1ste trex: welke "problemen" kan ik verwachten

• Topicstarter Topicstarter tjaf
  • Startdatum Startdatum
T

tjaf

Guest
6 maanden geleden ben ik met deze hobby begonnen met een dragonfly. Ik heb hiermee op mijn eentje leren vliegen en kan nu comfortabel tail-in en side-in hoveren en wat heen en weer vliegen. Nose-in hoveren begint ook te gaan, maar nog niet zo comfortabel.

Ik ben nu aan het overwegen om over te stappen naar een trex. Maar ik zit met een aantal vraagjes. De winkel waar ik normaal ga, verkoopt momenteel enkel de V2, en ik had toch wel zeer graag de XL gehad. Zodoende dacht ik die online te bestellen. Maar als ik die online bestel, moet ik natuurlijk noodgedwongen alles zelf afstellen. Ik heb al rot gezocht naar clubs bij mij in de buurt, maar die zijn er gewoon niet. Waar ik vooral mee zit, is het volgende. Een rpm meter en een pitch gauge meter heb ik niet. Is het doenbaar om een goed vliegende setup te bekomen en alles af te stellen met websites als trex-tuning en dit forum om info te vinden?

Dan nog een vraagje, ik heb al een FF7, mijn achtergrond en ervaring in acht genomen, welke versie schaf ik me best aan, de CDE of de HDE? De bedoeling is wel om op termijn 3D te gaan vliegen.

Hallo Tjaf,

Nou, het lijkt erop dat je dezelfde weg als ik volgt. Ik ben ook met een Dragonfly begonnen, heb mezelf leren vliegen en heb een paar weken geleden een Trex 450X gekocht. Helemaal zelf in elkaar gezet en afgesteld en dat ging prima! Hij vliegt echt geweldig nu, ook met wind.

Ik heb inderdaad gebruik gemaakt van de trextuning site, vooral van:

http://www.trextuning.com/setuptrex.htm

Maar zo moeilijk is het allemaal niet. Wat echt nieuw is vergeleken bij een Dragonfly, is dat je nu te maken krijgt met een throttle-pitch curve. Maar zowel in bovengenoemde link als in de bouwbeschrijving staat hoe je deze moet instellen. En dan nog: als je dit niet precies goed doet, wil dat niet zeggen dat hij niet vliegt. In eerste instantie had ik veel te veel pitch bij een vrij laag toerental. Gevolg is dat die dan vliegt als een Dragonfly, ook geen ramp. Maar nu hij eenmaal goed staat (denk ik althans, want ik heb ook geen rpm meter en pitchmeter) vliegt hij enorm veel beter. Veel meer toeren, dus veel stabieler en beter bestuurbaar. En de accu gaat langer mee.

Concluderend: als je jezelf hebt leren vliegen met een Dragonfly en je kunt een beetje logisch nadenken, kun je prima alleen een Trex bouwen, afstellen en vliegen.

Succes!

Back