Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

stukje verder met "beplaten":
20200503_173555.jpg


p.s. ook actief op het warbirdforum.de
 
Wat een indrukwekkend resultaat! En erg leuk dat je een video hebt gemaakt. Kun je ook een video maken van het aanbrengen van de klinknagels?

Mvg,

Bart
 
Heel erg mooi maar je moet heel voorzichtig zijn met transport/opslag. Je ziet echt alles op de alu bekleding. Ik heb een Mustang in de chroom Oracover en bij het kleinste tikje heb je al een kras of een deuk. Je kist wordt wel heel nel schaal ;)
 
Hallo Bart, Nico en allen,

Sorry, ik heb jullie berichten helemaal gemist. Soms komen in 1 keer alle emails van het modelbouwforum weer in de SPAM folder van mijn Emailbox terecht. Maar ook heb ik de afgelopen weken veel aan het huis geklust. nu bijna klaar.
Ik zal eens een video maken van de klinknagels.
Ik ben niet van plan er een blanke lak op te zetten. Sterker (of erger) het origineel is helemaal gepolijst. Ik weet nog niet of ik dat zo goed ga krijgen met polijstpasta en doeken, we zien wel. als het maar op een beetje afstand goed uit ziet.
En inderdaad is het heel gevoelig materiaal (net als Flite metal) elk krasje zie je meteen. Voor een oude kist is dat niet zo probleem, maar uitgaande van het voorbeeld,... dan moet je waarschijnlijk nog wat meer afstand nemen om het model te bekijken :koud:
 
Intussen nog een piloot van internet geplukt en ge3D-print.
20200531_140335.jpg


Moet nog een zuurstofmasker printen en een vizier maken.

(ja ik weet, het is een "moderne" piloot en geen WW2 RAF piloot, maar in de Silver Spitfire zaten ook mannen met moderne pakken en uitrusting...)
groeten
Roel
 
Intussen nog een piloot van internet geplukt en ge3D-print.
Bekijk bijlage 375919

Moet nog een zuurstofmasker printen en een vizier maken.

(ja ik weet, het is een "moderne" piloot en geen WW2 RAF piloot, maar in de Silver Spitfire zaten ook mannen met moderne pakken en uitrusting...)
groeten
Roel

Ik weet niet in uit welk materiaal dit geprint is , maar ik zag Dag Atwood dergelijke stukken boven een schaal acceton legt om alles mooi te laten glad worden . Ik vond zijn video niet terug maar deze toont wel het resultaat.
 
Hoi Steven,

Het is PLA. Was zelf ook al aan het denken hoe dit oppervlak wat strakker te maken. Het hoofd had ik al met een fijnere laagdikte geprint, dus het gezicht is al redelijk goed. Op afstand zie je dat natuurlijk niet, maar toch kijk je altijd eerst naar het gezicht...
De aceton methode ga ik maar eens proberen.

Groet Roel
 
De aceton methode werkt niet met PLA. het oppervlak blijft ruw (geprint met 0.1mm laagdikte), maar daarentegen laten wel onderling sommige laagjes los en wordt het gehele onderdeel een beetje zachter.
 
Probeer anders is een keertje LW PLA van het Nederlandse ColorFabb.....https://colorfabb.com/lw-pla-natural
B29A0A93-E443-48E4-A988-763733EF777B.jpeg

Als ik het mij goed herinner 0.2 mm nozzle.
0,125 laaghoogte.
260 C

Het LW PLA is echt lichtgewicht.Maar wel gevoelig voor warmte en oozing die je makkelijk kan wegsnijden/krabben.
Ik zal de piloot dan ook besprenkelen met roze Zap lijm,en/of een verf op olie basis gebruiken.

Groet:Robin
 
Laatst bewerkt:
Hoi Robin,

Mijn piloot was met 0.4 mm nozzle geprint. de body met 0.2 mm laagdikte en het hoofd met 0.1 mm. Standaard PLA settings van de Ultimaker. Ik mag die van de baas gebruiken, maar hij heeft geen PLA LW. wel ligt er nog PETG en ABS.

Ik denk dat ik er gewoon wat Filler op spuit en licht schuur. zal op afstand niet zo te zien zijn. Piloot stapt uit na de vlucht en verdwijnt in de mess.... (of pub).
 
Dit weekend eindelijk weer eens wat aan de romp kunnen doen an weken van klussen en verbouwen thuis.
Ben mijn a klaar met bekleden van het aluminium. Meestal laat je de lekkerste snoepjes of dat stuk ossenhaas tot het laatst liggen. Nou, zoo ook de overgang stukken tussen romp en stabilo. Daarvoor heb ik 100 um folie gebruikt van dezelfde leverancier. Echter die is niet zelfklevend. Maar dat heeft ook zijn voordeel, want zo kun je passen en meten en bijknippen etc.
eerst een stuk ongeveer op maat knippen:
20200525_214808.jpg


en een beetje in de kromming drukken:
20200525_214940.jpg


Dan zoveel mogelijk op maat (contour knippen):
20200525_215503.jpg


Vervolgens met wat plakband op de juiste plaats vastzetten en verder in de kromming drukken/vrijwen met een balsastukje:
20200525_215850.jpg


Dan dubbelzijdige tape aanbrengen:
20200525_220546.jpg


En het overgangsstuk erop zetten (eventueel nog de randen wat bijknippen van te voren):
20200525_221814.jpg


Klinknagels aanbrengen en eventueel nog wat nabewerken met het balsastukje om het mooi op de tape aan te drukken.

Nog een allerlaatste snoepje, de motorkap en afdekking. Die is bijna geheel bekleed met folie (links en rechts apart). de onderste motorkap is uit 4 delen opgeplakt, daar was de kromming toch wat teveel voor de folie.
20200606_202840.jpg


De kleine druppels op het bovengedeelte zijn apart gemaakt van het dikkere aluminium en met spraylijm erop gezet.
20200606_202849.jpg


De romp is nu bijna klaar. Nog wat details, hier en daar wat bijwerken en de cabine kap afmaken. Spuitwerk komt op het laatst pas.
Dan kan ik eindelijk weer eens met de vleugel verder.
 
Back
Top