering daarachter is dat de gegearde motor een hogere Kv heeft en dus per volt verlies veel meer toeren verliest dan de GWS variant die een lagere Kv heeft.

    Succes met debuggen,

    Ton.

    PS Als je de diode verkeerdom monteerd dan krijg je gave lichteffecten uit je 4-in-1 box ;)
     
  12. j poels

    j poels

    Lid geworden:
    1 aug 2006
    Berichten:
    19
    @ lunatic: Dit moest ik hebben ja, thanks :D

    @skidz: waar zijn deze z.g. dd kits te verkrijgen. :?:

    als je een nieuwe ontvanger/gyro monteerd moet je daar dan nog iets aan afstellen :roll: of kun je m gewoon aansluiten en vliegen.

    grtzz joost
     
  13. Lunatic

    Lunatic

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Franeker
    He Joost,

    Ik ben eerlijk, ik weet niet zeker of je nog wat moet afstellen als je een nieuwe ontvanger/gyro monteerd. Dat is dus gewoon testen als je hem hebt aangesloten, kijken wat doet hij. ik neem aan dat je het 3in een boardje bedoeld van de DF04. Daarop zit aan de rechterkant (als je hem hebt gemonteerd op de DF met staart naar je toe) een gaatje, hiermee kan je je staart regelen, hoe dit heet weet ik niet.

    hieronder de site waar je die DD kit weg kunt halen, eigenlijk bij alle sites wel die ook op dit forum sponsers zijn. dus kijken:d

    hier de link, GWS propje:
    http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?products_id=1114

    hier de link voor de DD hat:
    http://www.eheli.nl/winkel/product_info.php?products_id=1585

    succes
     
  14. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    Je was me voor, Lunatic ;) Bedankt!
     
  15. Lunatic

    Lunatic

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Franeker
    Hoi Skidz,

    Ag, het maakt eigenlijk niet uit wie een antwoord geeft, is het niet!

    Nou heb ik een vraag aan jou. Hoe monteer je een Lipo save, die van 4rc.nl voor een 2c?

    Nou ben ik afgelopen weekend aan het knutselen geweest met mijn DFje, en heb het borsteloze motortje van mijn oude sky watcher (ja ook ik heb die grote fout gemaakt :? ) op mijn DFje gebouwd. Dus de diode omgezet en de standaard weerstandje die er op zat gebruikt, dit is een groene met 223 er op. 4 keer gevlogen en geen probleem, doet het prima. Nou ben ik gisteren ook gaan vliegen in de huiskamer en in een keer knalt mijn DD hat motortje er uit, het weerstadje, de 104, helemaal stuk, niks van over. Ligt dit aan dat ik niet genoeg weerstandjes op mijn motortje van me sky watcher heb gebouwd? Of kan het komen dat mijn GWS propje stuk ging, weet niet hoe maar een beste knal, en dat hij overbelast werd?

    Ik hoor het wel. :D

    groeten Teake
     
  16. go4air

    go4air Guest

    Hoi Lunatic,

    de weerstandjes waar jij het over heb (de 223 en 104) zijn geen weerstandjes maar ontstoor condensatoren voor de motor.
    meestal ligt er 1 kant van 1 ontstoor condensator aan de min van de motor (en ook aan de behuizing ervan) de andere kant ligt aan de plus van de motor of wordt doorgelust met meer condensatoren alvorens hij aan de plus geknoopt wordt.

    als jij alle condensatoren + de diode meegesoldeerd heb moet alles goed zijn en kan het zijn dat de condensator gewoon aan het eind van zijn leven was pas ook op met de diode die moet goed om staan het bandje(ringetje) aan de plus van de motor.

    condensatortje vervangen en gaan maar weer.
     
  17. Lunatic

    Lunatic

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Franeker
    He Go4air,

    Bedankt voor je tip, dat van de diode wist ik al, maar dat die dingetjes ontstoor condensatoren zijn wist ik niet. Maar het is nu goed gekomen, hij vliegt weer als een tierelier.:D

    Nogmaals bedankt, van t weekend maar weer vliegen.
     
  18. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    Borstelloos motortje èn diode, èn ontstoorcondensatoren ?????????????,,,,, die begrijp ik niet helemaal.

    Een liPosafe sluit je aan direct achter de accuaansluiting, ofwel (parallel) tussen accu en ESC, wat ook kan is indien je LiPo accu voorzien is van een balancerstekker de LiPosafe met behulp van een contrastekker hiervoor op de balanceraansluiting zetten, wel eerst even goed op de polariteit letten (meten is weten) want een rode en/of zwarte draad aan een balancerstekker is niet per definitie PLUS en MIN.

    Groeten, André.
     
  19. Lunatic

    Lunatic

    Lid geworden:
    13 nov 2006
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Franeker
    Hallo André,

    Thanks dat wilde ik graag weten. Maar goed, voor dat ik hem aansluit moet ik toch echt eerst een spanningsmetertje hebben, misschien een tip wat voor een ik het beste kan aanschaffen?

    En ik geloof dat je volkomen gelijk hebt,
    Ik zag ergens hier dat borteloos en sky watcher samen ging, maar niet standaard. Stom van me :? ! Wat het is, is gewoon het standaard motortje van mijn sky watcher en dus niet een borstelloos motortje, maar moet zeggen gaat super :)

    Groeten Teake
     
  20. Thomson

    Thomson Guest

    Na een aantal accu ladingen geoefend te hebben, kreeg ik het gevoel toch een beetje te pakken, alleen is de huiskamer veel te klein om echt de lucht in te gaan, ik bleef een paar centimeter boven de grond, probleem is ook dat ik niet rustig kan reageren, mijn reactie is nu nog veel te laat en als ik dan niet flink terug stuur dan zit ik tegen de meubels, dit resulteert weer dat hij veel te sterk een andere kant op schiet waardoor ik weer het gas los moet laten en weer opnieuw moet beginnen. Of te wel ik heb gewoon meer ruimte nodig zodat ik de tijd kan nemen om beetje voor beetje terug te sturen en dat het niet erg is als hij nog een paar meter door gaat voordat hij corrigeert of terug komt. Nu vroeg ik me af waar jullie oefenen en waar en hoe jullie zijn begonnen?

    Met een beetje geluk kan ik vanavond een half uurtje in een gymzaal oefenen, nu maar hopen dat ik hem in de lucht kan houden en dat hij niet vroegtijdig hardhandig land :)
     

Deel Deze Pagina