Hallo, Ik heb een vraagje omtrend de draad van de regelaar naar de ontvanger van de Trex 450 SE V2. Deze draad is halverwege om een donut vormige metalen "ding" gewikkeld. Heeft deze nut? Ik heb wel een van ferriet dingen om stroomkabels gehoord... Heeft dit voor ontstoren of zo te maken? Groetjes Keith
Dit is inderdaad een ferrietkern, of het nut heeft kan ik je niet uit praktijkervaring vertellen. Het schijnt wel te werken.
De ferrietring heeft een dempende werking op je signaal, hij dempt rare pieken (storing), hoe meer wikkelingen om de ring hoe efficiënter hij werkt.
Op de bij de Trex500 bijgeleverde 60A regelaar zit wel een ferrietring maar op de Scorpion 60A niet. Is het aan te bevelen om de ferrietring over te zetten? Als het echt belangrijk is, snap ik niet waarom Scorpion regelaars niet standaard zo'n ring hebben.
Echt belangrijk zal het dus ook niet zijn. Bij mij zit er evenmin een op. Maar, zoals gezegd, 't zal vast werken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand ervaring heeft met hoe groot het verschil is: wel of niet. Ik heb nog geen last van storing. Ik heb alle motorkabels zo ver weg als mogelijk van de anderen kabels. In de ontvanger gaat de kabel van de regelaar dan ook direct naar beneden en de rest naar boven (c.q. zijkant).
Ik zou hem er altijd opzetten... baat het niet dan schaad het niet. + als je een keer storing hebt blijf je je altijd afvragen of je het ook gehad had met de ring.
De ferrietkern is een doorlaat voor laagfrequent maar een blokkeerder voor hoogfrequent signalen. Het aantal wikkelingen maakt wel degelijk uit, te veel en hij werkt niet meer goed. De ferrietkern is om eventuele stoorsignalen die uit je regelaar komen te stoppen voor ze je ontvanger ingaan. De regelaar werkt met een regelbare frequentie en het risico is aanwezig dat die geregelde frequentie een harmonische word van een van de mixfrequenties in je rx. Zonder al te technisch te worden, dat is geen goed plan en daar gaat je heli stuk van Vaak worden de kernen meegeleverd met minder goede kwaliteit spullen om door de FCC keuring te komen, of met goede spullen om zeker te zijn dat er geen storingen optreden... Door de varierende meegeleverde maten en storingstypes is er geen vaste hoeveelheid wikkelingen, maar die hoeveelheid staat vast in de handleiding... Groetjes, Ton.
Skidz: mag ik hieruit concluderen dat als er geen ferrietring om de kabel zit en er niets over in de gebr.aanw. staat dat het niet nodig c.q. wenselijk is om er zelf één aan te brengen?!
Nodig niet, wenselijk wellicht. Tijdens het testen van de schakelingen worden stoorpulsen gemeten op de servo-stekker die je in je ontvanger stopt. Zijn die te hoog dan moet er een smoorspoeltje tussen, en dat is dan meestal zo'n ferrietkern. Maar zijn ze netaan goed dan word er echt geen ferrietkern bijgedaan... De Schultze next5 is een mooi voorbeeld, die is volgens de regulaties goed maar er kan bij maximale last toch een stoorpuls op de accu terecht komen (En dus in potentie op je auto-electronica) dus levert de fabrikant een ferrietkern mee, met de opmerking dat die er tussen moet als je hem meer als 75% belast. De enige manier om de storingen in kaart te brengen (Of de noodzaak van een ferrietkern) is een oscilloscoop tussen de + en de puls of de - en de puls aansluiten, motor starten en kijken wat er op de signaaldraad staat. Is dat alleen de servo puls dan is het goed, komt er op die puls een rimpel voor dan is er een terugkoppeling van storing. Groetjes, Ton.
Thnx voor alle reacties. Ik heb de ferrietkern er tussen laten zitten. Onder het motto van: Baat het niet, dan schaad het niet Groetjes Keith
ook namens mij, hartelijk dank! @Skidz: Een oscilloscoop gaat me te ver(op dit moment,want ik weet hoe het in deze hobby kan gaan,lol) dus ik ga er maar vanuit dat het goed is zo. Wel lijkt me het een goed idee om de draad v/d ESC naar de rx niet te dicht langs de motor te laten lopen.