F16 van HET-RC

Discussie in 'EDF forum' gestart door johandc, 2 mei 2007.

  1. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    Hallo,

    Ik heb een F-16 aangeschaft met volgende setup: motor 2W-20, 60A regelaar, 4S 3700mAh 20C lipo maar krijg dit model niet vliegend. :(


    Bij het starten (handstart) gaat het model steeds naar link en duikt naar beneden met een crash tot gevolg.

    Ik heb dit reeds verschillende malen geprobeert maar het wil niet lukken. Het zwartepunt is ok, het gewicht misschien wat aan de hoge kant (1180 gr) door de 4s lipo.

    Gezien dit testen een dure grap begint te worden of iemand van jullie weet waar het probleem zou kunnen liggen?

    PS: het crashen ligt normaal niet aan mijn vliegkunst, ik doe dit al een 15 tal jaar, maar dit is pas mijn 2e EDF jet. De eerst was een interceptor van 2TM wat perfect vliegt.

    Met Vriendelijke Groeten,


    Johan
     
  2. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    ik ben geen expert op het gebied van edf maar wat ik heb gelezen hebben deze modellen een hoge aanvangsnelheid nodig om vliegend te krijgen . en diennen dit soort modellen met behulp van een bungee de lucht in te worden geholpen.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb de mail die je mij gestuurd hebt even geforward naar Erwin (rsv mille hiero) hij zal je vast kunnen helpen.

    Dit is de set-up van Erwins F-16:
    2w 20 HETRC
    HETRC 6409 EDW unit
    4cell 3700 lipo
    2 servo HITEC 65 MG
    vliegklaar 1130 gram.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Vinze,

    Dat hoor je heel veel maar is zeker geen must.

    De F-16, F-18, F-20 en sinds kort ook de F-104 (alle van Het-RC) van Erwin worden allemaal met de hand gestart zonder bungee en gaat probleemloos zonder wegvallen of crashes.
     
  5. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Johan,

    Moet goed te vliegen zijn met dat gewicht.

    De mijne (scratchbuild) weegt +/- 1750gr vliegklaar, zie thread

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=408908


    De symptomen lijken te wijzen op,

    - Thrustline niet goed ingesteld, ook te vinden in bovenstaande thread!! (post #118)

    of

    - de vleugel heeft last van "warp" (is niet goed recht)


    Succes,

    Appie
     
  6. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    Nog een bijkomend vraagje,

    Welke timing neem ik het beste voor de 2W-20 motor?

    Johan
     
  7. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Oei, ligt volgens mij aan het aantal polen welke de motor heeft en aan de regelaar welke je gebruikt?!

    Met een Watt meter kun je ook d.m.v. het experimenteren met bepaalde timingwaarden de meest optimale setting "uitvogelen"





    Appie
     
  8. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Geen hand start gebruiken is zo goed als onmogelijk boven de 1050 gram , maar gewoon weg schieten met elastiek.
    succes
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
    :roll: :? :|

    En waarom niet???? "zo goed als onmogelijk?!?!?!?!?!?!?!?!" Erwin doet niet anders, en zonder problemen.

    En het is ook niet dat hij ze "weg smijt" een klein gooitje is voldoende 8)
     
  10. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ik maak ook altijd een handstart met mijn HET RC F18, die zit boven de 1050 gram en dat gaat prima. Ik vind het een stuk veiliger dan met een bungee, dat is bij mij een paar keer fout gegaan.
     
  11. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Bij mijn F16 heb ik het zwaartepunt ongeveer 1 tot 1,5 cm achter het geadviseerde zwaartepunt gelegd.
    Dit is naar mijn idee de ideale positie. Je zult zien dat dan de handstart een makkie wordt!

    Erwin
     
  12. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    Alvast bedankt voor de nuttige informatie.
    Normaal kan ik morgen eens opnieuw gaan testen.

    Johan
     
  13. johandc

    johandc

    Lid geworden:
    2 mei 2007
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Laarne
    Hallo,

    Gisteren een nieuwe poging gewaagd, deze keer met succes :D

    Dank zij de goede raad van Erwin, het zwaartepunt 1,5 cm naar achteren geplaatst en het hoogteroer iets meer positiever ingesteld dan vermeld in de handleiding met een perfecte handstart tot gevolg.
    De F-16 vliegt nu prima en zeer snel, maar blijft over het algemeen stabiel.
    Alleen nog een beetje oefenen om een iets tragere landing te maken en alles komt goed.

    Johan
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.973
    Locatie:
    Zeewolde
  15. Rsv Mille

    Rsv Mille

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Ede
    Hoi Johan,

    Veel plezier ermee. Je zult zien als je een beetje sleepgas gebruikt met het landen dat je de neus extreem hoog kunt houden en zo de snelheid er helemaal uit kunt halen.

    Erwin
     

Deel Deze Pagina