Ik ben een landrot zoals ze da noemen maar heb 2 dubbele schroefs modelschepen. Ik zit nu met een vraagteken. Als je zo'n boot wilt keren dan zou dat kunnen door de 2 schroeven verschillend te laten draaien. Dus één vooruit de andere achteruit (heb dat al is in het echt gezien) eventueel nog extra behelpen met de boogschroef. Nu de vraag: - Wat doet je op zo'n moment met het roer? - En wordt dit toegepast in de modelbouw? De schroeven staan NIET in kokers. Het gaat hier ook niet over speedboten maar wel werkschepen.
het Zed-drive en het voith systeem ken ik al en dit zijn diegene dat het best manuvreerbaar zijn. Dat je dit nooit kunt benaderen met een gewoon schip is normaal maar je kunt het wel optimaliseren.
Je kan het roer gewoon gebruiken. echt veel helpt het niet maar alle hulp kan welkom zijn. je moet dan wel het roer goed hebben staan. bij linker schroef in zijn vooruit het roer naar rechts en bij de rechter motor in zijn vooruit het roer naar links. je kan het roer ook in de middenstand laten staan . gr, peter
Bedien je je roeren allebei apart, als je de ene naar links kunt zetten en de andere naar rechts? Het geven van roer helpt wel degelijk, met name het roerblad wat achter de schroef zit die op vooruit staat, zal hier positief aan bijdragen. Het water wat van deze schroef afkomt zal juist extra helpen (tov een midscheeps staand roer) om de boeg de gewenste kant op te krijgen Als je bakboord vooruit en stuurboord achteruit zet, geef je stuurboord roer, en zal de boeg over stuurboord rond gaan, al of niet met ondersteuning van de boegschroef.
Ik kan de roeren niet apart bedienen, maar ik heb het niet helemaal helder omschreven. ik bedoelde precies het zelfde als jij adam. peter
Hoi Gukke, Het draaien van je schip dmv 1 schroef vooruit en 1 achteruit te laten draaien is best mogelijk maar dan moet je schip niet te lang zijn. Als je bv een binnenvaartschip hebt zal dit door de lengte bijna geen resultaat hebben en zal je toch er op je boegschroef moeten vertrouwen. MvG, Ingmar
mijn omgebouwde Dusseldorf (lang en slank) van 110cm kan je heel goed draaien met de 2 schroeven - zonder het roer te gebruiken - ter plaatse. Met roer gaat beter natuurlijk. Patrick
Professioneel zit ik in de zaak van mijn vader en we doen elektronica. Nu mijn idee is eigenlijk een tussenbox te maken waar je je ontvanger, de regelaar voor de boogschroef, de regelaars voor de hoofd(motoren) en de roerservo op aansluit. En dit te bedienen met een 2ch zender. Je kan gewoon varen of hem in manuvreer mode zetten(op een simpele manier). Ik ben zelfs ook aan het denken voor brushless te gaan. brushless met een verhouding van 3 of 4 op 1. Power denk ik voldoende en zou dat niet zuiniger zijn ? Je hoeft helemaal geen zware motoren te hebben door de reductie.
Hoi Perk, 110cm keren op de schroeven vind ik netjes maar jou dusseldorf is als ik me niet vergis 25cm breedt. Als je een binnenvaartschip hebt die op schaal 25cm breedt is kom je in verhouding op een lengte van ongeveer 250cm waardoor het verhaal al heel anders wordt. Het gaat om de afstand tussen bijde schroeven tov de lengte van het schip waardoor 25cm X 110cm een veel gunstiger effect heeft dan 25cm X 250cm en de diepgang van het schip speelt daarin natuurlijk ook een grote rol. MvG, Ingmar
gukke, als je die manoeuvers met een 2-kanaalszender kunt realiseren, zal dit met belangstelling gevolgd worden. Zelf heb ik een eenvoudige oplossing gemaakt in één van mijn schepen om de boegschroef te bedienen: op de uiterste standen van het roer staan microswitchen die de boegschroef motor schakelen.
Igmar, ik heb geen ervaring met binnenschepen, 'k wou gewoon aantonen dat bij resonabel lange schepen het nog lukt. Een binnenschip heeft in het echt ook enorme boegschroeven. In alle modellen dit ik na de dusseldorf aan het maken ben, heb ik ook een boegschroef gestoken. Want het _gaat_ wel op 2 motoren maar erg goed ook niet - vooral als er wat wind en golven zijn gaat het mis. Op de laatste boot waar ik mee bezig ben ga ik zelfs de motoren niet apart regelen en gewoon korte manouvers op de boegschroef proberen. Patrick
Een voorbeeld uit de 1:1-praktijk: Toen in 1941 het Slagschip Bismarck werd getroffen door een Engelse torpedo, kwam die boven de stuurmachinekamer terecht. Het roer van het schip stond op het moment van treffen op bakboord twaalf graden. Het schip was 251 meter lang en 36 meter breed. (Lengte/breedteverhouding 1:6,972) Na de treffer, toen bleek dat reparatie van de stuurmachine niet mogelijk bleek, probeerde men het schip met de (nog onbeschadigde) machines te sturen. Welke combinatie men ook probeerde: het schip draaide steeds met de kop in (westen-)wind, verder weg van het bezette Frankrijk. (Terzijde: Tijdens de opwerkperiode van het schip had men in de Oostzee ook treffers in de roer-installatie gesimuleerd en het schip middels machinekracht getracht te sturen. Telkens liep dit op een mislukkig uit en was het schip min of meer aan de wind overgeleverd. Het maakte bij de Bismarck dus niet uit of het roer neutraal stond of onder een hoek: het schip was met alleen de machines niet te sturen.) Oorzaken van dit probleem waren: Ongunstige lengte/breedte-verhouding De buitenste schroeven van het schip waren vrij dicht op de middellijn geplaatst het enorme windvangend oppervlak van het slagschip. Mijn eigen ervaringen: Met de Happy Hunter (afgetopte 4-bladsschroeven in vaste straalbuizen, beide roeren op één servo) kon ik prima met de motoren sturen, ook zonder gebruik van boegschroef. De Norderney-romp (5-bladsschroeven, geen tunnels, beide roeren op één servo) idem dito. Het besturen van een 2-schroefs-schip met boegschroef met een 2-kanaals zender is inderdaad makkelijk te realiseren en je kan dan nog kieze uit twee mogelijkheden: Op de roerservo een mechanisme plaatsen dat bij 'vol roer' de binnenbochtmotor wordt uitgeschakeld, en bij 'vol roer + trim" de binnenbochtmotor omgekeerd gaat draaien. Eventueel aangevuld met: Op de servo van de roeren twee micro-switches zetten die alleen worden aangesproken als de roerservo in zijn uiterste stand (inclusief trim) staat. Met die micro-switches wordt de boegschroef bediend. Eventueel kan je de boegschroef dan op een regelaar zetten die parallel op de regelaar van de motoren staat, middels een V-kabel, zodat je niet plotseling de boegschroef op volle kracht hebt lopen. Da's geen gezicht...
Ik wil het helemaal anders aanpakken (elektronisch) Geen moeilijke contruktie in de kleine romp(en) en slechte micro-switch contacten. Ik denk aan de sturen mogelijk te maken door een 2ch zender. Varen doe je gewoon vooruit/achteruit bakboord/stuurboord. Nu manuvreren: Je houdt je roer 3sec voor je gasgeeft in een bepaalde richting bvb stuurboord en geeft dan vooruit dan kan je de snelheid regelen van je boegschroef en je hoofdmotoren (die dan verschillend werken) om naar stuurboord te gaan. Andersom voor bakboord idem maar dan gaan de hoofdmotoren andersom. Komt er op neer als je vaart en geeft vooruit voor roer werk alles normaal. Geef je eerst 3sec roer en dan vooruit dan trek jeje schip rond. Van de moment dat je terug eerst gas geeft voor je roer geeft vaar je terug normaal. Dit is maar een idee. Elektronisch geeft dit geen probleem. het zou ongeveer de grote van een luciferdoosje (ontvanger-achtig) hebben. Met als ingang de 2 kanaalen en als uitgangen 1 roerservo, 1 kanaal voor de regelaar van de boegschroef en 2kanalen voor het aansturen van de 2 regelaars naar de beide hoofdmotoren. Hier zou je eventueel 2 regelaars meekunnen aansturen die op hun beurt 4 hoofdmotoren aansturen. Zo kan je het ook toepassen op 4 schroeven-schip. PS: Waar vind ik een kleine boegschroef. Ik heb niet veel plaats (vrij spitse boeg/kiel vooraan). mijn schip is 90cm lang en 21cm breedt (maximum-maat)
graupner heeft kleine boegschroeven. Ik denk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt. Je hebt nooit de tijd om effe 3 seconden te wachten tussen sturen, gas, boegschroef etc... Als ik dat zou moeten doen bij wat wind en golven, hangt de boot al in de kant (of op iets anders) voordat de volgende functie beschikbaar is. Patrick
3sec is echt niet veel. Ik zou het ook kunnen maken sturen voor gas is met boegschroef gas voor roer is gewoon maar ik denk dat het dan moeilijker maakt om geen vergissingen te doen. En ik denk dat je meer manuvreerd in havens waar het water meestal rustiger is. Maar feedback is goed en zal proberen er rekening mee te houden bij het realiseren.
ik vaar op de Nekker in Mechelen, daar is het niet vaak echt rustig als je perse met een 2 kanaal zender ook de boefschroef wil aansturen, dan zou ik het simpeler aanpakken. ik zou het doen zoals Roel hier aangeeft. Als je niet teveel volt op je boegschroef zet kan je het misschien nog riskeren zonder regelaar erop te werken. Er is niet zo heel veel gevaar bij, wel opletten want een boegschroef is niet gemaakt om continue te gebruiken. Je zou ook die 'uiterste stand' zo kunnen instellen dat je die alleen haalt met vb uiterst stick + uiterst trim op dat kanaal naar die kant. Wel niet zo goed voor de trim schuivers. Patrick
hallo en wat gaat die electronica toestand kosten ???? voor 39.95 euro heb je bij conrad een zender (driekanaals)en voor 69.95 heb je een 4 kanaals computer zender met lcd display groetjes raf
Tja ik zou het gewoon doen omdat ik hier nog een paar 2ch zenders heb liggen. Mij MX12 staat ingesteld voor de heli's en mikrokopter toestanden. Naar de kostprijs heb ik nog niet uitgekeken maar dat zal echt niet hoog oplopen. een processortje en wat klein prul meer is dat niet. Het is het programma dat je er moet insteken dat hem doet. zal is verder kijken