Hallo,
Een kleine twee weken terug ben ik me rot geschrokken op ons Modelvliegveld toen de propeller van mijn taxi2400 besloot een eigen leven te gaan leiden...
De feiten even.
In het voorjaar een nieuwe taxi 2400 uitgerust met een nieuwe 3w28i.
Motor volgens de voorschriften in laten lopen.
Motor is uitgerust met bijbehorende Krumscheid resonantie uitlaat.
Initieel is er met een Mejzlik twee blad gevlogen. Toerental 8500.
Door de overschrijding van ons toegestane maximale geluidsniveau heb ik een Mekzlik drie blad gemonteerd. Nu was het toerental 7400 en het geluidsbeeld een stuk aangenamer.
Omdat ik de motor, die nog steeds rijk liep, verder wilde finetunen en afstellen ben ik buiten de pits gaan staan. Model netjes vastgebonden aan het hek en rustig stationair lopend de hoofdsproeier een achtste armer gezet. Vervolgens achter het model gaan staan en met de toerenteller de vol gas stand gemeten...
Gelukkig stond de neus van het model in de richting over het veld waar niemand staat want op het moment dat ik 7500rpm zie op de toerenteller slaat de motor accuut af en vliegt de prop met een noodvaart over het veld en komt 60 meter verder tot rust...
Eerst denk je nog hè dat is gek. Die had ik toch goed vast gezet? Een 3w motor heeft 6 bouten voor de prop...
Een seconde later besef je dat de hele voorkant van de motor weg is...
Het spul is retour naar 3w en ik wacht (heel onrustig want ik wil vliegen) af wat zij er mee gaan doen. Door de telefoon was het al snel niet de schuld van 3w... Dit kon nog wel eens lang gaan duren...
Een kleine twee weken terug ben ik me rot geschrokken op ons Modelvliegveld toen de propeller van mijn taxi2400 besloot een eigen leven te gaan leiden...
De feiten even.
In het voorjaar een nieuwe taxi 2400 uitgerust met een nieuwe 3w28i.
Motor volgens de voorschriften in laten lopen.
Motor is uitgerust met bijbehorende Krumscheid resonantie uitlaat.
Initieel is er met een Mejzlik twee blad gevlogen. Toerental 8500.
Door de overschrijding van ons toegestane maximale geluidsniveau heb ik een Mekzlik drie blad gemonteerd. Nu was het toerental 7400 en het geluidsbeeld een stuk aangenamer.
Omdat ik de motor, die nog steeds rijk liep, verder wilde finetunen en afstellen ben ik buiten de pits gaan staan. Model netjes vastgebonden aan het hek en rustig stationair lopend de hoofdsproeier een achtste armer gezet. Vervolgens achter het model gaan staan en met de toerenteller de vol gas stand gemeten...
Gelukkig stond de neus van het model in de richting over het veld waar niemand staat want op het moment dat ik 7500rpm zie op de toerenteller slaat de motor accuut af en vliegt de prop met een noodvaart over het veld en komt 60 meter verder tot rust...
Eerst denk je nog hè dat is gek. Die had ik toch goed vast gezet? Een 3w motor heeft 6 bouten voor de prop...
Een seconde later besef je dat de hele voorkant van de motor weg is...
Het spul is retour naar 3w en ik wacht (heel onrustig want ik wil vliegen) af wat zij er mee gaan doen. Door de telefoon was het al snel niet de schuld van 3w... Dit kon nog wel eens lang gaan duren...
Laatst bewerkt door een moderator: