ik heb aluminium plakfolie van Mick Reeves gebruikt op mijn Beech D18. Bewerkelijk is het zeer zeker maar naar mijn idee zeer vergelijkbaar met het Amerikaanse flite metal. Omdat het niet krimpt, alleen te strekken is, is het erg lastig bij vlakken dat in meerdere richtingen gekromd is, het zonder kreukels aan te brengen. Met ervaring en de juiste gereedschappen lukt het wel steeds beter. Hier wat plaatjes van mijn proces.
Hier de gereedschappen; vooral het wrijfhoutje is belangrijk, dat moet niet te hard zijn en homogeen. Sommigen gebruiken ook teflon. Tape om de panels af te plakken en een super scherp mesje om te snijden. Die moet ook scherp blijven dus tussendoor een beetje slijpen is niet onverstandig.
Eerst panelen uit-tekenen en afplakken:
Klein stukje lospellen, aanbrengen en dan in 1 richting proberen de backing eraf te trekken
Vervolgens gaan wrijven, vanuit het midden naar de randen toe
Langs de tape afsnijden; voorzichtig, niet de onderlaag doorsnijden maar net op het randje van de tape. Het volgende panel dan overlappend aanbrengen, weer met de tape beginnen.
Restant verwijderen.
Vervolgens weer contouren afplakken; iets overlappend aanbrengen.
Grotere en complexere vormen zijn lastig en kreukels zijn bijna niet te voorkomen; maar naar mijn idee in het eindresultaat ook niet onoverkomelijk.