3 regelaars gaan niet meer aan

Discussie in 'Model elektronica' gestart door DRERC, 3 mei 2014.

1. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ik heb nu 3 regelaars die niet meer aan te krijgen zijn, de eerste van Hobbyking, een maand of 3 geleden, stopte plots met werken, heb toen de switch nog opnieuw gesoldeerd, maar dat hield niets uit. Dan kocht ik een nieuwe, een Viper VTX10r 2de hands, die deed het voor 3 rondes, en gaf daan geen gas meer, sturen kon, en de lichtjes deden het ook, maar hij ging niet meer voorruit, ik voelde ook niets speciaal van onregematig gedrag daarvoor, dus ik denk niet dat het de sensor van de motor zal geweest zijn? Weer een nieuwe viper gekocht, deze keer een nieuwe, na 1 wedstrijd, kreeg ik die ook niet meer aan, geen flauw idee why.

Nu wou ik de eerste Viper nog een keer testen, en die ging aan en ineens terug af, wat er dus op slaagt dat ik geen enkele meer aankrijg, in zo'n korte tijd allemaal.

Ik heb een vermoeden dat dit geen "toeval" is. Ik weet ook niet wat voor dingen dit kunnen veroorzaken...

Weet iemand meer hoe dit kan komen? Toch toeval? Slechte Lipo's? Harde impact? Toch slechte sensorplaat op motor? (alhoewel ik niets voelde, en de laatste die stuk ging met een nieuwe was)

Ik heb nu een nieuwe HW v3.1 gekocht, ik wil het graag weten als er dingen zijn die dit kunnen veroorzaken, zoadt ik dit kan vermijden...

Het rare is dat dit gebeurt is met 2 verschillende soorten regelaars. Heb ook al geprobeert met verschillende lipo packs...

Iemand meer hierover? Bedankt

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Het enige dat ik kan bedenken is dat jij toch ergens iets fout doet. Wat kan ik niet precies zeggen want mijn helderziende gaven zijn zeer gering.
    Best ga je met het geheel naar een club toe waar je mensen zult vinden die alles grondig na kunnen kijken en je vertellen waar de fout zit.

3. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ik rij in een club, daar weten ze het ook niet, het is zeer vreemd. Ik zou niet weten wat dit kan veroorzaken... Te warm zijn ze ook zeker niet geworden, daar heb ik altijd goed op gelet. Dat al mijn Lipo's stuk zijn zou me ook verbazen... Ik kan ze nog steeds goed opladen

4. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    bec belasting?

5. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Wat bedoel je? Gewoon een Savox servo op 6V. Zoals vele... en een transponder uiteraad, verder niets

6. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    dat zegt me nog steeds niets over de belasting...
    als je 5V van de regelaar in elkaar zakt dan ben je ook de regelaar kwijt.
    maar dan is de vraag nog hoe het zit met de ontvanger en servo doen deze het nog wel?

En gebruik je steeds dezelfde moter?

7. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ik krijg ze niet meer aan, de knop doet gewoon niets. Dus de servo en ontvanger ook niet. De eerste 2 wel met een oude motor, maar de laatste die stuk ging was met een net gekochte nieuwe motor

Laatst bewerkt: 4 mei 2014
  8. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat doen de regelaars bij iemand anders' auto?

9. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Heb het met verschillende motoren en verschillende lipo's getest, dus ik verneem ook niets?

10. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ff terug.

Op een regelaar zitten 2 zaken:
    - regeling om de motor aan te sturen
    - een voorziening om je ontvanger en servo's van stroom te voorzien, ook wel bec genoemd.

Stopt de bec er mee, stopt alles er mee. Ontvanger, servo's, alles.
    Dus ook je motor, als het goed is.
    Een bec kan er mee stoppen, als de servo's teveel stroom trekken. Zeker een grote servo, of een servo die een beetje verbrand is/overbelast/versleten kan makkelijk 2 tot 10 keer de normale stroom trekken..
    En dus makkelijk een bec slopen.

Is het iets in de motorregeling, zou een andere motor het oplossen. Maar dat heb je al geprobeert.
    Misschien is die regelaar niet voor die accu geschikt? Een 2s regelaar op 3 cel lipo gaat ook niet goed.

Ik gok iets in het bec gedeelte.
    Kun je checken door van een "kapotte" regelaar de rode draad uit de servostekker t ehalen, en een losse 5 a 6 volt stroomvoorziening op de ontvanger aan te sluiten.
    Als de motor dan opeens weer gewoon werkt, is de bec de boosdoener...

Al kan de bec ook de rest van de regelaar slopen.. Maar als eerste test kun je het ff proberen..

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Is het dan ook normaal dat ik deze niet meer aan krijg? Dat ik mijn regelaar niet meer aankrijg?

De servo is ook een nieuwe, bij de laatste toch...

13. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ik denk niet dat de BEC ervoor zorgt dat je een esc aan krijgt? Ik neem aan dat wanneer een BEC stuk is, je de regelaar wel aankrijgt, maar gewoon geen motor, geen stuur en geen ontvanger aan krijgt. Ik krijg de regelaar gewoon niet eens aan, ik mag zoveel als ik wil op de knop drukken, de lichtjes en geluidjes van de esc zijn er niet... en dat bij allemaal

14. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    De regelaar gaat niet "aan"
    Nooit.

Je zet er stroom op. Als de regelaar een bec heeft, zal de bec ervoor zorgen dat er stroom op de ontvanger komt te staan
    En vandaar uit kan de ontvanger de regelaar een signaal geven.

Gaat de ontvanger niet aan, heb je geen signaal, en gaat de regelaar niet aan. Meestal.

Kortweg, die bec doet meer dan je denkt..
    Als je een losse stroomvoorziening aan de ontvanger prikt, weet je zeker dat de bec uit de regelaar het probleem niet veroorzaakt.

Nieuwe servo of niet, als deze teveel stroom trekt, gaat de bec eraan..

15. cdrom flyer

cdrom flyer

Lid geworden:
    19 mrt 2006
    De BEC zorgt voor spanning naar de ontvanger.
    Als dat niet werkt dan werkt ook de ontvanger niet en kan er niets aan gestuurd worden.
    Of dat een losse BEC of een in de regelaar is maakt niet uit.
    Dus begin met de spanning op de ontvanger te meten en controleer of de ontvanger uitgangen servos kunnen aan sturen.;)

16. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ik kan niet veel meten als er niets op komt te staan he :)

17. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Heb net geprobeert wat jullie zeiden, heb de rode ontvangerdraad eruitgehaald, in de ontvanger gestoken. 6V op de ontvanger gezet, en nog steeds was de regelaar niet aan te krijgen.

Wanneer ik op de knop duw krijg ik nog steeds geen lampjes, geen geluidjes dat normaals was bij het aangaan... Het zal dus niet de bec zijn?...

18. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    uhmm,, je redenatie daarin is te simpel.

Als de bec van de regelaar stuk is dan doet niets het meer, als de regelaar dus geen 5v meer intern heeft doet die ook niets meer.

Je hebt nu alleen geconstateerd dat de rest nog wel werkt op 5V. En dat vermoedelijk de 6V van je regelaar defect is.

19. DRERC

DRERC

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Als de motor het doet, is de bec de boosdoener, geciteert... Dus wanneer de motor of niets van de regelaar het niet doet, is de bec ook stuk? Dan weet je dus eigenlijk nog steeds niet of het de bec is.

Ook als het een slechte servo zou zijn die teveel trekt, zou de bec dan niet direct stuk gaan? Want hij bleef wel staanden voor 1 hele race...

20. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Tip: ga er gewoon even mee terug naar de verkoper, want op deze manier ga je er niet uit komen.

Deel Deze Pagina