Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Ziet er prachtig uit Roel :thumbsup:
Je zou hem haast niet in kleur spuiten maar gewoon zo blank alu laten :kwijl:

Groeten, Ralf
 
Hoi Allen,

Bedankt voor de aanmoedigingen. Ja, ik kan ook niet wachten... Maar eerst een en ander afmaken.
De platen voor het landingsgestel zijn vorige week gefreesd en nu in elkaar gezet.

20200126_153129.jpg


De kwaliteit van het hout was niet het beste (bouwmarkt kwaliteit). Weer wat geleerd. volgende keer meer geduld hebben en rustig goed hout bestellen of gaan halen. Maar goed. het past en het zit ergens waar het niet zichtbaar is.

20200129_224028.jpg


Intussen ook aan de reparatie (bijna renovatie) van het landingsgestel begonnen. We (pa en ik) hadden 4 verschillende landingsgestellen van HaWe, en nog maar 1 poot was onbeschadigd. Dus materiaal besteld (https://www.wilmsmetall.de/?page=bin/productview&data=OThlITlhNQ==) en van het weekend maar eens de draaibank aanzetten.

Daarnaast ook nog heel wat googlewerk gedaan voor de elektromotor. Daarbij eindelijk contact gekregen met Flitework, maar ben er niet uitgekomen. Ook van Ramoser wat voorstellen gekregen (Kontronik KSG drive met Pyro1000-48L), maar dat loopt aardig in de kosten,... tegen 2000 euro, zonder accus! Zal nog wat verder research doen en t.z.t. wat hierover posten.
Maar mijn voorlopig plan is toch om de oude ZG62 er weer terug op te schroeven (VOORLOPIG!!), die past er zo op en heeft zich bewezen. Hier kan ik dan eens wat vluchten mee maken en dan later rustig ombouwen naar elektro. komt goed.

Groeten
Roel
 
Hoi Robert,

Terechte vraag. Inderdaad qua kosten zeer aantrekkelijk. Ramoser echter had mij gezegd dat het toerental van de Prop (28.1") veel te hoog zou zijn (>6000RPM). Dus er zal dan een andere motor op diezelfde vertraging moeten met minder kV. Dat zo dan wel een optie zijn. Ook had ik op https://www.leomotion.com/shop/inhalt.php?content=rechner&lang=de Deze vertraging met Scorpion HKIII-5035-500kV eens door laten rekenen, maar ik kom er niet goed uit (veel te hoge temperatuur). Maar goed. Ik moet zelf ook nog veel leren over deze technologie. Dus elke hulp is welkom :)

Groeten Roel
 
Ah ik snap het.. toerental is inderdaad sterker gelimiteerd bij een Ramoser prop dan bij een vaste tweeblads prop. En je wilt ook niet te veel toeren maken natuurlijk (o.a. geluid). Het blijft altijd een stevige puzzel, heb bij mijn Thunderbolt project (on hold nu) ook hulp van Ramoser gehad en tientallen configuraties getest in eCalc voordat ik qua termperatuur en toeren uit kwam... Dat is echter een kleiner model (160 span) dus niet vergelijkbaar, maar daar heb ik gekozen voor een vierblads 15" Ramoser ingesteld op 11" pitch op een Scorpion SII-4035-250kv. Scorpion kan (net als ook Hacker) hogere temperaturen aan en de lage kV-waarde zorgt ervoor dat deze (overbemeten) motor (voor dit model) de vierblads op het juiste toerental rondgooit. Ik neem aan dat je eCalc ook kent? Dat vind ik een heel fijn hulpmiddel voor het uitproberen van versch. configuraties.
 
Hoi Robert,
Bedankt voor je reactie. Ja, inderdaad, ik ken ecalc nu sinds een paar weken ook. Erg handig. Ik zag dat ecalc niet overal dezelfde database heeft, hacker en Leomotion erg specifiek voir hun eigen motoren en de "neutrale" versie heeft weer wat ander materiaal erin staan. Ben nog niet veel van Kontronik tegen gekomen. Maar goed, ik heb tijd en zoek het nog goed uit, voordat ik bestellen ga.

Roel
 
Hoi Robert,
Bedankt voor je reactie. Ja, inderdaad, ik ken ecalc nu sinds een paar weken ook. Erg handig. Ik zag dat ecalc niet overal dezelfde database heeft, hacker en Leomotion erg specifiek voir hun eigen motoren en de "neutrale" versie heeft weer wat ander materiaal erin staan. Ben nog niet veel van Kontronik tegen gekomen. Maar goed, ik heb tijd en zoek het nog goed uit, voordat ik bestellen ga.

Roel

Als je alle motorspecs hebt kun je ook zelf nieuwe configuraties samenstellen, maar dan moet je wel o.a. weerstand e.d. weten en dat staat niet overal bij.
 
Afgelopen weekend het middenstuk uitgesneden, houtwerk erin gelijmd en beplanking aangebracht.

20200131_170809.jpg


Flink wat gewicht erop:

20200202_150244.jpg


En zojuist eruit gehaald en de overstekende beplanking een beetje bijgewerkt.

20200203_211903.jpg


Nog wat schuren en ribjes in de wielkasten maken. Dan verder met het aanbrengen van de platen voor de vleugelverschroeving naar de romp.
Daarnaast verder met het landingsgestel.

Greetz Roel
 
Afgelopen dagen aan het landinsgestel gewerkt. Een aantal onderdelen moeten vervangen en 3D geprinte dummy poten gemaakt om het wat meer body te geven.






20200206_224702.jpg


Na het schoonmaken netjes gespoten met wat zilver verf en in elkaar gezet.
(er liggen nog een paar onderdelen bij van een kapot landinsggestel).

20200209_221648.jpg


Vanavond maar eens in de vleugel passen. Ik zal wel nog e.e.a. moeten justeren zodat de juiste hoek met de vleugel bij uitgeklapte wielpoot ontstaat.

Groet
Roel
 
Het landingsgestel zit erin.
20200221_122803.jpg


Verder gegaan met het uitsnijden van de voor- en achterkant voor het aanbrengen van de platen voor de vleugelverschroeiing in de romp. Malletjes had ik nog liggen.

20200221_171244.jpg


20200221_171300.jpg


Met de "hete draad" uitgesneden en platen gezaagd en geboord en met epoxy erin gelijmd.

20200222_133046.jpg

De gaten voor de schroeven boor ik later als het middenstuk op de romp gepast is. Achteraan maak ik nieuwe gaten naast de bestaande (die krijg ik toch nooit precies weer op de juiste plek doorgeboord. De voorste gaten kan ik vanuit de romp met een boor aantekenen en weer op de juiste plek doorboren.
 

Bijlagen

  • 20200221_171404.jpg
    20200221_171404.jpg
    153,9 KB · Weergaven: 232
Oh ja, de Varioprop is ook binnen. Heb ook gelijk een Spinner (best.nr. 780) van Krumscheid besteld. exact de juiste maat!! D = 140 mm, hoe bestaat het?! (waarschijnlijk gemaakt voor de CARF/Gietz Spitfire..... die is toevallig ook 1:4.3..... hoe bestaat het....?!). Het was wel even een klus om de gaten allemaal netjes uit te zagen.

20200221_121915.jpg


20200221_121926.jpg


Ga nu verder met het afwerken van het middenstuk (neus- en eindlijst) en op de romp passen.

Intussen ook gestart met het weer inbouwen van de servo voor hoog-laag en zijroer.
 
Laatst bewerkt:
Wow, super mooi die combi met die spinner en Varioprop! Heb 'r zelf ook nog eentje liggen voor m'n Thunderbolt project wat ik nog ooit eens moet gaan reanimeren :-).. prachtig plaatje dit!
 
We hebben destijds een serie bouwkits van de spit gemaakt.
Een aantal hebben we toen in Duitsland verkocht .
Een van die kopers heeft hem later weer doorverkocht.
Lijkt me sterk dat er twee gebouwd zijn in schaal 1:4,3 .

Ton
 
Back
Top