hallo daar misschien een hele stomme vraag maar ik her er dan ookk nog geen verstand van ik heb vanmiddag voor mijn voerboot 2 bluawe 12 volt lampjes gekocht voor de achterkant van de boot als achterlichtjes dus ze branden goed na aansluiten maar worden gloeiend heet is dit normaal ???
Tja naargelang de wattage van die lampjes zou het wel eens normaal kunnen zijn. Ook hoe ze ingebouwd zitten kan hieraan meehelpen, zou er LED's voor in de plaats zetten, veel minder verbruik en die ultra brite versies geven echt even veel licht. Of er eventueel een weerstandje voorzetten zodat ze wat minder fel branden. Je zou ze ook in serie kunnen aansluiten, gaan ze wel de helft minder fel branden, maar voor in het duister best bruikbaar.
40mA bij 12V is ongeveer 1/2Watt, als deze gegevens juist zijn zouden ze in feite niet echt heet mogen worden. Heb je ze al eens een keertje in serie aangesloten (2 lampjes achter elkaar op de batterij) ?
Ik vraag het even omdat dat een maatstaf is voor hoe warm gloeilampen kunnen worden. Pak maar eens een 60Watt gloeilamp beet die aanstaat (niet doen!); daar brand je je vingers aan.
Waarom maak je er geen LED verlichting van, dan ben je van je probleem af. Ik gebruik nergens meer gloeilampje voor. Hans
Ja maak er LED's van. vele mooier, vele minder verbruik en in mijn opzicht veel gemakkelijker te plaatsen. En ze geven echt wel evenveel licht en geen warmte. alles opgelost en een paar voordelen mooi meegenomen.
Dat LED's geen warmte afgeven is een algemene misvatting. Ook bij een led wordt zo'n 70% van de energie omgezet in warmte. Omdat het vermogen van deze kleine leds zo gering is voel je de warmte niet, deze wordt via de pootjes afgevoerd.
Een Powerled wordt zo warm dat je hem moet koelen anders gaat hij kapot. Dus inderdaad een led wordt ook warm, maar het vermogen is meestal lager.