Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Oei. Ik loop een beetje achter met posten. Al op pagina 2 terecht gekomen.... da's niet de bedoeling :oops:.
Maar niet stil gezeten de laatste weken. Begonnen met het inbouwen van de motor en opnieuw een uitlaatpotje solderen. Heb gekozen voor hetzelfde systeem van 2 gasblikjes, zodat ik weer de originele uitlaatstukken kan gebruiken. Gaten in geboord volgens beschrijving Gerd Reinsch, buis er dwars door.

20200228_121101.jpg


de twee blikken en buis aan elkaar gesoldeerd en 2 beugels aan onder en bovenzijde gesoldeerd op de plaats waar in de romp nog de oude bevestigingen zitten. Ingepast, gepositioneerd en de bevestigingsgaten opnieuw geboord.

20200301_161400.jpg


Vervolgens de aansluiting voor het uitlaatspruitstuk maken. Grof aangetekend waar deze uitkomt (met de motor gemonteerd) en een koperen knie op maat gezaagd en gevijld. Een messing plaat gebogen in de vorm van de zijkant van het blikje.en de bocht eerst apart op deze messing plaat gesoldeerd.

20200308_144519.jpg


Dan gemonteerd in de romp en afgetekend waar deze bocht op het blikje uitkomt. Zo is het mogelijk om op zijn minst nog in 2 richtingen de plek te bepalen waar ie moet komen. Alles weer uit de romp gehaald (nog een paar keer weer in- en uitgebouwd voor de zekerheid...). het gat in het blikje gemaakt op de plek van de uitlaatbocht (iets groter dan de doorlaat van de koperen bocht en de bocht met 2 draden op het blikje vast getrokken (wist zo ook even niet hoe ik dit op de plek moest houden voor het solderen).

20200310_212208.jpg


En gesoldeerd en schoongemaakt.

20200314_114912.jpg


en gespoten met uitlaatlak. (Hammerite, had ik nog staan)

20200322_110642.jpg


Zo uitlaat klaar. Nu verder met het inbouwen van het landingsgestel in het middenstuk.
 

Bijlagen

  • 20200301_161421.jpg
    20200301_161421.jpg
    154,7 KB · Weergaven: 299
  • 20200302_210340.jpg
    20200302_210340.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 315
  • 20200310_211655.jpg
    20200310_211655.jpg
    178,5 KB · Weergaven: 302
Een aluminium beugel gemaakt om de servo en stuurventiel op te monteren en aangesloten. De beugel kan met 2 schroeven in zijn geheel uit het middenstuk geschroefd worden. De luchttank kan er nu ook in, maar ik ga eerst even alles testen op lekkage. is toch al 25 jaar oud....

20200315_154520.jpg
 
.
Hoi Roel,

Ik dacht dat je een electro setup i.c.m. grote Ramoser prop ging gebruiken.
Maar nu ben je een schaal uitlaatdemper aan het maken.
En op deze foto liggen wat brandstofmotoren op de plank naast de Spit:

20200221_121926-jpg.356659


Komt er toch een brandstof motor in, of eerst re-maiden met brandstofmotor en daarna electro setup testen?
Ik vind de schaaluitlaat erg fraai gemaakt :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses,

Klopt,... ongeveer. Ik had ergens tussendoor nog geschreven dat ik voorlopig eerst de spit weer vlieg, zoals ie in '95 het laatst gevlogen heeft. Dus met de ZG62 en dezelfde uitlaat als toen. Had het meeste nog liggen, moest alleen het uitlaatpotje opnieuw solderen. De schaal uitlaatjes had ik nog. Scheelt me toch wat tijd en investeringen. Dan kan ik er eerst wat me vliegen voordat ik verder op elektromotor over ga.
 
Vandaag het oude spruitstuk van de carburateur weer opgeknapt en gemonteerd op de motor met nieuwe pakkingen en een choke-stangetje, zodat ik de motor kan choken van buiten (voor onder de spinner) uit.

20200329_170931.jpg


En zo is ie ingebouwd in de romp.

20200328_151915.jpg


Alles moet er weer uit, want ik moet nog een afscherming voor de bougie kabel maken.

Maar ga nu eerst verder met de tank en de gas-servo inbouwen.

Groeten
Roel
 
Mooi Roel! Ziet er top uit.

(Afscherming bougie kabel voor interferentie? Zover mij bekend hoef je met de huidige 2.4 Ghz ontvangers de bougie kabel niet meer af te schermen. Kan natuurlijk geen kwaad, maar echt nodig is het niet volgens meerdere deskundigen. Vlieg zelf zonder en inderdaad nooit problemen gehad.
 
Hoi Eric,

Bedankt! Het schiet al een beetje op. Ik leef nog steeds in het 35MHz tijdperk blijkbaar. De oorzaak van de crash in 1995 heb ik nooit 100% kunnen achterhalen. De installatie functioneerde prima na de crash. Ik vermoedde dat de onafgeschermde bougiekabel destijds iets te veel stoorde en bij een low-pass (en dan bedoel ik echt laag) de failsafe aan ging toen hij recht van mij af vloog (ver!). De antenne recht in het verlengde van de vlieglijn. Na, ja hopelijk beter met 2.4GHz.

Groeten Roel
 
Maatregelen treffen om storingen te voorkomen zijn altijd goed, ook voor de 2,4GHz!
Hoewel de 2,4GHz inderdaad duidelijk minder gevoellig is voor storingen van b.v. de ontsteking totaal ongevoelig is het absoluut niet! Er van uit gaan dat je nergens last van zal hebben is een verkeerde instelling, "schijnveiligheid" is het woord hiervoor.
 
Hoi Ernst,

Uiteraard ga ik er niet van uit ergens geen last van te zullen hebben! Liever voorkomen dan genezen. Dus zal zeker het beste doen. Wil niet nog een keer meemaken wat in 1995 is gebeurd.
 
Maatregelen treffen om storingen te voorkomen zijn altijd goed, ook voor de 2,4GHz!
Hoewel de 2,4GHz inderdaad duidelijk minder gevoellig is voor storingen van b.v. de ontsteking totaal ongevoelig is het absoluut niet! Er van uit gaan dat je nergens last van zal hebben is een verkeerde instelling, "schijnveiligheid" is het woord hiervoor.

Ik vind het zeker wel een belangrijk onderwerp en wil er nog iets aan toevoegen wat misschien een crash bij iemand kan voorkomen, sorry dat ik even nog wat ruimte inneem in jouw prachtig rebuild verslag Roel....:wave

Extra aarding van kabel kan zeker geen kwaad hoor, als je nog meer zekerheid wil zeker doen! (ik overweeg ook een helm als ik op ons veld ben:stout: ) Dan ook een geaarde bougiedop gebruiken die zowel aan de kabelzijde als ook aan de bougie zijde geaard is! wenn schon, denn schon alleen kabel is zinloos i.m.o

"Ontstekings- interferentie" heb ik gezien en ook zelf mogen ervaren bij het plaatsen van een "verkeerde" bougie, daarmee bedoel ik een andere (of geen) interne weerstand waarde dan er af fabriek inzat. Nee, geen crash maar wel spannende figuren.:rofl: Dat was dan wel op 35 Mhz moet ik toevoegen. Je ontsteking kan ook een bougie dop met interne weerstandswaarde hebben (beide kan ook), dus ook daar even goed opletten als je die vervangt. Een bougie dop die slecht contact maakt met de bougie of kabel kan zeer vervelende interferentie veroorzaken (echt waar :hammer:)
Mijn tip dan ook: Let goed op als je de bougie of bougie kap vervangt en hou rekening met de(zelfde) weerstandswaarde!!! Vraag de leverancier als je twijfelt:rtfm:
 
Hoi Roel,

Ik ben de laatste die een concept van Toni Clark zou tegenspreken.
Wat ik toch vreemd vindt bij dit concept is dat ze mij gedurende opleidingen er altijd op geduid hebben dat aarding van afgeschermde kabels juist altijd aan beide zijden moet gebeuren om juist interferentie te voorkomen... Maar goed ik ben natuurlijk geen deskundige in deze en als Toni zegt dat 't goed is dan heb ik het gewoon mis.
 
Bij veel ontstekingen die op kleine tweetaktmotoren zitten is de afscherming rond de kabel tegelijkertijd de aarding van de bougie. Je hebt dan natuurlijk een metalen bougiedop nodig die over het metalen deel van de bougie klikt. Op die manier is het hele circuit afgeschermd.
En zoals EricM ook al aangeeft, zorg er voor dat je de juiste bougie / kabel / weerstand gebruikt. Daar is de ontsteking voor ontworpen, wijk je daar van af dan kan je in het ergste geval zelfs de elektronica van de ontsteking opblazen.
 
Dit is nog de oude Zenoah met magneetontsteking. Maar goed om dit allemaal te weten. Ik zal er goed op letten. weer erg leerzaam :)
 
Het stabilo kan ingelijmd worden.
Eerst droog passen en uitrichten. vasthechten met wat secondelijm en een paar vul houtjes.
20200414_193821.jpg


(reparatie aan rechter hoogteroer moet nog wat bijgewerkt worden).

En dan met epoxy en thixotropeermiddel de kieren gevuld.


Tussendoor nog met de Dremel de cockpitruit ontdaan van de oude verflaag:

20200414_202644.jpg
 
vandaag eens het logo dat achter op de romp zit van het net geplukt en in Corelldraw aangepast voor de snijplotter. uiteindelijk toch met de laser uitgesneden (iemand die ik ken heeft toegang tot een mooie CO2 laser) uit zwarte plakfolie.

20200416_210413.jpg


na een kwartiertje peuteren:

20200416_212517.jpg


dit van transparante kaftfolie voorzien en op een proefstuk geplakt:

20200416_213723.jpg


en zo is het eind resultaat:

20200416_214246.jpg


proef geslaagd zou ik zeggen. Deze is 15cm in doorsnee. de uiteindelijke moet 20 cm worden. en de tekst hoort een witte achtergrond te hebben, dus die zal ik dan mettertijd op het model wit spuiten. Misschien nadat de sticker erop zit even een laagje blanke lak erover.

groeten
Roel
 
vandaag eens het logo dat achter op de romp zit van het net geplukt en in Corelldraw aangepast voor de snijplotter. uiteindelijk toch met de laser uitgesneden (iemand die ik ken heeft toegang tot een mooie CO2 laser) uit zwarte plakfolie.

Bekijk bijlage 366596

na een kwartiertje peuteren:

Bekijk bijlage 366597

dit van transparante kaftfolie voorzien en op een proefstuk geplakt:

Bekijk bijlage 366598

en zo is het eind resultaat:

Bekijk bijlage 366599

proef geslaagd zou ik zeggen. Deze is 15cm in doorsnee. de uiteindelijke moet 20 cm worden. en de tekst hoort een witte achtergrond te hebben, dus die zal ik dan mettertijd op het model wit spuiten. Misschien nadat de sticker erop zit even een laagje blanke lak erover.

groeten
Roel
Ik zou toch opteren om het te spuiten een sticker blijft een sticker. Ik kijk vol bewondering mee naar deze prachtige kist.
 
Back
Top