Motorblok inlopen met propellor

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door wrobijns, 22 aug 2008.

  1. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Voor mijn nieuwe TREX700 heb ik natuurlijk een nieuwe motor.
    Nu heeft het me mateloos geirriteerd dat ik met mijn laatste inloopvluchten alleen maar 8'jes kan vliegen.

    IK vind dit persoonlijk saai.

    Eddie laat zijn blokjes op de bankschoef (of zo) inlopen met een propellor
    Dit wil ik ook doen, wel zo snel en makkelijk.
    Dat kan ik meteen hem op zijn flikker geven.

    Maar hoe maak je hem dan vast?
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2008
  2. payday

    payday

    Lid geworden:
    12 sep 2006
    Berichten:
    201
    Locatie:
    waalwijk
    op een stevig stuk hout vast schroeven en die stevig in de bankschroef ( of workmate) vastzetten. een klein tankje met een paar stevige elastieken erom. zo deed ik het met de motortjes voor mijn vliegtuigjes ook.
     
  3. 123mvd321

    123mvd321

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Almere
    Wat voor prop heb ik dan voor een 91sz nodig?
    en hoeveel toeren laat je hem draaien?
     
  4. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    hahaha , ik heb een heel mooi stukkie staal gemaakt waar motoren oppassen !!
    Maar een goed stuk hout voldoet prima !!
    Goed vastmaken idd in de workmate of bankschroef , ik doe t op mijn katten hun buitenkrabpaal hahaha.
    Let wel op , een 91 is erg sterk en die rukt er echt aan hè .
    Maar t is zo makkelijk om t op die manier te doen , indraaien , afstellen , inbouwen en knallen .
    Als prop gebruik ik een 15 x 6 .
    Je draait toch weinig volgas , dus of die te groot is maakt niet zoveel uit .
    Wees voorzichtig met die maaiende prop walter , die hakt er serieus in hoor .
    Succes ermee .
     
  5. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ik ben ook aan een nieuwe motor toe.
    hoe gaat dat dan eddie , inklemmen en starten , en dan ? beetje spelen met het gas of op 1 toerental laten lopen ?
    want het lijkt mij toch dat 3 tankjes een behoorlijke tijd is ??
    mvg ferry
     
  6. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Goed vastmaken , prop goed vastmaken , met een stok starten mijn vingers komen niet eens in de buurt bij die draaiende moordenaar !!
    Natuurlijk een goeie tank, drukaansluiting erop , ik gebruik extra olie voor de 1e indraaitank .
    Gewoon basis stellen , beetje rijk dus , dan starten .
    Ik heb een servo erop gemaakt zodat ik t gas niet al die tijd met de hand vast hoef te houden .
    DIe is zonder aansluiten erop gezet hè , een ouwe 3001 is prima .
    Ik laat m lekker verhoogd stationair draaien 5 minuten , dan wat spelen met t gas .
    Temperatuur meten op de kop . ik hou 80 a 85 graden aan tijdens t indraaien .
    na t 1e tankie laat ik m ff afkoelen .
    dan 2e tankie , iets armer .
    dan tot een liter of 2,5 ga ik zo door tot ie goed afgestelt kan worden .
    Ik vind zelf 2,5 a 3 liter zat voor t indraaien .
    T is net alsof je met een vliegtuig vliegt zegmaar , beetje gas , stationair , gas erop , ff volgas enz enz .
    je hoort m vanzelf lekkerder gaan draaien .
    en je kan op t gemakkie m laten draaien een minuut of wat zonder er naar om te hoeven kijken .
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De manier van inlopen is afhankelijk van of het een motor is met zuigerveer of zonder zuigerveer (ABC of AAC).
     
  8. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    ok dank je ./
    ron , wat is het verschil met inlopen tussen de 2 dan?
    zijn er nog wel motoren zonder veren ? bahalve rossie 11.5 cc dan ?
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    De OS motoren hebben zover ik weet allemaal een zuigerveer.
    Uiteindelijk loop je ze hetzelfde in, gewoon een paar tankjes rustig aan, en dan de damp erin :D
     
  10. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    als ik een motor van een vliegtuig inloop, dan doe ik dat altijd met volgas en regel ik de naald.
    Ik start de motor, zet hem rijk, dan volgas. Dan de hoofdnaald wat armer voor een seconde of 10 zodat ie flink toeren gaat maken en weer terug naar rijk voor een minuut of 3. Dat herhalen voor een tankje of 4. Daarna laat ik hem steeds langer scherp afgesteld totdat ie ingelopen is.
    Voordeel van hem op de bank af te stellen is dat je met de naald kunt werken wat in de heli onmogelijk is. Deze manier van inlopen werkt perfect voor me.

    Een motor in de heli stel ik af door een servo op de naald te zetten (die ik daarna met de carbsmart gebruik). De naald stel ik redelijk rijk af en kan ik via de zender armer zetten. Niet dezelfde controle over de naald (en met name de temp van de motor) als op de bank, maar dat werkt ook heel goed.

    Ron
     
  11. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Het mooie van met een prop indraaien is dat de motor PERFECT gekoelt word , iets wat in een heli vrijwel onmogelijk is !!
    Een zuigerveermotor moet op wisselende toeren gedraait worden voor het "zetten" van de zuigerveer !!
    En natuurlijk gewoon belast draaien , wat in een heli met pruttoeren op de kop en inkakken van heb ik jou daar ook niet goed lukt .
    Maar ieder heeft zijn eigen manier van inlopen , in de heli of niet !!
     
  12. nwolsink

    nwolsink Guest

    Inlopen is belangrijk maar het is nu ook weer niet zo dat je er tig tankjes aan hoeft te besteden, na 2 a 3 tankjes is een zuigerveer motor echt wel voldoende ingelopen om er als iets meer mee te doen dan 8tjes.
    Na 5 a 6 tankjes kan je al wel iets meer gas geven en na de 10de geef ik gewoon vol gas :p

    Heb je een motor (zoals in een RC auto) zonder zuigerveer en met een conische cilinder dan neemt het net even iets nauwer omdat dit echt op elkaar moet inlopen.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Dit soort motoren zijn geneigd vast te lopen als ze nog nieuw zijn. Het is dus zaak dat er op bedrijfstemperatuur wordt ingedraaid ! Anders gaatie echt stuk !
     
  14. nwolsink

    nwolsink Guest

    idd , boven de 90 maar onder de 110, dit doe ik dus ook altijd met de temperatuurmeter erbij. Overigens moet je het 1ste tankje wel stationair doen en dus onder bedrijfstemperatuur, dan loopt ie echter zo vet dat de brandstof uit de pijp loopt. check hier b.v.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Stationair is geen bedrijfstempratuur, met de motor vet laten sputteren bereik je echt niks, de motor moet belast worden en op temperatuur komen om in te draaien. Met een prop kun je de motor wel degelijk te zwaar belasten , daarom bouw ik de motor altijd meteen in, zodat hij meteen weet wat de bedoeling is.

    2 tankjes rustig aan en daarna langzaam opbouwen.
    Pas na 15 liter zul je merken dat de motor wat meer kracht krijgt
     
  16. 123mvd321

    123mvd321

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Almere
    Volgens de handleiding van de 91sz hoef je alleen maar een paar vluchtjes de hoofd naald een halve slag rijker te zetten en dan is het al goed bij het inlopen.

    Hoeveel je moet inlopen ligt ook aan de kwaliteit van de motor lijkt me
    hoe beter alles op elkaar pas gemaakt is hoe minder het in hoeft te lopen.

    maargoed heb verder niet zo veel ervaring met nitro dus hoor graag alles aan.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Het komt aan op "gevoel" hier.
    Ook een ingelopen motor kun je in de poeier draaien in een helikopter, door hem lekker zuinig af te stellen,waardoor de temperatuur veel te hoog oploopt.

    Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met Lipo cellen, ga buiten de specificaties en de energiebron raakt onherstelbaar beschadigt !
     
  18. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Meneer wolsink , na 10 tankjes ben je al op 5 liter !! Met een 90er !!
    Ik doe 2,5 liter indraaien onder goed belaste omstandigheden , dus niet hoverend met een heli !!
    En wat ik al schreef de koeling is zeer belangrijk bij inlopen van alles !!
    Temperatuur is belangrijk , de boel MOET goed kunnen zetten , dus echt gewoon 85 graden minimaal op de kop !!
    Wat ieder ander doet moet ie zelf weten , ik heb al mijn motoren altijd op die manier ingedraait !
    Nooit geen problemen ermee , en je kan gewoon volwaardig vliegen na inbouw in je heli .

    Ik ben benieuuwd wat walter ervan gaat vinden dalijk .

    Owww renee , een motor kan je met een juiste prop niet te zwaar belasten !!
    Zeker niet met t indraaien .
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2008
  19. nwolsink

    nwolsink Guest

    Ik had me idd met de volumes wat verteld, het gaat toch echt heel wat harder dan met de 600N ;)

    Ik zit nu zelf op de 12 tanks en circa op de juiste setting, vanaf 4 tanks ben ik iedere vlucht krapper gaan schroeven en volgens mij staat de hoofd nu op 1,5 open en middle op 0,7

    Wat is een juiste temp om op te draaien 100 graden of 110? Ik ga nl morgen de mixture control aanzetten.

    (P.s. wil het nog even kwijt wat vliegt de 700N super, dat hele 90 vliegen past me veel beter imo)
     
  20. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Ik houd persoonlijk maximaal 100 graden aan , er zijn er zat die 105 a110 aanhouden !!
    Als je naar t autogebeuren kijkt is t max 120 a 130 , maar die motoren gaan verdomd kort mee !!
    100 piek is voor mij t maximum .
    Met 30% heb je plenty off power !!

    Oww , ik wil ook een 700 , vind t een gave bak !!
    Eerst s ff kijken hoe t een aantal mensen bevalt !!
     

Deel Deze Pagina