speling op krukas, hoort dat zo ?

  • Topicstarter Topicstarter marder/leopard-rijder
  • Startdatum Startdatum
M

marder/leopard-rijder

Guest
hallo

ik had een vraagje .

ik heb ergens gelezen maar weet niet meer waar ! :P

ik heb dus heel ietsie speling op me krukas onderin, als ik de
vlieg wiel iets heen en weer druk dan voel ik ongeveer 1 mm speling ..

nu is mijn vraag hoort dit zo ? want had dus ergens gelezen dat dit normaal was
en dat die bij het warm lopen van de motor weer strak/vast gaat zitten ?

klopt dit ?

of kan ik beter nieuwe krukas lagers kopen c3 ?

gaat om een zenoah g260 rc1 met standaard koppeling !
als iemand me hier mee kan helpen zou dat geweldig zijn .


kon verder hierover niks vinden hier op de forum.

mvg.
 
speling

wat is het verschil dan ?

kep verder overal verstand van maar dat zie ik ook
voor het eerst ..

ik heb dus speling als ik de vliegwiel op mij aan trek en weer trug druk ongeveer halfe mm a 1mm
en als ik um naar boven of rechts of links of onder druk heb ik speling
ongeveer 1mm ..

de motor start wel gewoon daar is niks mis mee .

ik hoor het wel .
 
speling

maar

als dit niet goed is en ik moet dan toch nieuwe lagers hebben , dan word het de c3 lagers .
en zat er dan gelijk aan tedenken om een nieuwe krukas erbij tedoen ,
namelijk de tunede volle krukas van pitstop die kost 55 euro ..

zijn dat goede krukassen ?

omdat deze namelijk plastic bevat en dak dan niet gesmolten plasic of wat in me motor krijg als de motor warm word :)

bestel nummer van die krukas is 0665 .

moet ik dan ook de keringen vervangen ?

mvg.
 
speling

was ik weer :)

kep even pitstop gebeld en het verhaaltje uitgelegd
en die zegt ook harrie dus van pitstop .

dat dat niet goed is dat die speling erop zit dat je de vliegwiel omhogen en naar beneden kan drukken ongeveer half mm tot 1mm ..

zal wel kloppen dan dat het niet goed is maar wat zeggen jullie ervan ?
zal ik nieuwe lagers bestellen of niet ?

ik hoor het wel .
mvg.
 
De krukas kun je iets links/rechts bewegen (axiale speling) maar op/neer is niet goed. Dan wordt het inderdaad tijd voor nieuwe lagers. Zorg dat de lagers high-speed zijn, dus inderdaad C3, 3S, *** (drie sterren) etc.

Als je de lagers vervangt, ook gelijk de twee oliekeerringen vervangen. Die zijn dan ook ongetwijfeld versleten. ;)
 
speling

ok

kep indd van links naar rechts minder speling dan van onder naar boven .
zal gelijk effe lagers bestellen en keringen ..

iedereen bedankt .


ik kan de lagers er gewoon uit halen door middel van met een verbrander op de lager
tehouden ?

is een hete lucht brander !


alvast bedankt .
 
ik kan de lagers er gewoon uit halen door middel van met een verbrander op de lager
tehouden ?

is een hete lucht brander !


alvast bedankt .
Je kunt het makkelijkst het lager eruit kloppen. Je neemt een dop van een dopsleutelset die precies op de buitenste rand van het lager valt. Die plaats je aan de buitenkant van het gat/motorhelft. Zorg dat de motorhelft op een vlakke ondergrond stabiel ligt. Doe een klosje hout op de dop en geef er een tik met een 300-400 grams hamer om (niet rammen gewoon een tikje). Sla vooral recht naar beneden (daarom moet je niet rammen ;)). Controleer of het lager er iets uit gekomen is. Herhaal dit tot het lager eruit is.

De lagers terugplaatsen op gelijke wijze alleen van binnen naar buiten. ;) Sla nooit op de binnenste ring van het lager, dan kun je heb gelijk weer weggooien. :evil:

Je hebt dus helemaal geen brander nodig. Het is aluminium en dat is redelijk zacht materiaal. Als je dat gaat verhitten zet het aluminium meer uit dan het staal van de lagerschaal en zal het alger alleen maar vaster komen te zitten. :?


Succes. :thumbsup:
 
Je hebt dus helemaal geen brander nodig. Het is aluminium en dat is redelijk zacht materiaal. Als je dat gaat verhitten zet het aluminium meer uit dan het staal van de lagerschaal en zal het alger alleen maar vaster komen te zitten. :?


Succes. :thumbsup:

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens Sleur ...
Bij de nitro blokjes is verwarmen van het carter voor het vervangen van de lagers ook heel normaal hoor ..... Het alu zet inderdaad meer uit als het staal daardoor vallen ze er dan vaak zo uit ......

De terug te plaatsen lagers gaan meestal in een goed afgesloten plastic zak de vriezer in voor een uurtje of 2~3 zodat ze iets krimpen ten opzichte van normaal . Dan wordt het carter weer verwarmt en de ijskoude lagers erin getikt.

Zo behoud je de klemming van het lager door het carter en heb je minder kans op beschadiging van het carter door het scheef meppen van het lager ;)
 
hallo

ik had een vraagje .

ik heb ergens gelezen maar weet niet meer waar ! :P

ik heb dus heel ietsie speling op me krukas onderin, als ik de
vlieg wiel iets heen en weer druk dan voel ik ongeveer 1 mm speling ..

nu is mijn vraag hoort dit zo ? want had dus ergens gelezen dat dit normaal was
en dat die bij het warm lopen van de motor weer strak/vast gaat zitten ?

klopt dit ?

of kan ik beter nieuwe krukas lagers kopen c3 ?

gaat om een zenoah g260 rc1 met standaard koppeling !
als iemand me hier mee kan helpen zou dat geweldig zijn .


kon verder hierover niks vinden hier op de forum.

mvg.

Als het goed is kun je de krukas 1 mm in duwen en 1 mm uittrekken .
Maar als je hem een beetje op kunt tillen is het nie goed mischien kun je voor info ook eens kijken op www.rcbigscaleforum.nl
 
ok

kep indd van links naar rechts minder speling dan van onder naar boven .
zal gelijk effe lagers bestellen en keringen ..

iedereen bedankt .


ik kan de lagers er gewoon uit halen door middel van met een verbrander op de lager
tehouden ?

is een hete lucht brander !


alvast bedankt .

Je moet wel het carterhelft verwarmen en niet het lager dan vallen ze er zo uit .
En met inmekaar zetten kun de lagers in de vriezer leggen en eventueel het carter weer gelijkmatig verwarmen dan vallen ze er ook weer zo in .
 
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens Sleur ...
Bij de nitro blokjes is verwarmen van het carter voor het vervangen van de lagers ook heel normaal hoor ..... Het alu zet inderdaad meer uit als het staal daardoor vallen ze er dan vaak zo uit ......

De terug te plaatsen lagers gaan meestal in een goed afgesloten plastic zak de vriezer in voor een uurtje of 2~3 zodat ze iets krimpen ten opzichte van normaal . Dan wordt het carter weer verwarmt en de ijskoude lagers erin getikt.

Zo behoud je de klemming van het lager door het carter en heb je minder kans op beschadiging van het carter door het scheef meppen van het lager ;)

Je moet wel het carterhelft verwarmen en niet het lager dan vallen ze er zo uit .
En met inmekaar zetten kun de lagers in de vriezer leggen en eventueel het carter weer gelijkmatig verwarmen dan vallen ze er ook weer zo in .

Dat verhaal had ik dus al uitgelegd zoals je ziet ....
 
Zoals sleurhutje zegt , juiste maat dopsleutel nemen en je slaat hem er zo uit en de nieuwe er weer in.

zorg idd dat je onder grond vlak is en dat het niet mee veert, vergeet de kleine centreer pennetjes er niet uit te halen.

succes;)
 
speling

oke allemaal bedankt heb nu op dit moment de motor uit elkaar en krukas eruit gehaald .

nu moet ik de keringen eruit zien tekrijgen en daarna de lagers ..
ik doe het indd met het verwarmen van de carter want dat
uit tikken ligt mij niet zo want ik ben dan weer zo 1
die de hele boel in mekaar slaat :P


kep me c3 lagers binnen en nieuwe keringen en nieuwe pakkingen ..
hoop dat ik um vandaag weer in elkaar heb zitten .

maakt het ook uit hoe de lagers erin komen ?
bedoel staat er op alle 2 de kanten sterretjes ?

en wat bedoel je met die centreer ringen eruit halen ?

allemaal bedankt voor je reactie .
ga maar eens aan het werk om de boel klaar tekrijgen .
mvg .
 
speling

1 lager heb ik er al uit gekregen door middel van met de verbrander op de achter kan van de karter heet temaken ..

nu de volgende van de kleine carter stuk .

mvg.
 
dat zijn de seger ringen als je aan de binnenkant van het carter kijkt zie je ze zitten , ze hebben twee oortjes met gaatjes erin
 
speling

hoi kobus ..

ja dat klopt zit er maar 1 in

kep alle lagers er al uit !
maar kan ik die ding met die oortjes eraan nu laten zitten dan ?
 
speling

weet iemand hoe je die keringen er weer in krijgt ?
want eruit halen ging al heel moeilijk zaten goed vast .

zal eerst de lagers in de vriezer doen en die na paar uur eruit halen en erin doen en dan aflaten koelen en dan keringen erin ..

mits ik weet hoe ik dit het beste kan doen .

alvast bedankt .
 
Back
Top