Smit Lloyd 109!!

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Bugsier3_karsten, 25 jan 2008.

  1. Hallo mede Bouwers

    Ik ben weer druk aaan de slag met mijn Smit Lloyd 109
    hier even de Technische Gegevens:

    - 2X Decaperm 12V 3,4A

    - 1X Boegschroef Marxx

    voor de rest moet het allemaal een beetje vernieuwd worden\

    ik heb alleen nu al een vraag!!

    Ik moet een nieuwe Accu hebben maar ik zat te denken aan een
    12V 7A 2800Gr.

    Is dat te veel gewicht want ik moest ook al balast zetten anders lag hij niet mooi in het water

    Mvg,
    Karsten

    _______________________________
    Bugsier is overleden
    is een sleep object geworden!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2008
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.923
    Locatie:
    Salland
    @Karsten: elke gram lood die je aan ballast moet plaatsen is zonde van het gewicht. Ik ga altijd van het principe uit: Je kan nooit teveel ampere's aan boord hebben.
    Met twee decaperms die 3,4A kunnen trekken heb je aan 7 Ah echt niet teveel stroom aan boord. Oké, je zal niet constant fullspeed varen, maar stel dat het gemiddelde verbruik van deze motoren rond de 2 Ah per motor ligt (ik noem maar een getal) dan heb je alleen al voor je aandrijving een verbruik van 4 Ah. Tel daarbij op je boegschroef, stroom voor je RC-installatie (waarschijnlijk via een BEC) en links en rechts wellicht nog wat verlichting, misschien nog een scheepshoorn (ook een redelijke ampereslurper) dan hou je aan vaartijd met een volle accu een uurtje over.
    Da's niet zoveel. Liever wat meer accu's aan boord voor meer vaartijd.
    Probleem met deze schepen is dat onder het lange achterdek weinig tot geen plaats is voor een beetje grote accu. Deze moeten dus naar voren, en dan loop je het risico dat je model koplastig wordt.
    Hoeveel gewicht je totaal kwijt kan, kan je makkelijk testen:
    Teken de waterlijn op je model af met dun potlood.
    Zet de romp van je model in de gevulde badkuip.
    Zet de motoren, accu's, electronica er in.
    Weeg het gewicht van je opbouw en plaats dat er ook bij in de vorm van blokjes lood of iets dergelijks.
    Denk eraan: plaats de spullen ongeveer op de plaats waar ze moeten komen! Dit om te voorkomen dat je straks verrast wordt omdat je accu's plotseling ergens anders geplaatst moeten worden.
    Als je model dan nog niet op de waterlijn ligt, plaats er dan nog zoveel gewicht bij tot ze mooi op de waterlijn ligt. Dat gewicht noteren, en dan weet je hoeveel speling je hebt.
    Misschien kan er nog wel een accu bij...:D
     
  3. Dat vind ik een hele goeie Roel
    maar ik zit dus ook met het probleem
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    dat ik ongeveer 2 uurtjes toch wel wil varen
    maar ik hem maar ruimte voor 1 accu en dat is achterin

    maar ik kan toch wel een kleinere accu nemen voor me Kopschroef en verlichting of??

    Wil je me dat anders ook even uitleggen??/

    JIJ KAN ME VERDER HELPEN ALVAST BEDANKT!!!
     
  4. leo-rcc

    leo-rcc

    Lid geworden:
    23 mei 2007
    Berichten:
    1.932
    Locatie:
    Hoogvliet
    Je zou ook eens kunnen kijken naar andere type accus, LiPo of A123. deze zijn een stuk lichter dan de accu die je in gedachten hebt.

    De nadelen zijn wel dat ze vrij veel volume innemen, en je moet er een lader voor hebben die er voor geschikt is.

    Voor 7 Ah ben je met A123 dan 900 gram kwijt ipv 2,8 kg (13.1V 6900mAh). Met LiPo ben je nog minder gewicht kwijt. Dan is het een kwestie van passen en meten.

    Ik zie het als een optie, ik zeg niet dat je dat moet doen maar als gewicht een probleem kan vormen is dat een betrekkelijk eenvoudige optie. je kan dan ook zeker voor minder gewicht wat je nu in gedachten hebt meer Ah kwijt.
     
  5. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Nog een mogelijkheid:
    NiMH cellen.
    Die kun je parallel en in serie zetten tot je de spanning en capacitiet hebt die je wilt.
    Nog een voordeel: ze zijn los, waardoor je ze kunt verdelen door je romp. Normaal zit je kielbalk in de weg, maar losse cellen kun je links en rechts daarvan draperen en schuiven tot je schip goed ligt.

    LET OP! Met losse cellen heb je altijd een risico van contact onderbreking. Zorg dus voor goede houders voor je cellen, of soldeer de draden aan de cellen.

    Wim
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Gewicht is helemaal geen probleem bij SL 109!
    Het ding zal zo'n 18-20kg vaarklaar mogen wegen!
    Maar waarom passen er geen twee accu's van 7Ah in?
    Via de opbouw is de romp toch toeganklijk genoeg, en ook is hier plaats genoeg om twee accu's naar binnen te kunnen schuiven.
    Neem anders een contact op met Tom Boere of Wout vd Spek alhier.
    Zijn beide ook in het bezit van een 100S-klasse SL.
     
  7. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    werd ik geroepen !!!!!!!!!!!!!!!!!

    Inderdaad heb ik ook een 100S varen in 1:50, bij mij staan er 2 accu's in van 12Volt, 7Ah, vóór de motoren, dus zeg maar zo'n beetje onder de schoorstenen om je een idee te geven waar ze staan in de romp, de elektronica zit er gedeeltelijk tussen en tegen de zijkanten aan, zet anders eens een foto van je binnen inrichting, zoals Adam al zegt, volop ruimte en gerwicht mogelijk in deze romp....

    Ik heb er 2 boegschroeven in, 2 accu's 12V 7Ah, 2 Hectoperms, werkende sleeplier en nog een hekschroef.

    Tom Boere
     
  8. Oke ik heb net alles geschilderd ik zal morgen of vananvond als alles droog is even een paar Details foto's maken en dan ff op Modelbouwforum zetten

    ik heb namelijk deze SL 109 overgekocht hij komt vananvond nog even kijken hoe is hij geworden
    maar ik zal dan wel even foto's maken

    Als jullie dit draadje willen volgen dan zou het zo maar kunnen dan ik over 2 a 3 maanden door jullie een heeel mooi varende SL 109 heb gekregen
    jullie zijn echte modelbouwers ik heb alleen nog een Bugsier en een Varende Happy Hunter
    maar daar houd het wel mee op

    maar die happy hunter heb ik ook zo gekocht klaar en al!!

    Maar Alvast bedankt Jongens!!!

    JULLIE ZIJN GEWELDIG!!!

    mvg,
    Karsten
    ______________________
    Bugsier 3 (Sleepobject geen opbouw enzo)
    Smit Lloyd 109 (Sleper voor Bugsier 3)

    Smit Lloyd 109
     
  9. Kijk dat bedoel ik

    Ik heb nog een vraag

    ik wil graag een sleeplier voor op me SL 109

    maar ken iemand mij eeen soort van Tekening sturen of HEEL veel info+ foto's
    waardoor ik een mooi werkende sleeplier kan maken!!!!!!

    gr,
    Karsten
     
  10. ik heb hier ff een linkie

    want ik ken het niet voor mekaar krijgen

    hier wat foto's van mijn Smit Lloyd 109
    klik op Karsten´s Space

    maar dit zijn foto´s dat ik had genomen toen ik hem kocht!!

    dus nog een beetje stoffig en zo!!


    Karsten's space
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2008
  11. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hee Kasten,

    Bij de 100S schepen staat er geen lier op het dek, deze zit binnen, dus je kan een motor met daaraan een trommel onderdeks zetten en de draad net zo als in het eggie naar buiten laten komen via het gat..

    [​IMG]

    Tom Boere
     
  12. oke maar ik heb al iets gevonden!!!!

    mvg,
    K.Walstra
     
  13. ik heb al met Armando gesproken die helpt wel ff met mijn Sleepliertje

    voor mijn Smitje!!

    Bedankt horz
     
  14. peter manders

    peter manders

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    100
    Locatie:
    zevenaar
    karsten,

    nog even over het accu verhaal.

    ik had in mijn SL109 4 accu's liggen van 12V 7A en nog een 6V Accu voor de ontvanger. Er stonden er twee onder de bovenbouw en er lagen er twee onder het achterdek en de 6V accu stond ook onder de bovenbouw. als je dan die 4 12V accu's parrallel zet heb je vaartijd genoeg hoor
     
  15. 2 uurtjes varen vind ik meer dan genoeg
    ik doe gewoon wat ik al eerder verteld had.

    2 accu´s van 7A 12V
    want ik wil ook nog een accutje hebben voor mijn Sleeplier en Verlichting
    meer niet!
    ja en natuurlijk voor mijn Kopschroef
     
  16. peter manders

    peter manders

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    100
    Locatie:
    zevenaar
    karsten,

    dat kan je dan van diezelfde groep accu's doen. en nuttig gewicht (accu's) is volgens mij beter dan plakken lood. je hebt het gewicht toch nodig.
     
  17. ja dat wel maar ik wil niet zoooooooooo veel geld uitgeven me portomonee wil deze maand ff niet mee betalen

    maar ik hou het even in me achter hoofd Thanxxxxx

    Gr.
    Karsten!!!!!
     
  18. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.206
    Locatie:
    rotterdam
    nou heren !!!!


    euhh sleeplier.... Smit lloyd 115

    [​IMG]
     
  19. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Realiseer je wel dat dit wel na "een verbouwing" is geweest.
    Origneel zagen de lier "openingen" er simpeler uit.
    Maar deze uitvoering geeft wel meer mogelijkheden tot detailering.
     
  20. Ik heb eens even gekeken
    over dat Accu gebeuren

    ik heb nu al vast 1 Accu van 3,5 A 12 V gehaald die weegt 2800Gr
    Ik moet er 2 hebben

    En ja die ken ik kwijt
    de oude eigenaar had er niet bij stil gestaan
    dus ik heb alles omge switcht ...........

    ik kan nu 4 accu´s kwijt 2 voor de motoren
    1 voor boegschroeg en nog 1 voor verlichting

    hahahaha
     

Deel Deze Pagina