Hoi Willum, Christiaan en allen,
Bedankt voor de tips en hulp. Heel bruikbaar en leerzaam allemaal!!
Intussen heb ik buiten de kerstdagen om nog flink wat zitten plamuren en schuren. Saai, maar wel nodig. Ook contact gehad met Ramoser. Inderdaad een aardige kerel. Hij zal me nog laten weten wat de berekening voor de prop gaat opleveren. Ik denk dat het een 28" gaat worden (zit het dichtst bij schaal diam. van 75 cm.) met de 32i propnaaf.
Hij gaf me ook de tip om eens naar Kontronik drives te kijken:
https://www.kontronik.com/produkte/...ugzeugeksg-getriebeksg/rueckspantmontage.html
Mooi spul en ziet er degelijk uit en ook zwaar (1500gr, zonder motor neem ik aan). Interessant om te zien welke overbrenging gebruikt wordt. Maar eerlijk gezegd is dit een beetje boven budget (1200euro).
Even nog gedacht aan een direct drive met b.v. deze motor (tip van een collega, die eigen droes bouwt):
http://uav-en.tmotor.com/html/uav/html/2019/u_0121/206.html
Deze motor, U13IIkv130, trekt toch een (2-blad) 32x11 en levert daarbij 24kg trekkracht bij 4600 toeren. Weet niet of dit makkelijk met een vierblad te vergelijken is. Om de gewenste snelheid te halen zal de spoed wel wat groter moeten dan 11". Dus dan zal deze motor het waarschijnlijk toch zwaar krijgen. Want volgens dit: https://www.mh-aerotools.de/airfoils/propuls2.htm mag je voor een 2 blad prop van 32" omgerekend een 4-blad inzetten van 26,9" bij gelijkblijvende spoed. maar bij 4000 rpm met 11" spoed is de vliegsnelheid denk ik veel te laag (origineel vloog mijn Spitfire toen met 22x10" bij 7000-8000rpm). Moet ik nog eens even uitzoeken hoe dat zit.
Terug naar de vertragingen denk ik. Ben nog even aan het overwegen tot zelfbouw, gewoon omdat het leuk en leerzaam is. Maar kwam deze ook nog tegen:
http://www.flitework.at/page38.html
Dat is zeer aantrekkelijk, zeker omdat de motor er ook al op zit. Kan alleen niet zeggen of dit überhaupt gaat passen. Heb contact opgenomen voor een maatschets, wacht op antwoord....
Overigens, zou ik bij eigenbouw graag een motor van Axi willen inzetten, die hebben tegenwoordig al Jeti-compatible temperatuur- en rpm-sensor ingebouwd. Erg praktisch: https://www.modelmotors.cz/product/detail/512/ Deze levert toch maar mooi 4200W (5.6pk), vergelijkbaar met een ZG62.
Wordt vervolgd. (ga nu weer verder met schuren....)
Groeten Roel en allen alvast "unne gooje roetsj" (prettig jaarwisseling
)
Bedankt voor de tips en hulp. Heel bruikbaar en leerzaam allemaal!!
Intussen heb ik buiten de kerstdagen om nog flink wat zitten plamuren en schuren. Saai, maar wel nodig. Ook contact gehad met Ramoser. Inderdaad een aardige kerel. Hij zal me nog laten weten wat de berekening voor de prop gaat opleveren. Ik denk dat het een 28" gaat worden (zit het dichtst bij schaal diam. van 75 cm.) met de 32i propnaaf.
Hij gaf me ook de tip om eens naar Kontronik drives te kijken:
https://www.kontronik.com/produkte/...ugzeugeksg-getriebeksg/rueckspantmontage.html
Mooi spul en ziet er degelijk uit en ook zwaar (1500gr, zonder motor neem ik aan). Interessant om te zien welke overbrenging gebruikt wordt. Maar eerlijk gezegd is dit een beetje boven budget (1200euro).
Even nog gedacht aan een direct drive met b.v. deze motor (tip van een collega, die eigen droes bouwt):
http://uav-en.tmotor.com/html/uav/html/2019/u_0121/206.html
Deze motor, U13IIkv130, trekt toch een (2-blad) 32x11 en levert daarbij 24kg trekkracht bij 4600 toeren. Weet niet of dit makkelijk met een vierblad te vergelijken is. Om de gewenste snelheid te halen zal de spoed wel wat groter moeten dan 11". Dus dan zal deze motor het waarschijnlijk toch zwaar krijgen. Want volgens dit: https://www.mh-aerotools.de/airfoils/propuls2.htm mag je voor een 2 blad prop van 32" omgerekend een 4-blad inzetten van 26,9" bij gelijkblijvende spoed. maar bij 4000 rpm met 11" spoed is de vliegsnelheid denk ik veel te laag (origineel vloog mijn Spitfire toen met 22x10" bij 7000-8000rpm). Moet ik nog eens even uitzoeken hoe dat zit.
Terug naar de vertragingen denk ik. Ben nog even aan het overwegen tot zelfbouw, gewoon omdat het leuk en leerzaam is. Maar kwam deze ook nog tegen:
http://www.flitework.at/page38.html
Dat is zeer aantrekkelijk, zeker omdat de motor er ook al op zit. Kan alleen niet zeggen of dit überhaupt gaat passen. Heb contact opgenomen voor een maatschets, wacht op antwoord....
Overigens, zou ik bij eigenbouw graag een motor van Axi willen inzetten, die hebben tegenwoordig al Jeti-compatible temperatuur- en rpm-sensor ingebouwd. Erg praktisch: https://www.modelmotors.cz/product/detail/512/ Deze levert toch maar mooi 4200W (5.6pk), vergelijkbaar met een ZG62.
Wordt vervolgd. (ga nu weer verder met schuren....)
Groeten Roel en allen alvast "unne gooje roetsj" (prettig jaarwisseling
