Een vraagje aan alle elektro goeroes hier... Ik heb op nu iets meer dan twee jaar een funtana 90 met een saito 150. Dit bevalt tot op heden prima, maar ik ben ook wel geinteresseerd in een elektro uitvoering, zeker nu fabrikanten als Hextronic om de hoek komen kijken. Op dit moment weegt mijn funtana ongeveer 4,1 kg zonder brandstof. In het geval van elektro moet het volgens mij mogelijk zijn de neusconstructie lichter te maken en zo vrij veel gewicht kwijt te raken. Ik wil hem in ieder geval niet veel zwaarder hebben. Wat zouden mogelijke opties zijn voor een elektro setup? Het moet wel enigszins budgetspul blijven, maar uitgaande van minimaal 300 watt per kg zou het in ieder geval 1200 watt moeten zijn? Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn...
als je op http://motor.hepf.at/axi/ kijkt dan heb je in ieder geval een boel axi setup's en meetwaarden die je kunt vergelijken.
Graag zou ik hier ook een concreter antw op zien k'heb immers ook een toestel op zolder staan in die gewichtcategorie die ik op electro zou omschakelen. Liefst een plettenberg setup als iemand die heeft in die gewichtsklasse(4 a 5kg)
Net nog even snel gezocht op rc-network en daar stond ook een post van de S-90 op electro. funtana s-90
Hoi Robino, Zelf heb ik een Extreme flight Yak 54 68" op electro omgebouwd.Spanwijdte 1,73.Volgens mij is de Funtana maar 3cm meer spanwijdte. De motor is een HIModel A5330-9 Brushless Outrunner 260KV. Trekkracht is 7 kilo met een APC 20x11. hij trekt dan 83 Amp.Dit vind ik een lowbudget motor met goede prestaties! De lipo's zijn Himodel 8S 4600 MHA. Het vlieggewicht is ongeveer 3900 gram. Vliegtijd ligt op ongeveer 20 minuten.(afhankelijk van de gasstand) Zelfde kist heeft met een MVVS 26 CC benzine gevlogen,maar de electro uitvoering heeft meer power! Hopelijk heb je wat aan deze info. Bijgaand een filmpje: http://www.bosmodelair.nl/video/overige2007/yakerwin.wmv Groet Erwin
Kijk even op mn draadje van de protech megastar hier. Daar heb ik een motor gebruikt die denk ik prima voldoet. De megastar weegt 5,5 kg en gaat met 10S litestorm 4800MAh vertikaal. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=52099&highlight=megastar
Kijk ook even in dit draadje. Hier is net de discussie om een F3A kist van 4.3 kilo inclusief aandrijving van electro te voorzien ipv. brandstof. Het maximaal vermogen moet ongeveer 2.5kw zijn met 10kg trekkracht. link Alex
wat een ongelovelijk zwaare setup's alemaal, zo gaat het nog meer wegen dan de saito 150 :| Robin, niet zo zuinig met Watt, je wilt toch (buiten minder gewicht) meer "power" voelen. 4kg 350W/kg= 1400W 4W/g maakt een motor gewicht van 350g Het valt me op dat er heel erg weinig tussen de 300g en 400g zit. 400g motor waar je 1400W uit haalt zit rond de 3,5W/gram waar niks mis mee is. http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4914 http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2101 http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4913 http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5204 http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2136 http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4934 http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4933 Je kv hangt ervanaf welke prop je wilt gaan draaien, een grotere is efficienter en prettiger voor 3d, directere pull-out uit hoover bv. (Maar dat wist je al.) Ik neem 3000kv/aantal cellen voor 3D vliegstyle iets lager vooor helt langzamere en hoger voor het snellere acro/f3a dit lijkt aardig overeen te komen met de werkelijkheid voor mij persoonlijk. Dat komt op 375kv voor 8s. 1400W/26,4V=55A 4100 zou dan piek 14C trekken, niet te hoog dus nog goede levensduur. 2X http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4129 870g, het is wat hoog. bijde de motor en de accu kunnen meer doen dan je van ze vraagt. 3500-3700mah oid zou waarschijnlijk ideaal zijn voor laag gewicht en veel power maar je levert levensduur en vliegtijd in. 7s zou ook nog kunnen met een 400kv motor. 60A zit beter bij de max van de 4100's (hoewel ze zich tot 75A hebben bewezen) Persoonkijk zou ik voor deze gaan http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2101 350kv, dat is mooi voor een 8s setup. 414g kan je "makkelijk" 1400W uithalen. Een "gokje" naar de prop, 18X8. - nogmaals, dit is berekent om een redelijk licht behoorlijk krachtige funtana te krijgen. wil je zeer licht of zeer veel power dan zal het net iets anders moeten.
Bedankt allemaal voor de antwoorden, hier kan ik wel wat mee. Eerlijk gezegd heb ik zelf ook al uitgebreid rondgekeken. Tot nu toe kwam ik zelf ook ongeveer uit op de setup waar Nando het over had. Toch wel handig dat mijn vermoedens redelijk klopten met wat anderen vinden. Meer inzichten zijn echter altijd welkom! Nu nog even geld zien vrij te maken. :roll:
Bouw je je huidige Funtana om of neem je er 1 bij? (dan zou ik eerder de X100 nemen, heeft meer vleugeloppervlakte en is lichter) Grt.
Huidige funtana, geen budget om er nog een bij te kopen... Dan moet er ook weer apparatuur bij enz. En ik kan mijn funtana volgens mij wel redelijk licht houden met bovenstaande onderdelen. met een beetje geluk, kunst en vliegwerk zelfs onder de 4 kilo...
Als je voor deze gaat dan zou ik heel snel bestellen anders kon het nog wel eens maanden duuren :cry: Ze zijn er sinds vanmiddag weer.
Ik vlieg met de Funtana S90 met een Plettenberg Xtra 30 Evo , 10lipo's , 2 x 5S in serie , en een 20x10 APC , gaat na 8 min acro nog steeds vertikaal
Mooie setup Wot4, welke lipo's gebruik je? Zodoende heb ik een richtlijn om mijn toestel te voorzien met een gelijke setuip als uwe funtana. Na 8min nog steeds vertikaal spreekt me enorm aan 8) 8)
De lipo's die ik gebruik zijn X-Cell 5S 4300 20C/40C. Met de Hyperion Litestorm 4350 20 C , hebben we ook goede ervaringen , heb deze eens gebruikt van een vriend , de prestaties waren hetzelfde , echter deze cellen zijn 45 euro duurder per pak