Hoi allemaal, vanwege mijn verhuis stonden al mijn vliegtuigen een hele tijd op zolder bij pa. Alle batterijen waren voor het stockeren ontladen om te "overwintere"n. Nu dat ze eindelijk allemaal terug thuis staan, ben ik aan het "ontladen-laden-refresh" gegaan met mijn computerlader. Dat ging goed behalve bij 1 pakket van mijn jet. Op een nacht hoorde ik een knal maar besloot niet naar onder te gaan omdat ik dacht dat het buiten was. Eénmaal opgestaan wou ik de batterijen gaan uittrekken en de lader gaf een fout aan bij één van de pakketten van de jet. En ik rook ook een brandgeur. Toch maar even gecheckt, en gelukkig maar... Resultaat : Groetjes, Davy
Heftig! Met hoeveel C was je aan het laden? Ik heb trouwens begrepen dat je NiMh accu's half vol moet bewaren. Had je ze helemaal ontladen voor het opslaan?
Deze foto's illustreren nog maar eens kristalhelder waarom je best 's nachts geen batterijen unattended laadt ....
Ik heb ook ervaring met die cellen, kan niet zien op de foto's hoeveel mAh deze zijn, maar meestal hebben deze Sanyo's wel veel capaciteit, maar ze houden niet van snelladen boven 1A (worden dan erg heet)......................... Misschien is het daardoor fout afgelopen Kan ook een probleempje van je lader zijn natuurlijk
Hoi allemaal, ik laad altijd op MAXIMUM C/10 en soms op C/5. Aangezien het hier om 2500 mAh cellen gaat, betekent dat dat ik geladen heb io 250 mAh. Het is een ELV 8500-2 lader die laadt via de computer. Het andere identieke pakket, in het zelfde toestel, laadde zonder problemen op dezelfde settings op hetzelfde moment. Ik vrees dat het pakket toch ergens "iets" aan de hand heeft gehad. Het pakket werd op de speciale stand "overwinteren" ontladen die voldoet aan de Nimh regels... Wat laden betreft, tja, da's natuurlijk altijd zo moeilijk. Je doet dat 's nachts om voor te bereiden op de volgende vliegdag. En als je niet snellaadt, zoals ik, is het toch niet mogelijk om altijd bij de batterijen te blijven zitten (10 uur lang ?). P.S. het is trouwens de eerste keer in mijn 30 jaar als modelpiloot dat ik dit aan de hand heb. Je ziet, voor alles moet er een eerste keer zijn ! Groetjes, Davy
Davy, Ik heb het angstige vermoeden dat je toch ergens een klein maar belangrijk instelfoutje hebt gemaakt. Je schrijft dat je altijd met 1/10C of maximaal 1/5C laadt. Wel als dat in dit geval ook zo was geweest dan zou dit NOOIT hebben kunnen gebeuren. De lader levert dan gewoon veel te weinig vermogen om dit te kunnen veroorzaken. Het vermogen dat de lader levert is ongeveer 5V x 250mA = 1,25Watt. Dat warmt de cellen wel op maar niet zo heet dat dit gebeurt. Daarom vermoed ik dat je niet 250mA maar perongeluk 2,5A hebt ingesteld . Dan levert de lader wel voldoende vermogen om dit te veroorzaken! Een probleem(pje) met je lader kan natuurlijk ook nog, dus controleer die ook even heel goed om te voorkomen dat het nog een keer gebeurt met een andere accu. Overigens vinden NiMH cellen een laadstroom tussen de 0,5C en 1C het prettigst. Ze houden dat heel lang vol en geven dan ook een voldoende grote delta piek om door de lader gedetecteerd te kunnen worden. (P.S. Jij was er al vroeg bij .... het is trouwens de eerste keer in mijn 30 jaar als modelpiloot dat ik dit aan de hand heb.... Geregistreerd: 8 maart 2004 Leeftijd: 35 Berichten: 435 )
Ik heb altijd geleerd dat dit mede afhangt van de interne weerstand. Verder hoop ik dat Ernst gelijk heeft over die instelfout, anders neem ik nogal eens dezelfde heftige risico's: 's nachts laden met 0,2 A. Heeft nog iemand hier ervaring mee? Davy, kan het zijn dat je inderdaad een instelfout maakte? ...heeft er iemand nog een oude, vuurvaste safe of zo in de aanbieding? (grapje)...
Natuurlijk is de inwendige weerstand belangrijk maar over het algemeen is die zo laag dat hij zo goed als geen invloed heeft op de laadstroom. Tenminste zolang je die ergens tussen de 0,5C en 1C kiest. Als je met (veel) hogere stromen gaat laden is het een ander verhaal maar dat is niet nodig, niet goed en onverstandig. Het laden van een accu kost enige tijd en als je de laadstroom veel hoger kiest zal het laden niet evenredig sneller gaan. Het laad rendement wordt steeds lager. Veel minder van de energie die de lader in de accu pompt zal ook echt opgeslagen worden. De verliezen worden dus steeds hoger en de chemie in de cellen kan gewoon niet sneller dan een bepaalde snelheid verlopen.
Hoi allemaal, het voordeel van een lader via de computer is dat je de log kan gaan bekijken en daar komt duidelijk naar boven dat ik me niet vergist heb en dus wel degelijk met maar 1/10de C heb geladen (0,25A dus) ... Dus het kan wel degelijk gebeuren... :-( Ik laad eigenlijk NOOIT op snelle mode (zoals vele modelbouwers wel doen). Eerder NIET vliegen dan snel willen vliegen.. Het maakt me inderdaad wel een beetje bevreesd om in het vervolg nog 's nachts te laden, wat ik tot nu toe altijd deed... Je kan toch echt niet alleen laden als je thuis bent ook ? @Ernst : ja, ik ben er eigenlijk mee begonnen toen ik 6,5 was, dus het duurt nog 1 jaartje vooraleer het daadwerkelijk 30 jaar is !! Groetjes, Davy
Oké, dan heb je toch met 250mA geladen maar hoe kan dan de accu zo heet worden? De enige verklaring die ik dan nog kan geven is dat de accu al slecht was. De inwendige weerstand was heel hoog opgelopen. Toen je de accu aan de lader koppelde wilde de lader er 250mA door laten lopen. Door de heel hoge inwendige weerstand lukte dat niet bij de "normale" laadspanning van om en nabij de 6V (niet 5V zoals ik eerder schreef want het zijn 5 cellen en niet 4 ). De lader gaat dus de spanning opvoeren tot de gewenste 250mA wel gaat lopen. Stel dat de laadspanning dan tot 25V op is gelopen (of misschien nog wel hoger?). Op dat moment pompt de lader 25V*250mA=6,25Watt in die accu. Dat is nog steeds niet zo heel erg veel maar toch voldoende om in verloop van tijd de accu zo heet te maken dat dit soort dingen gebeuren. Een andere verklaring kan er haast niet zijn want het laadvermogen is bij 250mA laadstroom en normale laadspanning (plus-minus 6V) zo laag (1,5W) dat de accu daar nooit zo heet van kan worden.
Tot 25 V? Je zou denken dat de delta peak al lang had ingegrepen. Lijkt er inderdaad op dat de accu's al slecht waren en de interne weerstand hoog. Ik bedenk me ineens dat een termische beveiliging dan toch nog zo gek niet is. Mijn lader heeft dit wel optioneel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Als je op het kanaal waar je 'm opgeladen hebt, geen andere accu meer hebt geladen, kun je altijd een logje (grafiek) uit de 8500 downloaden op je PC...ben (toch) erg benieuwd !
Nee, de delta piek heeft hier helemaal niets mee te maken. Wanneer je een NiCad of NiMH accu laad gebeurt er iets bijzonders wanneer de accu vol raakt. Naarmate de accu voller wordt zal de spanning langzaam iets oplopen. Als de accu bijna vol is zal de spanning sneller op gaan lopen. Uiteindelijk, als de accu vol is, zal de spanning weer iets dalen. DAT is de delta piek en de elektronica in de lader detecteerd dat effect en "weet" dan dat de accu vol is en stopt het laden. Wat hier gebeurt kan zijn is van een heel ander kaliber. De lader is ingesteld zodat hij de accu met 250mA gaat laden. Wanneer je de accu op de lader aansluit zal de lader de volle spanning die hij tot zijn beschikking heeft op de accu zetten en dan meten hoeveel stroom er gaat lopen. Wanneer de gewenste stroom loopt grijpt de begrenzing direct in door de laadspanning zover te verlagen dat er niet meer stroom gaat lopen dan wat er ingesteld is. Bij een goede accu zal die spanning dus zo rond de 6V zijn voor een 5 cellen accu. Omdat deze accu waarschijnlijk slecht was moest de laadspanning veel hoger zijn om de gewenste 250mA laadstroom te krijgen. Omdat je aardig wat vermogen nodig hebt om een accu zo "op te blazen" moet er één van twee dingen gebeurt zijn. Of de laadstroom is erg hoog geweest. Of de laadspanning is erg hoog geweest. Dit omdat het vermogen de stroom maal de spanning is. Als de stroom laag is geweest dan moet de spanning wel hoog geweest zijn. Was de spanning niet hoog dan moet het wel de stroom geweest zijn.
ernst volgens mij mis je iets het zijn nimh cellen de ontladen zijn voor het weg leggen. en ze hebben een hele tijd in ontlade toestand gelegen. ik heb zelf ervaren dat voor nimh cellen je ze half geladen moet weg leggen of vol geladen maar zekers niet te lang onbeheerd moet laten. dan zijn ze zeer fout behandeld en loopt de interne weerstand van de cellen heel hoog op. als de rest van je accu's ook nimh zijn heb je veel geluk gehad. want bij mij was het zo dat ik een jaar gestopt bent en me accu's een jaar ongeladen heb weg gelegt en dus twee van de 5 waren stuk dit merkte ik omdat die lader van mij snel afsloeg in plaats van de accu vol te laden. btw sanyo is een van de betere merken
Hoi allemaal, ik vind alle uitleg wel zeer leerrijk... En waarschijnlijk zal het wel zo zijn dat het pakket om één of andere reden idd al slecht was VOOR het laden... Tot mijn spijt heb ik ondertussen al heel wat andere batterijen geladen en kan ik dus niet meer het grafiekje oproepen van de ALC. Verdorie toch. Dit weekend was ik trouwens op de vliegshow in Horst. Daar stond een standje van Brenner Modellbau (of zoiets) uit Duitsland. Die had 3 soorten pakketten batterijen liggen. Enerzijds de "goedkopere", anderzijds de Eneloop (volgens Insiders echt wel goed), maar daar tussen ook deze Sanyo pakketten. Ik wou nu 2 van die pakketten kopen en de verkoper zegt tegen me "je gaat toch die prul niet kopen, da's het slechtste van het slechtste". Ik was natuurlijk enorm verbaasd (al was het maar doordat een verkoper liever iemand iets NIET laat kopen). Ik heb het dan ook maar wijselijk laten liggen. Heb wel even aan de Eneloop gedacht, maar dan moest ik 2 identieke nieuwe pakketten kopen. Ik zit dus nog steeds zonder... Groetjes, Davy
kijk de kwaliteid van sanyo is uber maar dan wel voor de juiste toepassingen. als je bijvoorbeeld accu's wil hebben voor ontvangers is sanyo top maar er zijn ook andere accu's voor andere klussen. het feit is dat aa en aaa cellen nu eenmaal wijnig contact opervlak hebben waar door de stroom die er door heen kan zo wie zo al beperkter is dan met grotere cellen met groter contact opervlak. net zo als met kabels hoe diker het is hoe meer stroom er door heen kan
Marco, dat heb ik niet gemist maar ik kan nooit met 100% zekerheid zeggen wat er gebeurt is. Het gebeurt veruit het vaakste dat iemand zich vergist en de lader verkeerd instelt. Dan loopt er een te hoge laadstroom waardoor de zaak te heet wordt en dan "ploffff". Vraag me niet waarom ik dat weet . Vandaar mijn eerste reactie met het vermoeden dat dit gebeurt is. Davy wist echter behoorlijk zeker dat de laadstroom echt niet meer is geweest dan 250mA. Dan blijft over dat de accu al slecht moet zijn geweest zodat de lader een hele hoge spanning op de accu moest zetten om de gewenste 250mA te laten lopen. Maar ook dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen want ik ben er niet bij geweest.