O.S. 40la afstelling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door StevenBosch, 23 mrt 2008.

  1. StevenBosch

    StevenBosch

    Lid geworden:
    23 mrt 2008
    Berichten:
    19
    Ik maak gebruik van een os 40la motor. Iemand enig idee hoeveel ik de benzine en lucht toevoer open draai voor de juiste afstelling?
     
  2. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
  3. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Mijn 46 la draait op ongeveer 1,3 slag open meen ik... Maar dit hangt helemaal af van hoe de motor zit ingebouwt tov de tank, de brandstof, uitlaatdruk, etc etc. Het beste kun je gewoon even langs de club, en daar om hulp vragen. Als de motor een keer goed loopt, hoef je nog maar kleine aanpassingen aan enkel de hoofdnaald te doen (wisselt een beetje met het weer). Dit kan je eenvoudig op de club uitgelegd worden, maar via een forum is dat heel veel moeilijker :wink:

    Stefan
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Gewoon idle naald even laten zoals het is.. dan hoofdnaald veel te ver open, zeg 2,5 slagen. Motor starten en naar vol gas zetten. Zal dan niet lekker lopen en als je te lang laat lopen mogelijk zelfs afslaan. Dan hoofdnaald langzaam dichtdraaien. Motor zal meer toeren gaan maken. Op bepaald moment gaat ie niet harder meer of slaat ie zelfs in 1 keer af. Dan naald kwartslag verder open en kloar..

    Maar eerst motor laten inlopen volgens handleiding!

    Beste is overigens inderdaad om naar je club te gaan.. motoren afstellen is iets wat niet echt 'via internet' wil.. zijn 1000-den methodes voor en iedereen vind zijn methode best.. en zonder motor te horen, zien en voelen is het gewoon niet echt mogelijk ding goed af te stellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2008
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Horen, zien, ruiken, voelen, dat gaat niet via een forum.

    Ga eens op een zondagmiddag, dan is het het drukst, bij een vliegclub kijken. Neem je spullen mee en vraag ze de hemd van het lijf. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
    KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina -> clubs
    Modelvliegclubs database op Airtoi
    Ga eens op een zondagmiddag, dan is het het drukst, bij een vliegclub kijken. Neem je spullen mee en vraag ze de hemd van het lijf. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
    KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina -> clubs
    Modelvliegclubs database op Airtoi

    Gezien je andere berichten, denk ik dat dit ook zeer nuttig voor je is:
    Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen. - Modelbouwforum.nl
     
  6. StevenBosch

    StevenBosch

    Lid geworden:
    23 mrt 2008
    Berichten:
    19
    Dank je voor alle reacties nu kom ik stukken verder. Is het normaal dat ie zoveel brandstof uitspuit door de uitlaat? Als ik hem even laat draaien merk ik dat er veel brandstof op de grond ligt.
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    IJsselstein
    Beetje "spugen" zal hij altijd doen. Dit is de onverbrande olie.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Hij zal dan nog rijk staan waarschijnlijk. Het beste advies is al gegeven.. ga naar een club ;)
     
  9. duncker

    duncker Guest

    die manual "http://manuals.hobbico.com/osm/40-46-65la-manual.pdf "
    mag ik die ook aannemen voor de 2 takt GX40 of is er daar een andere manual voor nodig.?Want ik vind er nergens geen. horizontaal draait ie behoorlijk goed ( de ene keer staat ie beter in stationair te draaien dan de andere keer) maar verticaal krijgt hij geen benzine.
    Ben volledige beginner met benzinemotoren.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Ietsje rijker zetten dan.. je hebt het tankje niet te ver bij de motor weggezet?

    Die handleiding kun je inderdaad ook toepassen voor een GX40. Nog beter is om even je clubgenoten te vragen ;)
     
  11. duncker

    duncker Guest

    neen , tankje staat juist achter de motor, en iets rijker zetten , er komt nu al redelijk veel onverbrande olie er uit gesputterd. Zit ook nog met het probleem dat er onverbrande olie van tussen de twee helften van de demper komt, en ook via de assembly screw van die demper (vooraan).Kan ik dat eventueel oplossen door er teflon (sanitair dichtings tape) er tussen te doen?
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Olie moet ook niet verbranden he.. nitromotoren maken rommel.

    teflon kun je altijd proberen, maar zit je demper wel goed in elkaar?
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een beetje laat maar wat voor brandstof gebruik je?
     
  14. StevenBosch

    StevenBosch

    Lid geworden:
    23 mrt 2008
    Berichten:
    19
    Mijn tankje staat net achter de motor.
    Ik gebruik Tornado 5% voor vliegtuigen.
     
  15. duncker

    duncker Guest

    weet nie voor wie de vraag was maar ik gebruik de Graupner TITAN SX-12
    demper zit goed in elkaar , heb nadien nog wat extra aangesnoerd en was ietsje minder maar komt nog altijd de via naden uit
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Tsja, je kunt rustig eens teflon proberen, onder het mom, baadt het niet schaadt het niet.
     
  17. duncker

    duncker Guest

    over iets heel anders weet er soms iemand waar ik een draadje kan vinden over het maken van een startbox voor vliegtuigen? je weet wel een kistje met benzine, accu,benzinepomp. misschien is er ergens hier iets te vinden met plan en afmetingen? als er iemand iets weet, stuur hem anders naar mijn privebox. Zal dan deze vraag verwijderen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2008
  18. hezik

    hezik Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  19. duncker

    duncker Guest

    thanks.............

    hezik
     
  20. Er is meer mogelijk dan je denkt: misschien moet je het tafereel gewoon eens filmen en online zetten met de vraag: wat doe ik fout? Ik denk dat je dan al een stuk betere hulp krijgt.

    Ja, wat is dat toch met die clubs? Het komt bijna zo over alsof je clublid moét zijn als je met brandstof wilt vliegen.

    Misschien was het vroegah zo....maar tegenwoordig heb je simulators en fora en youtube en wiki....ik denk niet dat ik lid van een club ga worden hoor. Zo lukt het ook wel. Dit is best een handig forum trouwens...
     

Deel Deze Pagina