Slim? We zullen het zien...

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door jspierings, 7 jul 2008.

  1. jspierings

    jspierings

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Boxtel
    Hallo allemaal,

    Ik heb na heeeeeeel veel lezen en vragen de knoop doorgehakt en heb vanmiddag een GL450C RTF set besteld. Het is een 450 CP heli met een aluminium frame.
    Na lang twijfelen tussen co-axiaal, fp en cp toch maar voor een cp gekozen. Ook heb ik een simulator bijbesteld (dummy zender) om zonder al te veel kosten alvast wat te kunnen oefenen.

    Op het moment dat ik de heli binnen krijg zal ik er een foto van maken en hier op de site plaatsen. In dit onderwerp zal ik mijn ervaringen beschrijven en vast heel veel advies vragen..;-)
    We zullen zien of het een slimme keuze is geweest om meteen een cp heli te kopen. Moet zeggen dat ik wel heeeeel veel zin heb om aan de slag te gaan!!

    Groeten,

    Jeroen
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Trainingslandingsgestel van koolstof stokjes maken, en dan dan komt alles goed!
     
  3. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Bij aanschaf van een RTF even laten nakijken door een professional!
    Niets erger dan crashen door een niet goed aangedraaid schroefje.

    Veel plezier ermee :D
     
  4. jspierings

    jspierings

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Boxtel
    ja lijkt me inderdaad een goed plan dat afstellen. een trainingskruis heb ik er ook bij. Is een trainingskuis eigenlijk puur ter bescherming van het landingsgestel of zorgt het er ook voor dat de heli beter 'rechtop' blijft?
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Is om het oppervlak van het landingsgestel te vergroten zodat je niet zo snel omkiepert :)

    Eric
     
  6. Helifever

    Helifever

    Lid geworden:
    16 jun 2008
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Gefeliciteerd !! Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen, ik ben van plan deze ook aan te gaan schaffen. Dus laat foto`s zien!! Ben natuurlijk ook benieuwd naar ervaringen.
     
  7. jvdl

    jvdl

    Lid geworden:
    28 okt 2007
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Gefeliciteerd!! Ik heb ook al met interesse naar deze heli zitten kijken. Ik ben eveneens benieuwd naar je ervaring ermee. En natuurlijk ook zeer benieuwd naar fotootjes!! :)

    Heb je de versie met 6-kanaals zender? Of die met 9-kanaals?
    En waar heb je hem gekocht?
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Idd je trainingslandingsgestel vergroot je landingsgestel. Uiteindelijk slijt die toch wel weg en vervang je die na een paar maanden.
     
  9. kjel

    kjel

    Lid geworden:
    29 jul 2007
    Berichten:
    310
    Locatie:
    maastricht
    Ik heb mijn trainingslandingsgestel zelf gemaakt. Hij vergroot niet alleen het oppervlak om het kantelen tegen te gaan, maar mijn trex kan ook stuiteren als een bal. De "vliegerstokken" wijzen schuin naar beneden. Dat stuiteren was wel nodig bij mijn eerste landingen! Inmiddels is het niet meer zo nodig, maar toch wel handig.

    En Jeroen, cp was, uh is, voor mij een hele uitdaging, maar wel het echte werk! Veel succes.
     
  10. jspierings

    jspierings

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Boxtel
  11. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Mooie heli man, ik hoop dat je er veel vlieg plezier van hebt.

    Suc6
    Maarten
     
  12. try2fly

    try2fly

    Lid geworden:
    18 sep 2007
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Kranenburg ( D )
    Wat voor accu laad apparatuur zit erbij ???
    Houd wel in de gaten dat je een lipo batterij moet opladen, zoek de gevaren maar is op,
    want deze batterijen zijn heel gevaarlijk als je ze te ver leeg vliegt en niet goed behandeld qua laden enzo.

    Dat wilde ik nog even kwijt.
     
  13. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Gefeliciteerd met je aankoop.
    Zorg dat je een ervaren vlieger bij je hebt om te voorkomen dat je de grootste beginnersfouten begaat.

    Zorg inderdaad voor goede oplaadapparatuur (behoud van je lipo's) en vlieg je lipo's niet leeg. Dan zijn ze naar de filistijnen.
     
  14. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Gefeliciteerd,

    Ben benieuwd hem in het echte te zien.

    Kunnen we mijn Belt er naast zetten.
    Kun je duidelijk zien waar tussen je getwijfeld hebt.:p

    Groeten,
    Wilbert
     
  15. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Hij lijkt een beetje op de blauwe Century GL450 RTF, denk haast dat hij hetzelfde is.
    Niet verkeerd spul. Veel vlieg plezier ermee
     
  16. jspierings

    jspierings

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Boxtel
    Yesssssss

    Vanmiddag stonden er twee pakketjes op papa te wachten..;-)
    1 x GL450C RTF en 1 maal simulator dummy....whoehoe....
    Ik kan nu al zeggen dat ik echt super blij ben dat ik die simulator erbij gekocht heb...heeft me nu al 100 euro aan crash kosten bespaard denk ik zo. pfff wat valt dat tegen zeg dat heli vliegen.

    Ik heb uiteraard wel meteen een drietal vragen, namelijk:
    1: De lipolader/balancer die erbij zit is de CopterX CX450-50-01. Ik weet niet of er iemand ervaring mee heeft toevallig? Ik dacht in eerste instantie dat de 220 stekker er niet bij zat, maar na wat leeswerk zie ik dat het apparaatje alleen maar op 12V werkt. Is dat altijd zo? En hoe laden jullie die lipo's dan? hebben jullie daar een aparte accu voor ofzo? misschien stomme vraag maar dan hoor/lees ik dat wel.

    2: Ik heb de heli natuurlijk wel ff uit de alucasu gehaald en toen viel me op toen in de mainblades uit de blaeholder haalde en ze op de juisteplek zette dat ze niet vastklikte zeg maar. Ik kan de blades verder doen dan 180 graden ten opzichte van elkaar. Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel, maar anders hoor ik het wel. Ik had het idee dat die toch redelijk vast zouden moeten zitten? Of moet ik gewoon de schroefjes waar de blades mee vast zitten een keer aandraaien?

    3: Batterijen voor zender. Er zitten natuurlijk geen batterijen bij de zender. Kunnen daar gewoon oplaadbare batterijen in? Of moeten dat altijd normale zijn? Zijn er ook accu packs voor?

    Ik zal zeer binnenkort wat foto's plaatsen van het rode monster...ziet er echt super uit al zeg ik het zelf!

    Groeten,

    Jeroen
     
  17. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Als eerste: Een simulator is de beste aanschaf die je kan doen! (mijn mening)

    De meeste lipo laders die je ziet werken alleen op +- 11V~18, je dient deze aan te sluiten op een voeding die 220V na 11V~18 omzet. (of rechtstreeks op je autoaccu prikken)

    Je bladen dienen gedraaid te kunnen worden en horen niet supervast te zitten. Ze moeten los genoeg zitten zodat je ze kan draaien, maar vast genoeg zodat ze niet vanzelf draaien wanneer je je heli kantelt.
    Ze zetten zichzelf recht onder het vliegen door de ronddraaiende kracht.

    Batterijen voor de zender hangt veelal van je zenders af. De gewone RTF kitjes komen meestal met een ietswat goedkopere zender die op batterijen werkt, en de Duurdere zenders hebben een LIPO in de zender zitten.
    Oplaadbare batterijen / normale batterijen werken beide wel, alleen hangt het natuurlijk van de soort/kwaliteit batterijen af hoe lang je zender werkt.

    Hopelijk heb ik ze duidelijk genoeg uitgelegd.
     
  18. FranDaMan

    FranDaMan Guest

    Zenders trekken over het algemeen aardig wat stroom, dus een setje goede oplaadbare batterijen is een aanrader.
    Een 12 volts adapter voor de copterX lader zal je de kop niet kosten. Je zou ook gelijk voor een degelijke gebalanceerde lader kunnen gaan. Keuze is aan jou.
     
  19. jspierings

    jspierings

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Boxtel
    bedankt heren, ik zal er in het weekend eens naar gaan kijken. Maar na mijn simulator ervaringen van gisteren heb ik het idee dat het verstandig is om de lipo voorlopig maar even niet op te laden..;-)
    Ik lees overal dat je lipo accu's niet helemaal mag ontladen, maar hij zit nu toch ook gewoon in de koffer en zolang ik deze niet oplaad is hij toch ook leeg? Of verliest een lipo zonder gebruik geen stroom?

    Op mijn CopterX lader staat ook dat het een balancer is. Is het dan noodzakelijk om een andere te kopen? Zijn deze niet goed genoeg? Wat is het voordeel van een balancer t.o.v. alleen een lader eigenlijk?


    Groeten,

    Jeroen
     
  20. Skidz

    Skidz

    Lid geworden:
    6 jul 2003
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Katwijk
    De lipo word door de fabrikant voorzien van een houdbaarheidslading. De cellen worden tot 3.7 v geladen, en de zelfontlading van lipo's is zo gering dat je je pas na een jaartje zorgen hoeft te maken.
    Ga de lipo's wel pas laden als je ze echt gaat gebruiken...

    Een balancer is handig, omdat dan alle cellen even vol zijn. Zo voorkom je dat 1 cel te diep word geladen of ontladen, waardoor de cel stukgaat. Balanceren en laden kan worden gecombineerd, maar meestal word voor het balanceren de te volle cel ontladen omdat dat proces veel goedkoper te maken is. De duurdere laders balanceren over het algemeen met een laadstroom.
    Alleen een lader meet de onderlinge celspanning niet waardoor het verschil tussen de cellen kan oplopen totdat een cel te ver geladen of ontladen word en dan is je pakketje stuk...

    Groetjes,

    Ton.
     

Deel Deze Pagina