600ESP op A123 ?

M'n pas bestelde ESP is onderweg naar mij en nu twijfel tussen LiPo of A123.

Wie heeft er z'n T-Rex 600E of 600ESP op A123 cellen draaien en wat zijn de ervaringen daarmee ?
- vliegtijd ?
- laad mogelijkheden op het veld ?
- laadtijd ?

Ik begrijp dat met de "stock" setup met standaard regelaar en motor een 7S2P combinatie gebruikt kan worden.

Hoe houd je dan de regelaar voor de gek zodat hij geen te snelle cut-off toepast ?
enz, enz.

Ik weet dat het 1 en ander al te vinden is op het forum maar ik heb nog niet veel posts gezien in combinatie met een ESP.
 
Hoe weet je dat de standaard 100A ESC 7SA123 aan kan? Voltage van een vol pakket 7S komt neer op?

Ben ook nieuwsgierig ;)
 
Ik zou eerder naar 8s2p gaan. 7s A123 lijkt me net iets minder dan 6s lipo.

Gewoon timen en niet 100% leegvliegen dan kan dat met elke regelaar. A123 is robuust en bewezen dus dat is een goede keus.
 
Hoe weet je dat de standaard 100A ESC 7SA123 aan kan? Voltage van een vol pakket 7S komt neer op?

Ben ook nieuwsgierig ;)

Een volle LiPo cel is 4,2V, een volle A123 is 3,6V.
6x 4,2 = 25,2V, 7x 3,6 = 25,2V.

Ik zou graag weten wie er hier z'n heli op A123 cellen vliegt en hoe hij deze op het veld oplaad op 15 min tijd.
 
Een volle LiPo cel is 4,2V, een volle A123 is 3,6V.
6x 4,2 = 25,2V, 7x 3,6 = 25,2V.

Ik zou graag weten wie er hier z'n heli op A123 cellen vliegt en hoe hij deze op het veld oplaad op 15 min tijd.

(7S op 2C geladen)) 25,2*8A=200W Hierbij zou het pakketje rond de 30 min volzitten. Je zult dus een lader moeten zoeken die meer dan 250 W kan laden op 7S of meer. Hierbij hoort natuurlijk ook een leuke voeding (>30A)

Klopt het dat life cellen onder belasting veel meer inzakken? Dan zou ik ook net zoals Tadango ook gaan voor 8S. In hoeveel mah komen de cellen per stuk?
 
normaal zijn je de a123 zip charge in ongeveer 9 min
de 600 moet je ofwel 10s a123 en alles veranderen (motor en esc )
of 2p8s vor de prestaties van 6s lipo
de spanning wordt teveel naar beneden getrokken bij grotere belastingen gaat naar zo'n 2.4 2.5v
kijk eens op youtube voor een paar filmpjes
ik heb nog een 600e gehad op 1p8s a123 en was goed voor rond te vliegen maar anders geen power
 
normaal zijn je de a123 zip charge in ongeveer 9 min
de 600 moet je ofwel 10s a123 en alles veranderen (motor en esc )
of 2p8s vor de prestaties van 6s lipo
de spanning wordt teveel naar beneden getrokken bij grotere belastingen gaat naar zo'n 2.4 2.5v
kijk eens op youtube voor een paar filmpjes
ik heb nog een 600e gehad op 1p8s a123 en was goed voor rond te vliegen maar anders geen power

De ohmse weerstand van een A123 cel is toch lager als die van een LiPo ?
Ik lees op Helifreak dat degenen die een A123 setup hebben allemaal met 7s2p vliegen en dat dat redelijk gaat.

Alleen lees ik nergens hoe ze "in de buitenlucht" opladen.
Gaat dat met autoaccu (12 of 24V) ?

Ik heb de meeste technische info van:
'Fly Electric' - A123 Lithium cells
Maar mis de praktische tips.
 
Alleen lees ik nergens hoe ze "in de buitenlucht" opladen.
Gaat dat met autoaccu (12 of 24V) ?

Je lader inderdaad aansluiten op een accu (12V meestal), hoewel de 'kleintjes' relatief snel op gaan. Je zult dus moeten denken aan een vrachtwagen accu van 100A of iets dergelijks. Zeker als je met een hoog aantal C wilt laden.
 
Laden vanaf een autoaccu gaat absoluut niet!
Deze is gemaakt voor puls-ontlading en niet voor
duur-ontlading.
Je hebt dus deep-discharge accu's nodig om op het
veld enkele keren te kunnen laden.

Verder is het voordeel van 7S2P dat je idd met een
standaard 6S lipo lader zonder balancer cable aan te
sluiten, perfect kunt laden omdat de eindspanning
dus afslagspanning gelijk is.

Nadeel van 7S is dat je niet zo makkelijk kunt Zip-laden
omdat de afslagspanning hoger is dan 24V (2x12V accu)
en lager is dan 36V (3x12V accu).

Het makkelijkste om op het veld te laden is gewoon een
oude nicad multi cell charger te gebruiken en zelf de spanning
in de gaten te houden, boven de 25,2 volt haal je de laadplug los!
Voordeel hier is dat je de oude lader een tweede leven geeft
en dat deze laders meestal nog een flink aantal amps kunnen
leveren.
Ik heb zelf een oude Graupner Ultra Duo Pro 30 gebruikt,
laad max 2,5 amp op lipo stand maar slaat goed op tyd af.
Twee keer zo snel ging het met een Hitec nicad 24 cells lader
maar dan moet je dus zelf de spanning in de gate houden.

Er zijn wel oplossingen voor het automatische afslaan bij 25,2 volt
te verkrijgen in de US en Azie maar een simpele eierwekker om de
tyd in de gaten te houden is veel goedkoper!

Tot slot blijkt uit diverse verslagen van vliegen met een trex 600
op 7S2P A123 packs dat er goed mee te vliegen is,
geen 3D maar zeker vlot sportief rond F3cén voor ong 7 min uit
mijn hoofd.
 
das goeie informatie, bedankt Ronnie (en natuurlijk de rest ook).

Ik heb nog een 6S lipo lader die 5 amp kan leveren, dus daar moet het voorlopig mee te doen zijn.
Ik heb gelezen dat het aangeraden is om de A123 min een keer of 3 te balanceren. Zou dat ook manueel kunnen ?
 
Hi,

Sorry voor deze hijack! Ik denk er zelf ook over om A123 cellen toe te passen... Ben eigenlijk op zoek naar een goede leverancier die 4S2P - 4600MAh packs levert. Iemand enig idee?

Groet, vincent
 
das goeie informatie, bedankt Ronnie (en natuurlijk de rest ook).

Ik heb nog een 6S lipo lader die 5 amp kan leveren, dus daar moet het voorlopig mee te doen zijn.
Ik heb gelezen dat het aangeraden is om de A123 min een keer of 3 te balanceren. Zou dat ook manueel kunnen ?

Met een 5A lader sta je natuurlijk nog lang te wachten (35min) en kun je net zo goed lichtere lipo's gebruiken. ( los van het feit dat life langer mee gaat etc. ).

En met auto accu's laden gaat zeker wel, kunt alleen niet de hele dag door eraan trekken. Balanceren van life is minder belangrijk aangezien er minder verloop onder de cellen is en deze minder gevoelig zijn voor de mogelijke effecten daarvan. Op z'n tijd eens ff rustig balanceren is natuurlijk wel goed.

Ik zou eerst eens kijken naar hoe hard je kunt laden binnen een bepaald budget. Hoeveel kost een 7s2p gem? En hoeveel weegt het?
 
Met een 5A lader sta je natuurlijk nog lang te wachten (35min) en kun je net zo goed lichtere lipo's gebruiken. ( los van het feit dat life langer mee gaat etc. ).

En met auto accu's laden gaat zeker wel, kunt alleen niet de hele dag door eraan trekken. Balanceren van life is minder belangrijk aangezien er minder verloop onder de cellen is en deze minder gevoelig zijn voor de mogelijke effecten daarvan. Op z'n tijd eens ff rustig balanceren is natuurlijk wel goed.

Ik zou eerst eens kijken naar hoe hard je kunt laden binnen een bepaald budget. Hoeveel kost een 7s2p gem? En hoeveel weegt het?

met een 2p sta ik volgens mij nog een klein uur te wachten. Maar de levensduur en toekomstige aanschaf van een grotere lader geven bij mij de voorkeur aan een LiFe.
Een 7s2p kost bij bovenstaande link ong 150 euro wat niet veel meer is dan een lipo van dezelfde cap.
Het gewicht is idd wat hoger maar ik ben geen harde 3D vlieger, wat loopings is voor mij al genoeg :-)
 
Klex,

7S pakketten worden, qua balanceren iig, meestal verdeeld over
twee balanceer stekkers 3S en 4S, zie voor uitleg:
rcgroups en zoek op 7S A123 balance wiring,
maakt ff niet uit welke stekkers er gebruikt worden.

Persoonlijk balanceerde ik de 7S packs eens in de 10x,
later helemaal niet meer! Ook niet na laden bij hogere amps.

Er bestaat een niet zo bekende balancer van het merk
Chargery Power, nl de DB8, waar je dit soort combinaties
perfect mee kan balanceren zonder (of met) lader.
Even googelen op de naam en je komt hem tegen op Ebay UK.

Natuurlijk geeft de Hyperion EOS 0720I het meeste gemak
en je kan de packs met ong 10Amp laden, 2 x 12V deepcycle
accu's als voeding en je hebt een perfecte veldladercombi.

Sorry voor deze sluikreclame maar het scheelt je een hoop zoekwerk!



das goeie informatie, bedankt Ronnie (en natuurlijk de rest ook).

Ik heb nog een 6S lipo lader die 5 amp kan leveren, dus daar moet het voorlopig mee te doen zijn.
Ik heb gelezen dat het aangeraden is om de A123 min een keer of 3 te balanceren. Zou dat ook manueel kunnen ?
 
Back
Top