Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

En die zitten er inmiddels ook op. Was wel een klus om de oude verf van de framing van de canopy af te halen. uren met de Dremel en hier en daar een paar "uitglijders" helaas. Maar goed.
20200608_203410.jpg


20200608_203445.jpg


Volgende stap zou de hele romp polijsten moeten zijn. Had al eens met commandant 4 geprobeerd en dat geeft een heel mooi effect. Maar is een beetje geknoei. Misschien eens een HG koperpoetsdoek of HG zilver poetswanten proberen...
Toch ga ik nu eerst verder met de vleugel. is nog veel werk aan.

Roel
 
Onvoorstelbaar! Had de laatste post ook gemist, om e.o.a. reden geen berichtjes van gehad. Werkelijk prachtig resultaat! En ook tof dat je het proces zo duidelijk deelt.
 
Laat je niet voor de gek houden.
Roel is wel aan zijn Spitfire aan het werken , maar als bouwfotos gebruikt hij fotos van de echte Spit .:D:D:D

Ton

Nou dan kijk maar hier eens: https://warbirdforum.de/forum/index...chaftsprojekt-von-erich-wächter-und/&pageNo=1
Dat is universiteit van de Modelbouw,... dan zit ik nog in de kleuterklas...

Bedankt allen. Fijn dat jullie er van genieten en zo leren we van elkaar.

p.s. het meeste was al in de jaren 90 gemaakt, zou ik nu anders doen (zeker met het boek van Monforton erbij). Maar goed. leuk om dit weer de lucht in te krijgen.

Ik begin dit weekend met de flaps in de Styropor kernen te maken.
 
Heb het draadje al een poos niet meer gezien, updates uitgezet of zo.

Wat een prachtig werk wat je met het aluminium bekleden doet, werkelijk schitterend!!! :thumbsup: Ziet er heel overtuigend en realistisch uit. Ik heb dit nog nooit gedaan maar krijg spontaan zin om ook zoiets te proberen!:) Ook je klinknagel rollertje handig en leuk gemaakt! Wordt in mn hersenpan opgeslagen, wie weet leen ik je idee nog eens.

Grt,
Gerald
 
Bedankt allen.
Het wordt wel wat:D
Deze "clipped wing" spit doet het toch niet zo goed....
Ben nu aan de vleugel bezig. Zal straks wat posten.
 
Ik was begonnen met het inbouwen van de flaps in de styropor kernen voordat de beplanking erop gaat. Zag dat bij jou, Gerald. Had ik zelf nog nooit gezien, dus maar eens proberen. Lijkt me vooral voor de split flaps handig, omdat dan niet achteraf al het piepschuim van de beplanking aan de binnenzijde moet worden afgepeuterd.
Eerst aftekenen en de flapsgedeeltes uitgefreesd. Dan van 0.4mm triplex en balsa een sandwich paneel/flap gemaakt. Daarop komt een carbon buis met in de uiteinden een scharnierpen (van een M5 boutje gedraaid).

20200614_210254.jpg


Scharnier gemaakt van messing buis en plaat.
Deze moet eerst over de buis geschoven worden voordat de buis aan de flap geplakt wordt. De hevel zit er ook al aan (nog van de oude spit).
20200614_214431.jpg


20200708_213805.jpg


Het luikje aan de bovenklant van de vleugel had ik ook bewaard.
20200726_153606.jpg


20200726_153752.jpg


20200726_194059.jpg
 
Heb je de mallen om een styropor vleugelkern te snijden ???
Ik heb een gelijksoortig project van een 2.05 mtr spitfire van TopRC die de vleugels doormidden heeft (veel te zwakke constructie) ik had dus ook dit plan om styropor kernen te gaan maken.....
Prachtig project en ga genieten van deze build :thumbsup:
 
Hoi Mugen,
Ja, die heb ik. Maar enkel als triplex sjabloon. 45 jaar geleden hadden de hobbyisten nog geen CAD.
De vleugel is wel groter, 2.56m spanwijdte en bestaat uit 13 styropor delen en gfk vleugeltips. Ik denk dat je beter een vleugel vanaf een brian taylor tekening kan bouwen, of niet?

Groeten Roel
 
Kogel is door de kerk. Een poosje geleden schreef ik dat er nog wat volgt m.b.t. elektro aandrijving voor de spit. Afgelopen winter heb ik veel zitten googlen en via ecalc etc. Uitgerekend. Een van de opties (die Ramoser ook al aangaf) was de KSG overbrenging van Kontronik: https://www.kontronik.com/produkte/...ugzeugeksg-getriebeksg/rueckspantmontage.html
Nou kreeg ik afgelopen zaterdag een aanbod dat ik niet kon afslaan en ben gisteren de drive-set gaan halen:
20200727_234537.jpg

Het wordt dus deze, met de Pyro1000-48L en de koolkosmik 200hv.
Hartelijk dank Dirk uit (B)!!!
Nou rap aan de vleugel verder en alles weer uit de romp halen....
 
Hoi Mugen,
Ja, die heb ik. Maar enkel als triplex sjabloon. 45 jaar geleden hadden de hobbyisten nog geen CAD.
De vleugel is wel groter, 2.56m spanwijdte en bestaat uit 13 styropor delen en gfk vleugeltips. Ik denk dat je beter een vleugel vanaf een brian taylor tekening kan bouwen, of niet?

Groeten Roel
13 delen styropor...... aha dan snap ik al hoe je het bouwt, in mijn geval gaat het om een model van TopRC en het is maar de vraag of de brian taylor hetzelfde profiel heeft,
Ik twijvel tussen de huidige vleugel restanten ontleden en nieuwe ribben maken voor een traditionele houtbouw ribbenvleugel of toch de huidige vleugeldelen samenbouwen, strak maken en composiet mallen trekken om daarna composiet vleugels te maken

P.s. waarmee lijm jij balsa aan het styropor ? Gewoon witte houtlijm of heb je daar iets anders voor,
Vroeger had ik hiervoor melklijm dat was een watergedragen contactlijm, maar weet begot niet meer waar ik dat haalde ...
 
Hoi Mugen,

Lastige keuze, maar ongetwijfeld maak je de beste keuze. Is het niet makkelijker/minder-werk om een nieuwe vleugel te bestellen bij topRC?

Ik heb voor de beplanking op de kern te lijmen de textiellijm van de Action gebruikt. Zijn kleine flesjes, dus dat gaat er rap doorheen. Zit muurvast, maar de beplanking moet er ook strak op zitten. Waar hij ook maar enigszins niet raakt, plakt ie ook niet. DUs ik ben er nog niet uit of ik dat ook voor de rest van de vleugel ga gebruiken. Vroeger gebruikte ik ook altijd textiellijm, maar weet niet meer waar ik die vandaan haalde. Mischien beter om epoxy te gebruiken?

Hier nog wat foto's van het model in de achtertuin.
20200724_151622.jpg

20200724_151644.jpg


en de uitgefreesde flap met de eindribben gelijmd:
20200727_234657.jpg


groeten
Roel
 
Wow, gaaf die aandrijving, erg benieuwd naar je bevindingen. Door de grotere prop vanwege de reductie zal het (prop)geluid heerlijk zijn, daar ben ik van overtuigd.

Je Spit ziet er prachtig uit zo in het groen. Erg mooi werk met de beplating. Om jaloers op te zijn, zeker in die maat, ik volg je project nog steeds met interesse!
 
Back
Top