bm 16m2

Ik heb binnen 12 uur een mailtje gehad dat ik kan bestellen.
Prijs iets meer als 38 euro en het zal ongeveer het volgende pakket zijn (verwachting)




1.1 STANDAARDTEKENINGEN

blad 1 Bouwtekening, schaal 1:10, april 2000

blad 2 Tekening spanten voorschip, ware grootte, juni 1991

blad 3 Tek. spanten achterschip en spiegel, ware grootte, april 2000

blad 4 Tekening roerblad en voorsteven, ware grootte, maart 1975

blad 5 Zeiltekening, schaal 1:20, februari 1984

blad 6 Kieltekening, schaal 1:5, februari 1998

Bij de standaardtekeningen behoort een bouwhandleiding.

Heb verder zitten rekenen: de romp is in werkelijkheid opgebouwd uit latten, houtsoort vrij naar keuze, van 15 x 20 mm
Dat is in schaal 1:5 dus 3 x 4 mm.
Wil je dat bijvoorbeeld maken van mahonie dan ben je al aardig wat euro's lichter.
5 latjes 4x4x1000 mm kosten rond de 4 euro.

Boot 1:5 zal worden, lengte 1.20 meter, grootste breedte 38.4 cm en diepgang 16 cm.
Daar gaan aardig wat latjes inzitten !!!!!!!!!

BMbouwer
 
Hmmm merkwaardig dat ik niets gehoord heb dan..

De 1:1 16m2 die ik vroeger gebouwd was een kerkhoven & jansma uitvoering. Herkenbaar aan zwarte zeeg en bies daarin. Specifiek voor hun bouwwijze is dat de latten hol en bol zijn en daardoor erg goed aansluiten in de ronde delen van de romp. Zal wel lastig zijn om dergelijke latten ook nog zo gezaagd te krijgen....
Wellicht combi deal...
 
Zodra ik de tekeningen binnen heb dan laat ik dat weten middels een PB.

Wil je hol en bol bouwen....dat zal niet meevallen bij latjes van ongeveer 4 x 4 mm.
Zal ook niet echt noodzakelijk zijn als de de romp afwerkt met glasmat en epoxy, dan blijft het hout zeer goed zichtbaar en ijzersterk.

BMbouwer
 
Van rexonamen ontving ik de schets van de fok/genua bediening via een rondloop.
Schoonheid van de oplossing zit hem weer eens in de eenvoud.



Toelichting van rexonamen: de schoten die aan de fok/genua komen lopen tegen over elkaar met de omloop mee dit geeft extra lengte normaal ongeveer 60cm nu kan het ongeveer 80cm worden zou dze opstelling even op een proef proberen
 
De tekeningen zijn binnen en bestaan uit de onderdelen zoals verwacht.
Nu maar eens gaan uitzoeken hoe ik eea schaal 1:5 krijg.
Om alles eens door te nemen ben ik al een tijd bezig.

BMbouwer
 
Ik heb de tekeningen ook binnen, in tegenstelling tot verwacht zit er geen bouwinstructie bij. Dat werd vroeger wel geleverd...
Ik heb 6 tekeningen gekregen, jij?
 
1 maal spiegel en spanten achterschip
1 maal spanten voorschip
1 maal roerblad en voorsteven
1 maal zeiltekening
1 maal bouwtekening
1 maal kieltekening

1 bouwhandleiding
1 bouwvoorschrift klassenvoorschrift meetrapport
Deze laatste is ook te downloaden via internet.
Ben al bezig geweest om alle maten om te rekenen naar schaal 1:5

Nu nog de tekeningen terugschalen naar 1:5, dus op zoek naar een Copyshop.

Ben benieuwd hoe jij de spanten gaat maken, om alvast ruimte te creeren voor de kuip.
Staat nog niet echt duidelijk op de tekeningen, of ik zie het niet.
Edit: volgens mij zie ik het nu, het zijn de horizontale lijnen die op de tekening staan die dit aangeven.
Spant ga ik wel zagen met direct de wrangen er in.

Op de link die ik hierboven heb aangegeven zie je dat het middelste gedeelte van de spant weg is en dus plaats maakt voor de kuip.

Laat maar eens horen wat jouw bevindigen zijn.

BMbouwer
 
Omdat de spanten ed schaal 1:1 zijn is mijn idee de tekening te laten verkleinen naar 1:5.
Dan kan ik ze eenvoudig overnemen op hout... eens kijken of ik ze kan laten inscannen en vervolgens 5x zoklein maken en weer af laten drukken.

Overigens heeft het bij mij niet zo'n haast, was meer als project voor komende winter bedoeld.
Maar goed er valt een hoop voor te bereiden en als we dingen samen kunnen onderzoeken is dat ook wel leuk.

Je opmerking over de kuipruimte snap ik niet, op achterschip tekening staan voor sp2 sp3 en sp4 verticale lijnen getekend dat is de zijkant kuip zeg maar.

Veder heb ik contact met Arie Evers die al eerder een 16m2 1:5 bouwde.
 
Wat leuk dat er meer mensen zo enthousiast zijn over het bouwen van een 16m2! Ik ben inmiddels bezig met het inbouwen van de servo's, het maken van de kiel en dat soort dingen. Helaas heb ik nog steeds geen fototoestel weten te bemachtigen om de voortgang te laten zien. Ben overigens erg benieuwd hoe het bouwen met de 1:1 tekeningen bevalt.
groeten
Douwey
 
Ja als het zo doorgaat kunnen we een klasse-wedstrijd houden!
@douwey ben je nou over op 1:5 of hou je het toch op 1:10?
 
@douwey,

De 1:1 tekeningen laten echt alles zien, geeft een duidelijke indruk.
Wat het probleem is is om deze lappen van papier terug te schalen naar 1:5 om zo de juiste afmetingen te krijgen.

Is het mogelijk, ter vergelijking, een copy te krijgen van jouw tekeningen door deze te scannen en te mailen ?

Laat even wat weten.

BMbouwer
 
@bm-bouwer:
Helaas bezit ik ook al geen scanner en ook geen digitale camera. Dus het gaat niet lukken om de tekeningen in te scannen.

@harrie 16m2:
Ik bouw nog steeds 1:10, omdat ik mijns inziens al te ver was om weer helemaal opnieuw te beginnen. maar wanneer deze af is en ik nog een tweede boot wil bouwen wordt hij wel zeker een slag groter. Is volgens mij toch wel een stuk makkelijker om de vorm van de romp mooi te houden en, zoals ik nu merk, om de servo's etc kwijt te kunnen.

Niet dat ik nu al zover ben, maar ik ben toch wel benieuwd, hoe maak je verstagingen en katrolletjes etc. En wat voor touw is het best om voor je lijntjes te gebruiken (daar ben ik al wel bijna mee bezig, want dat is toch wel handig al te bevestigen als het dek er nog niet op zit).

Groeten
Douwe
 
Ik heb nu ook de tekeningen van de NVM.
1:1 geeft toch veel meer informatie.
Zal vandaag de tekeningen van het NVM een vergelijken met de 1:1 tekeningen.
Kijken of er grote verschillen inzitten.

BMbouwer
 
De tekeningen van de NVM komen redelijk overeen met de 1:1 tekeningen.
Wel zijn de nummers van de spanten omgedraaid: 1 is 8, 2 is 7 etc etc.
De afmetingen van de spanten bij NVM kloppen redelijk, kun je niet echt precies nameten bij de NVM tekeningen. De breedtes kloppen zeer redelijk.
Je kunt je afvragen wat een milimeter bij een schaal 1:5 zoals ik die ga bouwen zal schelen. Dan is het maar 99.99 procent een 1:5 model.

Wat dus makkelijk is om de tekeningen van de NVM tweemaal zo goot te maken, dan heb ik ook 1:5.
Dus wellicht de spanten van de NVM tekening gebruiken en verder de 1:1 tekening in de aanslag houden om te controleren en waarnodig aanpassen.

Nu op zoek naar een geschikte bouwplank........

BMbouwer
 
Even ter illustratie een foto van een model gebouwd door Ben Buschman.

bm16.jpg


Andre
____________

http://www.hmbc.nl
 
Kijk, dat is een mooie BM, zeer netjes gebouwd zo te zien
Zou Ben in het bezit zijn van foto's tijdens de bouw ?
Kan ik altijd nog wat van leren voor de bouw van mijn BM.
Ben benieuwd welke houtsoort gebruikt is, hoe de romp is afgwerkt (wel of geen epoxy, blanke lak etc)
Hoe de giek en gaffelverbinding zijn gemaakt etc etc.

En verder ben ik benieuwd waarvan en hoe de kiel is gemaakt en hoeveel deze weegt.

BMbouwer
 
[Bedankt voor het compliment.

De tekening voor de BMer heb ik gekocht in 1983 bij de KNWV (Koninklijk Nederlands Watersport Verbond ) schaal 1:1 met het
Klassevoorschrift voor de 16m2 klasse daar staat precies in beschreven hoe de constructie van de romp moet zijn. Ik ben in 1985 begonnen met de bouw.
Even terug naar de vraag of er foto's zijn gemaakt tijdens de bouw, nee die zijn niet gemaakt .

Het model is 125 cm, de spanten zijn gemaakt van 5 mm berkentriplex , de huid is van eiken huidlatten's 4 x 3 mm gestapeld gelijmd vanaf de scheergang naar kielbalk. Het eikenhout is door mij gezaagd in stroken 4 cm x 4 mm op een grote machine en daarna thuis op de proxxon tafelcirkelzaag KS 230 naar 3 mm dikte.
Als de huid dicht is, dan de binnenkant inpregneren met epoxy hars Poly-Pox Injecteer van http://www.polyservice.nl/produkten/epoxy.htm en daarna eenmaal met Poly-Pox GT 600 niet te dik.

Ik weet zeker dat het schip vol met water komt staan (zie foto)

http://www.hmbc.nl/nedframe.html
Fotogalarijen
Foto's Venetiaanse avond
28 augustus 2006

Dus als het schip goed behandeld is er geen probleem.

De afwerking van het dek is van Mahonie 5 x 4 mm latjes, maar eerst het dek bekleden met 1,5 mm berkentriplex om het Mahonie vast te lijmen.

De spiegel is eiken, de mast is van Amerikaans grenen gemaakt , de klauw van de gaffel is uit één stuk gesneden, de klauw is met een draadeind van 2mm rvs (afgezaagd boutje ) verbonden met gaffel met PU constructie lijm verlijmd .

De kiel is gemaakt van eikenhouten latten verlijmd met PU construtie lijm en gevormd naar de tekening, maar maak de kiel 3 cm langer dat ziet niemand maar het zeilt stukken beter (ervaring)

Als de romp en kiel klaar zijn dan moet de kiel gemonteerd worden plaats precies kiel waar hij op tekening is aangegeven!!!!!!!!!!!! teken hem af en slijp met een Dremel frees het profiel van de kiel in het schip tot aan kielbalk, maak dan een verbinding met 3 stuks rvs boutjes vanuit het schip naar de kiel, kontoleer of de kiel recht er onderzit, maak ruimte tussen de kielbalk en het schip stort het vol met EPOXY Poly-Pox GT 600
Zet alles vast en kontroleer of de kiel recht zit en laat het goed uit harden dan heb je goede vebinding .


Als dit klaar is, behandel dan het schip zoals de binnenkant is behandeld.


De ballast!!!!!! men neme een kinderbad waar het schip in past en laat het vol lopen.
Ballast het schip totdat hij op de waterlijn ligt, de ballast op weegschaal en men weet wat aan lood onder moet.


Dit is een kleine handleiding , maar onderschat de bouw niet veel succes.


neB
 
Back
Top