PH_AJH
Forum veteraan
Na lang er over praten eindelijk het maar gewoon eens gedaan.
De sleper is de Sig Senorita van Jako, een grote (150 cm?? goedmoedige 2-as gestuurde trainer met een elektromotor. De sleeplijn is ongeveer 15m nylon, gewoon aan een parkertje bovenop de vleugel genoopt. dus geen sleepkoppeling.
Erachter een fling, een klein HLG zwevertje wat ook over 2 assen gestuurd wordt. Als koppeling het bekende stukje klitteband onder de neus.
Aangezien onze vliegstek niet geschikt is voor grondstarts gewoon tegelijk gegooid. En zowaar, het gaat prima.
Niet alle vluchten waren even succesvol. Ik heb de zwever gestuurd en het is toch vrij moeilijk met zo'n klein dingetje stabiel achter de sleper te blijven. Hij ligt zo op z'n kant en dan gaat het geheel zwabberen, maar gelukkig schiet dan gewoon het klitteband los. Als we met sleepkoppelingen hadden gewerkt is dat allemaal wat listiger.
Ook het draaien van bochten viel in het begin niet mee, vooral omdat de Fling al snel zo klein wordt dat je niet goed ziet hoe hij vliegt.
Tot slot, de les die wij hebben geleerd: het is best lastig je eigen zwever én de sleper goed in het oog te houden. Aankondigingen van de sleper ("nu rechtsaf") zijn zeer welkom. Maar het was erg leuk!
De sleper is de Sig Senorita van Jako, een grote (150 cm?? goedmoedige 2-as gestuurde trainer met een elektromotor. De sleeplijn is ongeveer 15m nylon, gewoon aan een parkertje bovenop de vleugel genoopt. dus geen sleepkoppeling.
Erachter een fling, een klein HLG zwevertje wat ook over 2 assen gestuurd wordt. Als koppeling het bekende stukje klitteband onder de neus.
Aangezien onze vliegstek niet geschikt is voor grondstarts gewoon tegelijk gegooid. En zowaar, het gaat prima.
Niet alle vluchten waren even succesvol. Ik heb de zwever gestuurd en het is toch vrij moeilijk met zo'n klein dingetje stabiel achter de sleper te blijven. Hij ligt zo op z'n kant en dan gaat het geheel zwabberen, maar gelukkig schiet dan gewoon het klitteband los. Als we met sleepkoppelingen hadden gewerkt is dat allemaal wat listiger.
Ook het draaien van bochten viel in het begin niet mee, vooral omdat de Fling al snel zo klein wordt dat je niet goed ziet hoe hij vliegt.
Tot slot, de les die wij hebben geleerd: het is best lastig je eigen zwever én de sleper goed in het oog te houden. Aankondigingen van de sleper ("nu rechtsaf") zijn zeer welkom. Maar het was erg leuk!
Laatst bewerkt door een moderator: