2 rolroer servo's op 4 kanaals ontvanger FF-10

Ik zit met een leuke puzzle. Ik wil een kleine 4 kanaals ontvanger gebruiken in een kleine Nemesis van Graupner. Ik heb daarvoor een mixer aangemaakt in mijn FF-10 om kanaal 6 naar kanaal 4 te copieren en ik heb de rudder dual rate op 0 gezet zodat die stick input niets meer doet. Dat werkt op zich prima, tot ik de rolroeren een verschillende uitslag naar boven en beneden wil geven. Wat ik ook probeer met de mixer, het wil niet lukken:confused:.
Heeft iemand een tip voor me?

Op de ouderwetse manier: mechanisch.

Klinkt flauw, maar is zeker niet zo bedoelt.
In plaats van de servo hoorntjes precies 90 graden op de "stuurstangetje" te zetten, krijg je naar beiden kanten evenveel uitslag.
Wat jij wilt hebben is dat je meer uitslag naar boven hebt dan naar beneden.
Dan moet je je servo hoorntjes dus op bijvoorbeeld 110 graden zetten. Dan heeft de de servo effectief meer uitslag naar achteren (en dus aileron omhoog).
Uitslag naar voren toe (aantrekken- aileron naar beneden) heeft dan minder uitslag tot gevolg.

Hopelijk kan je dit begrijpen, en anders moet je maar eens een proefopstelling maken.
Dat spreekt veel meer dan woorden alleen.

Succes.
Hans

Nog tweede stangetje toevoegen, gespiegeld, aan andere kant van servoschijfje.
Servo staat in neutraalpositie. Gelijke hoekverdraaiingen links- en rechts-om geven verschillende uitslagen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja mechanisch kan natuurlijk ook, helemaal niet meer bij stilgestaan. Tegenwoordig doe je dit soort dingen zo makkelijk op de zender. Johan, ook met een 4 kanaals ontvanger werkt het, ik heb kanaal 6 over kanaal 4 heengemixt en rudder uitgeschakeld omdat deze niet op het toestel zit.

Emanuel,

even de Nemesis van Graupner opgezocht.
Wat jij wilt hebben is: (geen kanaalnummering!!)
1. up-down
2. motor
3. ailerons

Waarschijnlijk is het probleem wat je probeert te omschrijven dat je je ailerons niet kunt trimmen.
Misschien ben je beter uit met een Y-kabeltje waarmee je aileron-servo's bestuurt via je normale "ailerons-kanaal".
Dan heb je tenminste je trim nog beshikbaar.

Of er moet een FF-10 techneut voorbijkomen die je precies kan vertellen hoe je je FF10 moet programmeren.

Graag even aangeven of ik je probleem goed begrepen heb, dan kunnen anderen daar gericht mee aan de gang om tot een oplossing voor je te komen.

p.s. Nu wel een flauwe opmerking: een Multiplex-zender nemen (b.v. EVO-9), dan kun je kanalen vrij toewijzen aan je ontvanger :-)

combi

Een combinatie van alle adviezen en een vleugje nieuw:

Om te beginnen mechanisch de stuurstangen iets uit het midden brengen. Dat levert altijd maximaal rendement op. Met mixers kun je makkelijk een uitslag een kant op beperken maar daarmee geef je resolutie (rendement) op.
Dan gewoon een vier kanaals ontvanger gebruiken. De FF 10 kan niet vrij toewijzen (Multiplex wel en onder andere de FF 8 ook).
De FF 10 heeft naast de voor geprogrammeerde mixers (daarvoor heb je voor twee aileron servo's bijna altjd kanaal 6 nodig aan de ontvanger kant) ga je gebuik maken van de vrij toewijsbare mixers. Aileron en hoogte met twee mixers aanelkaar 'knopen' trim mee actief maken. Dan is het allemaal goed te doen. Met plus enmin kun je richtingen beinvloeden en met % de hoeveelheid uitslag.
Laat eens horen hoe het lukt!

groet,

Erik

Ik heb dus 2servos op de aillerons. Met de mixer lukt het om deze aan te sturen en met de subtrims zijn ze perfect te trimmen. Het enige wat niet lukt is differentiatie aanbrengen. Als het aan een kant goed werkt is dit nl precies omgekeerd aan de andere kant. Ik vlieg met een Assan module. Voor zover ik weet heeft Assan geen mini 5 kanaals ontvanger. Wel een mooie 4kanaals,die zit er nu in. Ik wil dit mini vliegertje zo licht mogelijk houden en dus liever geen grote ontvanger plaatsen. Ik ga het eens op de ouderwetse manier mechanisch proberen op te lossen.

Zal ik het goede antwoord dan maar geven?

Je kunt per kanaal de endpoints gewoon instellen. Dus.. je hebt nu al een werkende setup met een 4 kanaals ontvanger en een mix van kanaal 6 naar kanaal 4. Het enige wat je nu nog wil, is verschillende uitslagen omhoog/naar beneden.

Dat is heel simpel te realiseren door te werken met endpoints.

Dus.. eerst stel je alles zo af dat ze (links + rechts) een gelijke uitslag naar boven of beneden hebben.

Als je dat gerealiseerd hebt, trek je dezelfde percentages af van de gewenste kant en de gewenste kanalen.

Viola.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat het niet de antwoorden op zijn vraag zijn. Hij wil(de) het niet mechanisch doen, vroeg hoe het in de zender moest, met een 4 kanaals ontvanger.

Daar heeft nog niemand antwoord op gegeven. Nu wel.

Henri, dank voor de tip. Ik heb nog niet aan de endpoints gedacht, normaal gesproken doe ik alles via D/R en expo. Ik dacht dat de endpoint de uitslag simpelweg afkapt, dus dat daar niet meer de volle stick uitslag gebruikt wordt. Ik ga het eens testen!
Johan, als je mijn eerste posting leest dan heb ik het over aansturen van rolroeren met een 4 kanaals ontvanger en daar de correcte zender instelling voor waarbij ik kanaal 6 over kanaal 4 heen mix. Als ik maar één servo op rol had was dit geen probleem geweest en had ik geen mixers nodig, die zit dan gewoon in kanaal 1. Helderziend was dus niet echt nodig al zal ik de volgende keer proberen nog vollediger te zijn.

Bedankt allen voor de tips!

De endpointinstelling gaat over waar je servo komt te staan bij volle stickuitslag.

En ja, het was uit je openingspost duidelijk af te leiden dat je 2 vleugelservo's hebt en differential wilde instellen.

De truc met de endpoints heeft gewerkt. Dank iedereen voor de tips. Gelukkig hoefde het niet via de mechanische weg, Nu de servo's zijn ingelijmd krijg ik de armpjes er niet meer vanaf.

Back