BLS 451 toch niet geschikt voor heli?

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door laurens, 11 mrt 2008.

  1. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
  2. Grondsnuiver

    Grondsnuiver

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Etten-Leur
    Waar ben je bang voor Laurens ?
    Ben ervan overtuigd na het lezen van deze Amerikaanse teksten dat er 2 mensen (als ik het goed lees) wat problemen hebben met wat "glitchy" servo's.
    Niemand die erbij verteld welke zender / ontvanger (en belangrijker actieve MIXES).

    Komt er eigenlijk op neer dat deze servo's "mogelijk" hogere stromen kunnen vragen van je voeding. Dus in mijn ogen sneller gaan kijken naar bedrading / lipo setup.

    (anders koop ik die servo's wel van je voor een prikkie....... startbod 5 euro / stuk.... aangezien je ze niet vertrouwd....).
    Moet zelf nog gaan vliegen met de 3x Airtronics 94758 (ook een "lievertje" voor je voeding).

    Sorry, kon het niet laten van dat startbod....... ;)
     
  3. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    laurens , jy hebt deze in je heli zitten ? hoe bevallen ze ? hoeveel vluchtjes heb je er mee gemaakt ?
    enne , zo te lezen waren t een man of 6 die t hadden , maar wel vreemd dat futaba gelijk zn heli tekst in paniek weghaald .
    laurens , 6 euro :]
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Als ze glitches zouden vertonen, zijn ze niet alleen niet geschikt voor helis, maar nergens voor.

    Ik geloof het eigenlijk niet. Ik heb zelf 2 BLS 451's in m'n Alliance gezet en er al best veel mee zitten 'spelen' en nog niets kunnen ontdekken. Toegeven, heb er nog niet mee gevlogen.

    Toch.. in beide RunRyder draadjes zie je ook mensen die die servo's zonder problemen gebruiken.

    Ik zou ze gewoon gaan gebruiken (sterker nog, dat ga ik ook doen) en dan als het inderdaad stoort, verder kijken.

    Ik weet niet of je nu een bepaalde voorkeursservo hebt, maar ik durf er m'n zender over te verwedden dat als je een verzonnen draadje over die servo begint op om het even welk forum, dat dat type servo niet goed is en 'stoort', dat je dan ook een groep mensen zult krijgen die je bijvallen. Denk als je elke servo zou laten afvallen waarvan iemand beweert dat ie stoort, dat je dan geen servo's meer overhoudt, mogelijk louter 3001tjes ofzo.

    maw.. het is een nieuw product en elk nieuw product kan kinderziektes bevatten, maar denk dat het prematuur is om op basis van een paar postings op een forum, al te gaan concluderen dat die servo 'dus' niet goed is.

    Bedenk je goed dat een heli nu eenmaal een 'storingsgevoeliger' iets is dan een vliegtuig, al was het alleen al vanwege de enorm grotere hoeveelheid lagers die er in zitten. Bij een heli is het veel meer van belang dat de bouwer weet waar hij mee bezig is, dan met een vliegtuig. Al laat je een vliegtuig door iemand met 2 linkerhanden in elkaar flansen, zolang zo iemand de handleiding maar een beetje volgt, zal het, mogelijk met wat kleine aanpassingen, best vliegen.

    Wat ik WEL weet over de 451 servo's is dat ze snel zijn en een erg mooie soepele loop hebben, niet het hakkerige wat bv. Hitec digitale servo's, of althans sommige daarvan, wel hebben.

    Ik plaats wel mijn sterke twijfels bij de opgegeven kracht. Zeker de houdtkracht weet ik praktisch zeker van dat het niet waar is, maar ook de stelkracht plaats ik grote vraagtekens bij.

    Wat ik vooral zou willen weten is de afstand tussen servo en ontvanger bij de mensen die 'glitches' hebben. Mogelijk dat jullie helikenners daar wat zinnigs over kunnen zeggen, daar ze aangeven om welke heli het gaat en welke stuurfunctie. Als dat dan precies de servo is die het dichtst bij de ontvanger zit, zou ik mij er nog iets bij kunnen voorstellen. Het blijft wel een brushless motor die erin zit, dus er zit ook een 'regelaar' ingebouwd.. dat die icm een ontvanger voor problemen kunnen zorgen, als ze te dicht bij elkaar gemonteerd worden, was al bekend. Overigens heb ik daar nog niets van kunnen ontdekken met 2 BLS 451 zo dicht als maar kan bij een 149DP.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2008
  5. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Op zich ben ik niet bang, ze hebben het altijd perfect gedaan tot nu toe. Ik moet wel zeggen dat ik ze nog maar 7 vluchtjes gebruikt heb.

    Het is meer dat ik nu zoiets heb "zal ik het wel opnieuw kopen". Futaba is dus van aanraden voor air/surface overgegaan naar aanraden surface en air "compatible", wat zoiets kan betekenen zoals "het past maar daarmee is alles ook wel gezegd".

    Ik kan helaas niet echt beoordelen hoe ze me bevallen, ik ben er niet ontevreden over. Ik heb tegelijk met de nieuwe servo's ook een metalen centerhub geinstalleerd, hardere dampers, andere paddles, 30% peut ipv 5%. Kortom dat mn rappie beter vliegt kan komen door iets anders/een combinatie van de andere dingen/ een combinatie van alles etc etc.

    Dus de vraag is eigelijk, wat voor ruige opties heb ik verder voor mn fury...
     
  6. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ik zit net even op de futaba site te kijken , en ze zeggen toch echt ; 'compatible for any rc hobby application .
    hmm hoop dat t een storm in een glas water is .
    laurens , bedoel je welke optie voor t zelfde geld ? want een 's9351 ofzo heeft wel serieuze specs toch.
    @hezik , vanwaar krijg je de indruk dat ze hun opgave niet halen ? en wat voor servo had je in de toepassing zitten waar de 451 nu inzit ?
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Toch is de mens dan een raar ding.. je vliegt met die servo's, je heli vliegt kennelijk beter dan ooit tevoren (wat ook door andere upgrades kan komen), dan lees je op een forum een paar negatieve posts, en nu ga je kijken voor andere servo's?

    (eerlijk is eerlijk; ik zou die neiging ook hebben)

    Ik krijg die indruk (let wel: indruk, geen feit, geen meetgegevens) louter als ik kijk wat ze doen onder belasting. Als je ze bv. in een beweging tegenhoudt, gaan ze al erg snel 'gewoon stilstaan'. Ik geef meteen toe dat dit enorm subjectief is, daarom gebruikte ik ook het woord indruk ;)

    De toepassing waar ik ze in ga gebruiken, is een nieuwe kist. Ik baseer het dus niet op een vliegervaring, wat ik ook al aangaf ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mrt 2008
  8. hezik

    hezik Guest

    .. oops dubbel
     
  9. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik denk dat de problemen voortkomen uit het niet serieus nemen van de stroomvoorziening.

    Ikzelf heb een 4,8V 3000mah NC paket met dikke draden tot vlak voor de ontvanger en dan vertakt naar twee dikke servo snoertjes de ontvanger in, aanschakelen doe ik enkel maar met een 2mm gold stekker verbinding.

    Ik ben 100% tevreden met deze servo's icm bovenstaande setup en heb er ook 100% vertrouwen in!!

    Overigens schrijft Futaba voor om deze servo's enkel te gebruiken met NC accu's.

    Gr,

    Mario
     
  10. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Als je het probleem van stroomvoorziening wilt oplossen moet je de plus en mindraden van de servo`s direct naar de accu doen , en alleen de pulsdraad in de ontvanger !!
    Zo ontlast je echt alle zwakke punten kwa stroom .
    Je kan nog zulke dikke draden nemen , maar het printje in je ontvanger is dan de zwakste schakel !!
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Zoveel stroom trekken deze servo's niet. Vol geblokkeerd 2,6A. Je zult best pieken kunnen maken.. het zou kunnen dat de servo in de war raakt van die pieken, maar enorm waarschijnlijk lijkt mij dit allemaal niet.

    Het probleem van stroomvoorziening los je NIET op door stroom rechtstreeks uit accu naar servo te gooien. Eddie heeft gelijk dat je daarmee wel een potentieel zwak punt uit je keten weghaalt, echter op het printje in de servo zelf zitten exact dezelfde dunne spoortjes dus het is zinloos.. een ketting blijft zo sterk als de zwakste schakel.

    Het kan wel zin hebben dit te doen als je een groot aantal servo's op je ontvanger wilt aansluiten.
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het gaat er niet om dat ik nieuwe koop voor mn rappie, maar of ik ze ook wel zou gebruiken in mn 2e heli.

    Ik heb wel een goede stroomvoorziening in de R90, een 2s2600 mah accu met regulator. Dat zou dus niet onder de 5.1V komen lijkt me.

    9351's of JR8717's lijken me nu een betere optie ipv weer BLS 451's te kopen en dat het opeens blijkt niet helemaal geweldig te zijn in een heli.

    Overigens schijnt het ook dat 9252's niet goed zijn voor heli's... Maar die deded het ook perfect in de R90.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Heel kort door de bocht.. eergisteren, toen je de berichten op andere fora nog niet had gelezen, en iemand had je naar die BLS451 servo's gevraagd, wat had je dan gezegd?
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Geweldige servo, dat zonder meer.

    "Doe je vinger eens tussen de pitchbrug en het frame, dan kan je voelen hoe sterk de servo is" Altijd leuk, tot ik zelf een keer mn vinger net onder het servoschroefje had...
     
  15. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik wil de BLS451'ers nu ook gaan gebruiken op een T-REX700
    Alle verwijzingen naar ALLEEN RC cars staat nu niet meer op de Futaba Site in ieder geval. Dus ik wil het wel wagen.

    Maar eerst even checken met de ervaringsdeskundigen :p
    Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?
     
  16. 123mvd321

    123mvd321

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Almere
    waarom vliegt niemand met de JR DS8717??
    die zijn toch wel een heel stuk beter dan die bls-en
    en werkend op 8V.
     
  17. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ikzelf ben wel gecharmeerd van Futaba servo's
    Dan switch je niet zo gauw.

    Ik ben ook geïntrigeerd door het brushless principe.
    En deze heeft mijn hofleverancier niet ;)

    P.S.
    Vlieg jij ze zelf wel?
    Hoe is jouw ervaring hiermee?
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik vind het nog steeds geweldige servo's, helemaal geen enkel probleem mee gehad.

    @ Martijn,

    Waaruit maak jij op dat ze beter zijn? Ik dacht dat ze redelijk gelijk opgingen. De BLS451 kan ook op 7V maar ik zie daar het nut niet van in, ze zijn al sterk zat.
     
  19. reaction10

    reaction10

    Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Uden.
  20. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Hoi,

    Ik heb 4x BLS451 (hoogte en rol) en 1x BLS351 (richting) in mijn Sebart Sukhoi 29S 140. Bij de inbouw had ik enkel op richting met mijn BLS351 last van het befaamde probleem. Zodra ik de stuurbeweging stopte leek het wel of de romp versterkt uitelkaar werd getrild (overgevoelige regeling). :confused:

    Ik kreeg het prolbeem niet opgelost door het strakker spannen van de PULL-PULL kabels. Bij mij was de oplossing het aanbrengen van 2 kleine elastiekjes (Demping), deze trekken een beetje mee aan de pull-pull kabels (schuin richting servo/zijkant romp). Werkt toppie ...

    De servo's werken super ... ik zou ze in ieder geval zo in mijn volgende heli/vliegtuig in durven te zetten. :cool:

    Ik heb nog niet verder gezocht op internet, maar misschien heeft Futaba voor deze servo's een programmeerkastje (a la Hitec), waarmee het probleem misschien ook opgelost had kunnen worden?

    Grtz,
    Emile :cool:
     

Deel Deze Pagina