Beste F3A-Xers. We hebben met 2 man ieder een 3W 85Xi aangeschaft om mee te gaan slepen. Op de ene komt een KS 5 kamer demper, op de andere een KS Reso. Welke props vliegen jullie op deze motor? Heeft het nog zin op hem op D-locks te zetten?
Met reso draaide ik de 80 Xi met een 27*10 Mejzlik 2-blad of 25*12 3-blad. Ik had in mijn Krill Velox ook een 80, met normale KS demper, daar zat een 27*10TH op van Mejzlik, of 24*12 3-blad. Ik verwacht geen hele grote verschillen door die 5cc extra. Ik had ze star hangen, geluid was met de 3-blads props stil genoeg voor de F3A-X, ik kreeg 7's voor het geluid, en mijn gasbeheersing was destijds nog niet zo.....................heel erg goed
Richard, met de pot zou ik een gewone mezlik 27x10 nemen, de reso versie een 28x10 zo'n 85 zet je best vast, wil je hem "zacht" ophangen, hou er dan rekening mee dat er enorm leven in zit en niet zoals een ZG 62 met zachte rubbertjes de boel kunt ophangen.
Je kan ook die harde engel rubbers gebruiken, die zijn hier al heeeel veel voorbij gekomen op het forum. Das is het toch iets... Mijn 80 draaide een 25*12 engel prop heel goed (met KS tuned pipe). Ik verwacht dus dat je met een 85 en pipe een 25*12 mezjlik goed draait...
Ik zat toen met de gewone demper en gewone 27*10 aan 5500 toeren en de motor werd daarmee te heet. Als de 85 echt aanzienlijk sterker is zou hij het aankunnen, anders raad ik het sterk af.....
Oeps, vergeten te zeggen, ik ga uit van een DRIEbladsprop. Dat betekent idd iets minder rendement, maar wel minder herrie en een mooie rondloop, makkelijker starten en meer ground clearance. Ik heb ook de indruk dat ze minder snel breken bij een neusstandje. Het grootste wat ik tegenkom bij 85ers is een 24 X 10 drieblad. Een aantal mensen raadt de Mejzlik aan.
inderdaad, 24*10 zal het grootste zijn die draaibaar is zonder tuned pipe...met kan je dan naar een 25*12 gaan
Ben ook benieuwd naar het merk wat jullie gebruiken. Op de biggs site BIGGS VZW heb ik onder de links een g'roep props aangemaakt, van de mij bekende fabrikanten van grote props. Links Heb je nog toevoegingen, laat het ff weten.
met een 80 / 85 heb ik geen rechtstreekse ervaring, wel met 75 en die draait een 27x10 Mezlik 2 blad aan 6100 met KS reso mijn 110 met BMB potten draait + 6000 rpm met een 26x12 N 3blad mezlik, 6200 met 29x10 2blad Mezlik dus ik zou zeggen in 3 blad : 24 x 12 met de pot en 25x12 met de reso. Elster props zijn stil maar in vergelijking met mezlik hebben ze 20 % minder rendement. Seyer : in 3 blad goede stille ervaring mee maar kwaliteit laat te wensen over (eigen mening) PT model : goed redement maar veel lawaai fuchs : breed blad, misschien wel interessant voor een sleepkist, moet je wel maatje minder nemen Engel prop : afhankelijk van welke prop is er een duidelijk verschil in lawaai heb ik al gemerkt. ook delro is de laatste tijd voorzien van een mooi assortiment props, alleen de 27x12,5 2blad in actie gezien op een DA 100 met potten en dat werkt heel goed.
Peter, tks, Seyer, Delro en Elster heb ik bij de links gezet! Zo krijgen we een mooi overzicht wat er allemaal is.
Is is ook nog Air Models - zelf weinig of geen ervaring mee... Vess - Super props met variabele spoed over het blad, helaas op dit moment enkel in hout verkrijgbaar, de gelamineerde versies zijn al veel stiller. Ze werken momenteel aan carbon props... indien deze stiller zijn gaan we nog veel van dit merk zien. Menz - deze heb je ook nog niet in je lijst, niets speciaal, gewoon een (luide) houten prop zoals we ze kennen.
ik heb de biela niet echt stil en breed blad. in vergelijk met mezlik moest ik aardag wat maatjes terug. zg62 met reso met biela 24x8 6300 toeren (trekkracht 15,4 kg) met mezlik zat ik al op 7000 toeren. drieblad heb ik een biela (maat moet ik even opzoeken) en dan zit ik op 5400 toeren. (trekkracht 12 kilo) dus moet ik voor die mijn reso aanpassen. met de biela kan ik ook van hoog aan komen duiken voor de landing en dan weinig snelheidstoename, met de mezlik remde de kist voor geen meter meer.
Motortje is binnen, ben nu het zpt aan het uitwegen, ik kan het motorschot nog een heel eind heen en weer schuiven. Alleen het spuitwerk moet ik inschatten. Heb svp het gewicht nodig van een Mejzlik 24 X 10 drieblad. Ik vind na koekelen op een ouder duits draadje verschillende gewichten voor een Mejzlik 24 X 12 van 245 tot 310 gram! De site geeft het niet. En heeft iemand ze in NL in het programma of gewoon bij MZ modellbau bestellen?
Voor zover ik weet heeft Aerobertics 1 van de grootste stocks... aan goede prijzen Eventueel is hij op bestelling ook snel.
Toerental 3W85 Xi Wat is ongeveer het toerental met de 25x12 Mejzlik op een 3W 85Xi met KS tune pipe. Ik heb dit nodig om de totale lengte van de header en tunepipe te bepalen, dit i.v.m. inbouw in de romp van een Pilatus Porter 3.37m. Tjakko.